Jag ska tillfälligt flytta varmvattenberedaren som är ansluten med kopparrör.
Jag tänkte använda PEX-rör.
Jag behöver alltså göra övergångar mellan koppar och PEX.

Jag har läst om Vatette-kopplingar, och det är något som inte stämmer.

Läser man om de "vanliga" Vatette-kopplingarna så står det att de klarar både koppar och PEX.
Det enda som skiljer är stödhylsan och hur många varv man ska dra åt.

Läser man om något som heter "Vatette Plast" så är det avsett för bl.a. PEX.
Det står dessutom att man kan använda "vanliga" Vatette-kopplingar för PEX
om man använder mutter och klämring från "Vatette plast".
Det antyder ju att en "vanlig" Vatette-koppling inte kan användas för PEX som den är.

Kan någon reda ut den här förvirringen för mig?

Hur är situationen för andra system än Vatette?

/Hasse
 
Ska du vara på den säkra sidan så ska du använda Vatette plast till pex men det fungerar även med vanlig vatette med stöd hylsa till pex. ( Vilket är vanligast )

Vad dom menar är att du kan använda samma skruv del på den vanliga vatetten till vatette plast dom fungerar till båda.

Mvh Jonny.
 
Tack!

Då kommer nästa fråga:

Det finns inga förminskningar i "Vatette Plast" systemet.
Är det ok att ansluta ett PEX-rör till en "vanlig" Vatette-koppling med en förminskning?
Efter att ha tittat i andra trådar så verkar det som om den allmänna åsikten är att det är OK med Vatette.
De officiella monteringsanvisningarna för "vanliga" Vatette nämner koppar, PEX och förminskningar,
men det står inte något specifikt om kombinationen PEX och förminskning.
Varför finns det inte "Vatette Plast" förminskning?

/Hasse
 
Japp det fungerar med förminskning.

Men vaför det inte finns förminskningar till Vatette plast kan jag inte svara på. Men ska ställa frågan till vatette nästa gång jag har kontackt med dom.

Men använd som vanliga vatette med till hörande stöd hylser till pex. så kommer det funka bra!

Mvh Jonny.
 
Tack för svaren!
Det får bli PEX-rör med förminskningar eller klämringar.
Jag tar bort några av koppar-rören från Vatette-kopplingarna och ersätter dem med PEX-rör.
Jag behöver då inte köpa nya kopplingar, bara förminskningar, klämringar och muttrar.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.