Skulle köpa lite Boracol men det går inte längre. Får bara säljas till företag sedan 2023-xx-xx.

Varför och vem har bestämt det?

Har privatpersoner missbrukat Boracol och skadad naturen eller sig själva? Går det att tillverka sprängmedel av produkten? Eller har någon lobbat fram att en så bra produkt måste passera ett företag för som annars skulle tjäna mindre pengar på skadesanering?

Jag har en förlagsverksamhet vilande så jag jag får väl köpa in det till företaget...
 
Finns på Cdon.com 🤔
Är väl Kemikalieinspektionen som reglerar det där för att minska gifterna i samhället.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Skulle köpa lite Boracol men det går inte längre. Får bara säljas till företag sedan 2023-xx-xx.

Varför och vem har bestämt det?

Har privatpersoner missbrukat Boracol och skadad naturen eller sig själva? Går det att tillverka sprängmedel av produkten? Eller har någon lobbat fram att en så bra produkt måste passera ett företag för som annars skulle tjäna mindre pengar på skadesanering?

Jag har en förlagsverksamhet vilande så jag jag får väl köpa in det till företaget...
Bara köp det via ett företag så är det lungt, det har varit så ett tag nu..
 
2,5l på marketplace i närheten...(alingsås)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
C
Det är en EU-grej. Reproduktionstoxicitet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Jag har en ny 5l dunk av Boracol 10 jag köpt via mitt bolag, behöver inte den. Har du vägarna förbi Norrköping så kan du få köpa 🙂
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Jag har en ny 5l dunk av Boracol 10 jag köpt via mitt bolag, behöver inte den. Har du vägarna förbi Norrköping så kan du få köpa 🙂
Tack det var vänligt! Är i trakterna lite nu och då, hör av mig får vi se om det passar in för dig.
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Skulle köpa lite Boracol men det går inte längre. Får bara säljas till företag sedan 2023-xx-xx.

Varför och vem har bestämt det?

Har privatpersoner missbrukat Boracol och skadad naturen eller sig själva? Går det att tillverka sprängmedel av produkten? Eller har någon lobbat fram att en så bra produkt måste passera ett företag för som annars skulle tjäna mindre pengar på skadesanering?

Jag har en förlagsverksamhet vilande så jag jag får väl köpa in det till företaget...
Kemikaleinspektionen skriver så här 2021 och omS försäljningsförbud.
Sen har då inte tillverkaren inkommit med någon ansökan om förlängt tillstånd.

Det finns sedan flera typer av Boracol men samtliga ska ha fått försäljningsförbud vad jag kan se.
https://apps.kemi.se/BkmRegistret/K...etails?produktId=15536&produktVersionId=15536

https://apps.kemi.se/BkmRegistret/Kemi.Spider.Web.External/File/GetDokument/19850

Har man tid över så kan man söka vidare i EU's ECHA.
https://echa.europa.eu/

EDIT det här är väl det viktigaste varför Boracol inte får säljas
https://echa.europa.eu/substance-information/-/substanceinfo/100.031.209
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P paralun skrev:
Kemikaleinspektionen skriver så här 2021 och omS försäljningsförbud.
Sen har då inte tillverkaren inkommit med någon ansökan om förlängt tillstånd.

Det finns sedan flera typer av Boracol men samtliga ska ha fått försäljningsförbud vad jag kan se.
[länk]

[länk]

Har man tid över så kan man söka vidare i EU's ECHA.
[länk]

EDIT det här är väl det viktigaste varför Boracol inte får säljas
[länk]
Intressant men det får ju faktiskt säljas. Men bara till företag. Sedan kan ju undra varför det måste in en ansökan om förlängt tillstånd. Låter mindre byråkratiskt att ge tillstånd tillsvidare.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant men det får ju faktiskt säljas. Men bara till företag. Sedan kan ju undra varför det måste in en ansökan om förlängt tillstånd. Låter mindre byråkratiskt att ge tillstånd tillsvidare.
Jo vet ej och enligt kemikalieinspektionen så råder ju försäljningsförbud.

Sen kollar man ECHA så finns det ju inga vetenskapliga rapporter som stödjer att det skulle vara farligt mer än att den kemiska bindningen gör att den klassas som farlig.

Går nog att lägga ner tid på att hitta djupare fakta! Sverige har ju sedan mycket små resurser jämfört med ECHA.
 
C
P paralun skrev:
Det finns sedan flera typer av Boracol men samtliga ska ha fått försäljningsförbud vad jag kan se.
Ja, jag tror EU kraftigt sänkte tillåten koncentration av utvalda borater i konsumentprodukter (på Sveriges initiativ tror jag), vilket gjorde att även light-versionen inte längre fick säljas till konsument.
 
C cpalm skrev:
Ja, jag tror EU kraftigt sänkte tillåten koncentration av utvalda borater i konsumentprodukter (på Sveriges initiativ tror jag), vilket gjorde att även light-versionen inte längre fick säljas till konsument.
Jo nu grottar jag inte mer i saken men borsyra har ju sina egenskaper. Kan vara helt rimligt?
 
R
P paralun skrev:
Jo vet ej och enligt kemikalieinspektionen så råder ju försäljningsförbud.

Sen kollar man ECHA så finns det ju inga vetenskapliga rapporter som stödjer att det skulle vara farligt mer än att den kemiska bindningen gör att den klassas som farlig.

Går nog att lägga ner tid på att hitta djupare fakta! Sverige har ju sedan mycket små resurser jämfört med ECHA.
Den har alltid misstänkts att vara hämnande av fortplantningsförmågan så kan ju vara därför den förbjuds för konsumenter..
 
C
P paralun skrev:
Jo nu grottar jag inte mer i saken men borsyra har ju sina egenskaper. Kan vara helt rimligt?
Jo, å andra sidan är det ju föga förvånande att en långtidsverkande biocid har just de egenskaperna.
Men kanske rimligt att inte kreti och pleti håller på att dona med sådana preparat. Häller på gräsmattan osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.