Jag är i renoveringstagen och ska göra ett nytt vardagsrum av två befintliga sovrum. Väggen mellan sovrummen är inte bärande, så den tar jag ner utan större problem. Men den nya tänkta öppningen till vardagsrummet kommer att hamna i en bärande vägg.

Öppningen är tänkt att bli någonstarns mellan 1500 och 2000 mm. Antagligen närmare det förstnämnda.
Vilken dimension bör jag ha på balken som ska avväxla? Finns det någon smart tjänst som kan hjälpa mig att räkna på detta?

Tack på förhand
 
Det beror alldeles på vad som finns ovanför väggen, som ska öppnas? Hur många våningar, vad är det för sorts tak? Är det ett träregelstomme, timmer, eller stenhus?
 
  • Gilla
Sandersson89 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Och snözon påverkar.

Bygganmälan till kommunen krävs och den ska godkännas innan arbetet påbörjas.
 
  • Gilla
Sandersson89 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det beror alldeles på vad som finns ovanför väggen, som ska öppnas? Hur många våningar, vad är det för sorts tak? Är det ett träregelstomme, timmer, eller stenhus?
Självklart är det så, annars blir det lite som att fråga "hur tung är en sten?" :D tänkte just om det finns en "kalkylator" för den här typen av frågor. Där man kan mata in all data och att man får hjälp med dimensionerna.

Men hur som helst:
Kåken har källare + 1 våning. Ovanför finns en vind och tak bestående av tegelpannor. Det är träregelstomme. Snözon 3.0 om jag kollat rätt (Sundsvall). Kan skicka lite ritningar om det hjälper.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och snözon påverkar.

Bygganmälan till kommunen krävs och den ska godkännas innan arbetet påbörjas.
Absolut!
 
Sandersson89 Sandersson89 skrev:
Självklart är det så, annars blir det lite som att fråga "hur tung är en sten?" :D tänkte just om det finns en "kalkylator" för den här typen av frågor. Där man kan mata in all data och att man får hjälp med dimensionerna.

Men hur som helst:
Kåken har källare + 1 våning. Ovanför finns en vind och tak bestående av tegelpannor. Det är träregelstomme. Snözon 3.0 om jag kollat rätt (Sundsvall). Kan skicka lite ritningar om det hjälper.
Om det bara rör sig om 1,5- 2 meters öppning behöver du då sannolikt bara slå ihop ett par träreglar på 45x145 och använda som balk. Om det inte är någon ovanligare form av hus, eller last på vinden. En ritning hjälper troligtvis.
Det finns beräkningsprogram, men det krävs en del kunskaper för att mata in rätt uppgifter och tolka resultat.
 
Leverantörerna av limträbalkar har beräkningsprogram, problemet är som sagt att man inte vet vad man ska stoppa in för siffror eller om modellen är relevant för just ditt hus.

Ett limträ 30-40cm högt är antagligen lagom överdimensionerat för dina 2m, glöm inte att bygga ordentliga stolpar som vilar på något som inte flyttar på sig.
 
Titta på hjälpen som Svenskt Trä har här, https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
Jag använde den beräkningshjälpen som första input när jag höll på med lite planer hemma. Jag lät sedan den numera avlidna forummedlemmen justusandersson (RIP) också räkna på det och det blev väldigt lika förslag.
 
BirgitS
Sandersson89 Sandersson89 skrev:
Kåken har källare + 1 våning. Ovanför finns en vind och tak bestående av tegelpannor.
Vad är det för sorts takstolar?
Om det är fackverkstakstolar och normal bredd på huset så är inga innerväggar bärande.
Sandersson89 Sandersson89 skrev:
Kan skicka lite ritningar om det hjälper.
Sektionsritning är bra.
 
  • Gilla
Sandersson89
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för sorts takstolar?
Om det är fackverkstakstolar och normal bredd på huset så är inga innerväggar bärande.

Sektionsritning är bra.

Här är orginalritningarna! Nu är huset ombyggt sen dess, men det är väggen mellan "sovrum 2" och hallen som ska plockas bort. (Ovanför där det står "höjt golv")

Ja, jag har också hört att så ska vara fallet med enplanshus. Men jag blir så väldigt osäker då jag har haft mer kunniga personer än mig som kikat och vissa säger bärande - andra säger inte bärande..
 
BirgitS
Det där ser inte ut som fackverkstakstolar utan som att det är en bärande hjärtvägg både i källaren och på entréplanet.
 
  • Gilla
Sandersson89 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Sandersson89 Sandersson89 skrev:
Jag är i renoveringstagen och ska göra ett nytt vardagsrum av två befintliga sovrum. Väggen mellan sovrummen är inte bärande, så den tar jag ner utan större problem. Men den nya tänkta öppningen till vardagsrummet kommer att hamna i en bärande vägg.

Öppningen är tänkt att bli någonstarns mellan 1500 och 2000 mm. Antagligen närmare det förstnämnda.
Vilken dimension bör jag ha på balken som ska avväxla? Finns det någon smart tjänst som kan hjälpa mig att räkna på detta?

Tack på förhand
Hur gick det med väggen @Sandersson89 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.