Hej. Vi har köpt ett hus med tillträde om en månad. I frågeformuläret som säljaren fyllt i så har dom angett att värmepump (Lvvp) installerades -16. Nu visar det sig efter att vi varit där och fått genomgång av huset att den är installerad -10.

Det innebär att återstående beräknad livslängd på pumpen går från 7år till 1år.

Jag nämnde detta för säljaren att i frågeformuläret står det att den är från -16 vilket han kommenterade med att det inte är så lätt att hålla koll på alla årtal.
Jag är tämligen säker på att detta inte är medvetet från deras sida, utan dom är bara äldre och kanske inte inser betydelsen för mig som köpare av detta.


Mina 2 frågor är då;
1.Vid byte av värmepump(lvvp),byts både både utedelen och pannan ut eller avser den förväntade livslängden bara en av dessa enheter?
2.Hur hade ni agerat?
Köpet faller inte på detta men vi kommer behöva tänka om litegrann kring renovering.
 
  • Haha
  • Wow
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Det kommer bl.a. hela tiden nya generationer av styrsystem och värmepumpar. Därför är det sällan det bara går att byta utedelen och behålla innerdelen om man inte skaffar ett extra styrsystem som också kostar i form av mer installationsarbete. Normalt byter man alltid både utedelen och innerdelen.

Jag hade nog blivit sur på säljaren och besiktigat huset extra noga då inga tidigare uppgifter är att lita på. Försökt pruta lite grann på priset.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
O
S Sajmon skrev:
Hej. Vi har köpt ett hus med tillträde om en månad. I frågeformuläret som säljaren fyllt i så har dom angett att värmepump (Lvvp) installerades -16. Nu visar det sig efter att vi varit där och fått genomgång av huset att den är installerad -10.

Det innebär att återstående beräknad livslängd på pumpen går från 7år till 1år.

Jag nämnde detta för säljaren att i frågeformuläret står det att den är från -16 vilket han kommenterade med att det inte är så lätt att hålla koll på alla årtal.
Jag är tämligen säker på att detta inte är medvetet från deras sida, utan dom är bara äldre och kanske inte inser betydelsen för mig som köpare av detta.


Mina 2 frågor är då;
1.Vid byte av värmepump(lvvp),byts både både utedelen och pannan ut eller avser den förväntade livslängden bara en av dessa enheter?
2.Hur hade ni agerat?
Köpet faller inte på detta men vi kommer behöva tänka om litegrann kring renovering.
Hade velat skrika prisavdrag och att säljaren har ljugit. Men det hade troligtvis landat i att om det hade varit viktigt så hade jag fått på mig att kolla upp åldern själv. Så det är väl 50/50 om det hade gått öht!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Sernando och 1 till
  • Laddar…
G
Det är ju säljaren man förväntar sig ha bäst koll på huset, säger de 2016 bör man ju inte behöva undersöka detta. Tycker deras utsaga skall trumfa undersökningsplikten.

Den tekniska livslängden för en LVVP ligger på ca 15-20år. Att "förlora" 6år är en väsentlig del.
 
  • Gilla
  • Ledsen
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Det är ju säljaren man förväntar sig ha bäst koll på huset, säger de 2016 bör man ju inte behöva undersöka detta. Tycker deras utsaga skall trumfa undersökningsplikten.

Den tekniska livslängden för en LVVP ligger på ca 15-20år. Att "förlora" 6år är en väsentlig del.
Eller så går pumpen i 25 år….
 
  • Gilla
guggen och 10 till
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller så går pumpen i 25 år….
Skillnad på faktisk och teknisk livslängd.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dannyboy80 och 2 till
  • Laddar…
Då har den sedan länge passerat sin ekonomiska livslängd. LVVP har utvecklats stadigt i snabb takt och de bättre modellerna har blivit mer effektiva och klarar kyla enormt mycket bättre än gårdagens modeller.
 
Visst lite dåligt av säljaren att uppge fel årtal
Förhoppningsvis var det ett ärligt misstag.

Men du såg det på besiktningen så det var ju bra att ni slapp den överaskningen den dagen pumpen havererar.

Skrev ni kontrakt efter besiktningen med vetskap om pumpens ålder? I så fall tycker jag ni i min mening godkänt åldern på pumpen och har inget att hämta

Skrev ni kontrakt med besiktningsklausul. och besiktigade senare Så tycker jag att ni kan försöka pruta lite. Men räkna inte med att få ut värdet av en ny bara en del av värdet av en 6 år yngre pump.
 
  • Gilla
  • Ledsen
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Skillnad på faktisk och teknisk livslängd.
Ja, TS kan pruta ner priset med prisskillnaden på två begagnade pumpar.
 
  • Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, TS kan pruta ner priset med prisskillnaden på två begagnade pumpar.
Bättre att räkna på 6/20 års livslängd multiplicerat med priset på en LVVP inkl installation, för en begagnad pump kostar så mycket att avinstallera+installera att det inte kommer vara lönt det och priset på begagnade lär vara ganska lågt (antar jag; inte kollat).
 
  • Ledsen
Sernando
  • Laddar…
Folk gör en tankevurpa här. Rätten säger inte du får en ny pump. Det du får är skillnaden i värde. mellan 2016 till 2010. Eftersom värdet inte blir noll bara för att dess tekniska livslängd har passerats.
Det kam inte vara många tusenlappar.
Ni trodde ni köpte en pump från 2016. Där stannar ersättningen. Om vi säger att värdet är noll när den är från 2010. Du kam fundera över värdeminskningen.
Jag säger så här under 20000:- Då får du inga pengar oavsett.

Huruvida säljaren skrev 2016 har ingen betydelse..

Tänk på att det är inte säkert att em domstol tänker som vi gör.

Om jag vore som du. Skulle jag inte göra något alls. lev och.må bra.
Låt pumpen tuffa på.
En pump från 2016 kan också bli skrot.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Och det handlar förmodligen bara om några få tiotusental - det fins andra överraskningar med en fastighets-köp som kan vara betydligt dyrare och som man inte kan få ersättning för.

Det som räknas mer är nog hur många tusen timmar kompressorn har gått... är det lågt antal tusen timmar gentemot antal år, mot vad som motsvaras normalt för modellserien så är det lite av en jackpot och kan säga lite om den faktiska åldern i driftsatt status.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Givetvis ska säljaren tala sanning och du hade även själv kunnat upptäcka det med ordentlig undersökning...
Med det sagt. En värmepumps livslängd beror mer på antalet drifttimmar och starter än tillverkningsåret.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Vår lvvp pajade efter ca 12 år. Det var kompressorn som havererade och vi valde att byta enbart den eftersom vi hade bestämt oss för att flytta. Surt dyr operation ändå, men billigare än att byta alltsammans.
 
Min brinepump på Thermia Atria 10 skar ihop efter 8 ? år och självklart sen november så det blev dyr elpatron tills vvsgubben kunde komma 10 dar senare.

Som tur var( eller vadå tur, smart nog) var den försäkrad hos Arctic så husförsäkringen tog kostnaden (med åldersavdrag) men extraförsäkringen ersatte både åldersavdraget & självrisken på husförsäkringen.

https://arctic.se/se/forsakringslosningar/varmepumpsforsakring/

Uppdatering:
Pumpen installeras november 2012, brinepumpen skar november 2018
Så 6 år tills pumpen skar.
Nu är pumpen 11,5 år och jag har ingen extraförsäkring längre, då nu lever vi på hoppet
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.