Hej!

Jag har nyligen flyttat in i en bostadsrätt som har ett något äldre badrumsskåp (skulle gissa att det är installerat för ca 20 år sedan vid senaste stamrenovering). Badrumsskåpet har plats för två lysrör (60 cm), vid inflyttningen satt endast ett lysrör i, dock två glimtändare, och det lyser ej i skåpet.

Jag testade med ett annat lysrör av samma modell (från köket, där det lyser), utan att få det att lysa i badrummet. Dock testade jag tillsammans med en av glimtändarna från badrumsskåpet, vilka kanske är uttjänta.

Bifogar en bild på den lapp som sitter i badrumsskåpet. Någon som vet vilket slags lysrör det ska vara - kan det fungera med LED eller behöver det vara ett ”vanligt” äldre lysrör? Och måste det vara två lysrör i eller kan det fungera med enbart ett? Som ni märker kan jag absolut noll om detta.

Tacksam för hjälp!
 
  • Närbild på en etikett inuti ett badrumsskåp som visar specifikationer för belysningen, inklusive texten "VEDUM, 2 x 18W 230V 50Hz, Art.nr: 58513060".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cmwm skrev:
Hej!

Jag har nyligen flyttat in i en bostadsrätt som har ett något äldre badrumsskåp (skulle gissa att det är installerat för ca 20 år sedan vid senaste stamrenovering). Badrumsskåpet har plats för två lysrör (60 cm), vid inflyttningen satt endast ett lysrör i, dock två glimtändare, och det lyser ej i skåpet.

Jag testade med ett annat lysrör av samma modell (från köket, där det lyser), utan att få det att lysa i badrummet. Dock testade jag tillsammans med en av glimtändarna från badrumsskåpet, vilka kanske är uttjänta.

Bifogar en bild på den lapp som sitter i badrumsskåpet. Någon som vet vilket slags lysrör det ska vara - kan det fungera med LED eller behöver det vara ett ”vanligt” äldre lysrör? Och måste det vara två lysrör i eller kan det fungera med enbart ett? Som ni märker kan jag absolut noll om detta.

Tacksam för hjälp!
Du behöver säkert två lysrör för att det ska lysa.
Du kan säkert byta till LED-lysrör och byta glimtändaren mot den "kortslutningsglimersättare" som följer med röret.
Men, det kan vara så att du behöver koppla om lite, se mer här
https://www.byggahus.se/forum/threads/lysroer-till-led-utan-nagon-omkoppling.438960/
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har troligen två seriekopplade 18W lysrör (T8-tjockleken med tanke på effekten). De delar på en drossel men har separata glimtändare. Du behöver installera två nya lysrör och två nya glimtändare så fungerar det sannolikt (om inget annat är trasigt).

Just nu fasas ju dock lysrör ut så det gäller väl att slå till rätt snart. Exempel:
https://www.inkclub.com/se/sv/Lampo...fsyqH9KWObXezZZG64oTPrRaeQJVEvsQaAgCCEALw_wcB

Om du vill byta till LED-lysrör så behöver du nog koppla om eftersom rören är seriekopplade så de får halva spänningen. Om det nu inte finns någon LED-ersättning på marknaden just för seriekopplade 2X18W lysrör som jag inte känner till.
 
  • Gilla
cmwm
  • Laddar…
Stort tack för svar! Jag börjar att testa med två vanliga lysrör så får vi se hur det går.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.