Jag kommer få ett steg på sisådär 18-20cm in till badrummet. Har sänkt golvet i övriga arean i källaren men då avloppet låg för högt gick det ej komma lägre i badrummet.

Ska dörren börja från golvnivån utanför badrummet, dvs att steget kommer när man öppnar dörren? Eller ska man höja upp dörren så den är i nivå med badrumsgolvet? Och räcker det med ett steg? Jag har det lite tight med plats utanför badrummet vilket skulle göra det lite dumt med ett steg utanför badrummet.
 
Bodde ett tag i en lägenhet där badrummet var 20cm upp. I det fallet hade hade hyresvärden byggt ett badrum ovanpå en yta som inte tidigare varit badrum, för att helt enkelt få plats utan att behöva bila byggdes det således ovanpå.

Där var dörren placerad enligt golvet i hallen och direkt var det ett högt steg. Dvs inget syntes utifrån.
Vet inte hur många gånger jag slog fötter där, eller hur många gånger gäster höll på att stupa på väg ut från toa.

Hade jag gjort en liknande lösning hade jag haft ett trappsteg utanför, och haft dörren i samma höjd som golvet i badrummet
 
BirgitS
Men är det risk för att man snubblar på ett trappsteg utanför badrumsdörren för att det t.ex. är trångt så är det nog trots allt bättre med ett trappsteg på badrumssidan av dörren.
 
K Kanelbullen123 skrev:
Bodde ett tag i en lägenhet där badrummet var 20cm upp. I det fallet hade hade hyresvärden byggt ett badrum ovanpå en yta som inte tidigare varit badrum, för att helt enkelt få plats utan att behöva bila byggdes det således ovanpå.

Där var dörren placerad enligt golvet i hallen och direkt var det ett högt steg. Dvs inget syntes utifrån.
Vet inte hur många gånger jag slog fötter där, eller hur många gånger gäster höll på att stupa på väg ut från toa.

Hade jag gjort en liknande lösning hade jag haft ett trappsteg utanför, och haft dörren i samma höjd som golvet i badrummet
Tack! Input som detta är guld!
 
Totalrenoverade en lgh åt min äldsta dotter för en del år sedan och där hade de nog gjort ett stambyte tidigare och då valt att lägga allt det nya ovanpå det gamla golvet så där var också ett upphöjt insteg men vi följde detta och lät dörren liva hallens golv för det var estetiskt snyggare och där var aldrig någon som varken slog tår eller snubblade...

Vit dörr med silverfärgat handtag i vitmålad vägg, bredvid kaklat golv i en hall, som del av en totalrenovering av lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden syns en dörröppning med tröskel av trä och klinkergolv på båda sidor. Golvet i rummet på andra sidan dörröppningen är upphöjt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Totalrenoverade en lgh åt min äldsta dotter för en del år sedan och där hade de nog gjort ett stambyte tidigare och då valt att lägga allt det nya ovanpå det gamla golvet så där var också ett upphöjt insteg men vi följde detta och lät dörren liva hallens golv för det var estetiskt snyggare och där var aldrig någon som varken slog tår eller snubblade...

[bild][bild]
Tack så mycket :)
Ser fint ut!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.