Behöver man bygglov för att byta från svarta tegelpannor till ljusgråa?
 
Kanske, jag bytte från mörkbruna till Antracit och behövde det Ej. Men innan bytet så mailade jag in bild på taket och en bild på de nya pannorna till kommunen och frågade om jag behövde bygglov.
 
Okej, håller på att köpa hus och då blir nog takbyte aktuellt.
Vad kostade ditt takbyte och hur längesen var det?
 
Är du normal händig så är de ju enormt mycket billigare att göra själv! Lade ny underlagspapp, regelverk, pannor, hängrännor och stuprör för ca 40k för 6.år sedan. Tog hjälp av en plåtslagare att bock plåtar ned till hängrännan. Men montera dem själv med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
R Roobiiiiin skrev:
Okej, håller på att köpa hus och då blir nog takbyte aktuellt.
Vad kostade ditt takbyte och hur längesen var det?
Om du kollar lite här på forumet från nutid så verkar det smått omöjligt att anlita någon annan människa för ett rimligt pris i det här landet.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Om du kollar lite här på forumet från nutid så verkar det smått omöjligt att anlita någon annan människa för ett rimligt pris i det här landet.
Ja håller med! Fick offert på 150k men nu verkar de va mer åt 300k
 
Ojdå, uppe på dem nivåerna haha, är själv vvsare så något händig är man
 
RoTe
R Roobiiiiin skrev:
Ojdå, uppe på dem nivåerna haha, är själv vvsare så något händig är man
Ja men dåså, gör det själv med nån väns hjälp kanske eller gör VVS jobb åt nån som gör tak. Vita jobb är bara något företag och offentlig verksamhet har råd med idag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Roobiiiiin skrev:
Ojdå, uppe på dem nivåerna haha, är själv vvsare så något händig är man
Med några kompisar går de ju smidigt! Alla tillverkare har ju instruktioner! Tänker att de ibland blir bättre om man gör de själv då endel hantverkare är pressade av tid och då blir de oftast fel. Men då ska man ju ha tid själv med!
Tog själv pappaledigt en dag i veckan i en månad. Sparade över 100k!
Hade bara hjälp att lasta pannorna på lyften annars gjorde jag allt själv på taket. Ville inte riskera andra personer på hög höjd!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Lasta upp pannor görs med fördel av samma lastbil som kör hem dom, med kran, kostar jordnötter i det stora hela.
 
RoTe RoTe skrev:
Lasta upp pannor görs med fördel av samma lastbil som kör hem dom, med kran, kostar jordnötter i det stora hela.
Beror på leverantör! Jag körde st Eriks de droppa bara på tomten. Men kompisen som har firma beställer kran och följer med när de slänger pannorna uppe på taket samt när de ska ha upp pannor. Jag beställde en kontainer för att slänga pannor( han gillar inte takjobb) och fick betala lite över 1000kr, om jag bara hade i pannor i kontainern. På offerten var det 10k för samma kontainer.
 
RoTe
Alltså man får ju vad man beställer, beställ taklyft nästa gång.
 
RoTe RoTe skrev:
Alltså man får ju vad man beställer, beställ taklyft nästa gång.
Ja och träningsvärken i fotlederna var rätt rejäl!
 
R Roobiiiiin skrev:
Okej, håller på att köpa hus och då blir nog takbyte aktuellt.
Vad kostade ditt takbyte och hur längesen var det?
Vi bytte ALLT! Gick från plyfaskivor till spont, takpapp, pannor, vindskivor (3 gavlar) och all plåt, hängrännor och stuprör osv. 180kvm tak 1-plans villa för 289000:-! 2 veckors jobb med 3 regndagar. Nog få firmor som kan slå det priset. Hade vi ej haft läckor och inget plyfa så hade jag bytt det själv. Men nu blev det lite mer akut och ganska stort jobb med tanke på bytet till spont. Ångrar mig inte en sekund.
 
G Ganescha skrev:
Vi bytte ALLT! Gick från plyfaskivor till spont, takpapp, pannor, vindskivor (3 gavlar) och all plåt, hängrännor och stuprör osv. 180kvm tak 1-plans villa för 289000:-! 2 veckors jobb med 3 regndagar. Nog få firmor som kan slå det priset. Hade vi ej haft läckor och inget plyfa så hade jag bytt det själv. Men nu blev det lite mer akut och ganska stort jobb med tanke på bytet till spont. Ångrar mig inte en sekund.
Det är ju mycket jobb och har man pengarna är det ju bättre att någon annan gör jobbet!
Kan ju vara bra för familjefriden också!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.