Sedan vi satt in vattenfilter för kalk, järn, magan och lite hummus så har vi klart, gott och luktfritt kallvatten. Däremot så luktar varmvattnet fortsatt svavel.
Misstänker att det är varmvattenberedarens offeranod som inte är bytt på många år.
Följer instruktionen och lossar muttern med hylsa 27. Jag får loss muttern som är gängad både på ut- och insida, se bild. Anod sitter dock kvar och verkar väldigt fast.
Hur får jag loss den? Kan inte hitta någon instruktion eller video som visar hur det går till på denna modell.
Tacksam för tips m.
 
  • Bild på ansluten varmvattenberedare med synliga kopparrör och kablar under. Vit vägg i bakgrunden och ett eluttag bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mutter som är gängad både på ut- och insida, hålls i en hand, med svarta gummirester runt gängorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mutter som är gängad både på ut- och insida på varmvattenberedare, bredvid en del av en kabel med en kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skylt på varmvattenberedare Parca Opal 50 med specifikationer: 50 liter, 10 bar, 2000W, 230V, tillverkad 1993.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gissning är nog att hela staven har svällt av korrosionsprodukter och sitter duktigt fast i genomföringshålet, så den sitter nog där den sitter nu till du får börja knacka, borra och mejsla ut bitar av offeranoden tills det släpper i röret och du får ut vad som är kvar av anoden.

Det brukar inte stå i någon instruktion i hur man skall få bort en djävulskt ihoprostad bakbromstrumma i bilens reparationshanböcker heller och det är nog samma läge här...

Du får till en börja knacka lite försiktigt på stålpinnen i olika riktningar som sticker ut och se om det börja ramla ut korrosionsprodukter av stavens fot i genomgångsröret. - jag antar att du tömt beredaren på vatten - annars är det nog läge att göra det nu...

Det är så här det blir när sådant inte kollas regelbundet och avlagringar inte tas i tid...
 
Tack för tipset och trolig förklaring!
gäller så att skaffa en ny anod innan jag sätter igång :)
Sedan kan man fundera det är ett bättre alternativ att byta den helt och hållet. Är dagens beredare bättre än en från 1993?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.