Skall flytta ner den nya tvättmaskinen från badrummet på våning ett till källaren och tvättstugan. Problemet är att installationen i badrummet är ny och modern( första bilden) medans installationen i källaren är av äldre standard( se bild 2)
Då är min fundering och jag är medveten om att d kanske inte är by the book, men kan man göra installationen i källaren själv av nya maskinen …om inte tips på bra enkel elektriker i Göteborg
 
  • Äldre elektrisk installation på vägg med mörka kakelplattor, synliga kopplingar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre elinstallation i källaren med kablar och kopplingsdosor exponerade på en vägg, delvis skymd av en tvättkorg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja om man vet vad man gör bör det gå bra, nu är det svårt att veta exakt så man får mäta, ev koppla om lite i centralen för att få det att fungera. Sen hade jag valt att sätta ett vägguttag då alla moderna tvättmaskiner och torktumlare kommer med stickpropp.
 
Den ser lite rörig ut den gamla brytaren. Det syns inte på bilden vad som är vad, men det är ovanliga och gamla färger. Vad är nu anslutet där? Det ser ut att vara anslutet till mer än en fas.

Är du eller blir du säker på vad som är vad i dosan är det inga problem att koppla in tvättmaskinen där även om du formellt inte får.
 
Den gamla infällda dosan ser ut att innehålla alla tre faserna, nolla och jord.
Så förutsättningarna för installation av en enfasmaskin verkar goda.
Det måste kontrolleras att nolla och jord verkligen är inkopplade.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den ser lite rörig ut den gamla brytaren. Det syns inte på bilden vad som är vad, men det är ovanliga och gamla färger. Vad är nu anslutet där? Det ser ut att vara anslutet till mer än en fas.

Är du eller blir du säker på vad som är vad i dosan är det inga problem att koppla in tvättmaskinen där även om du formellt inte får.
Hej
Det sitter en gammal tvättmaskin där nu
 
Purre Purre skrev:
Ja om man vet vad man gör bör det gå bra, nu är det svårt att veta exakt så man får mäta, ev koppla om lite i centralen för att få det att fungera. Sen hade jag valt att sätta ett vägguttag då alla moderna tvättmaskiner och torktumlare kommer med stickpropp.
Ja det är nog en bra idé, får se om jag kan lösa det. Tack
 
A Avemo skrev:
Den ser lite rörig ut den gamla brytaren. Det syns inte på bilden vad som är vad, men det är ovanliga och gamla färger. Vad är nu anslutet där? Det ser ut att vara anslutet till mer än en fas.

Är du eller blir du säker på vad som är vad i dosan är det inga problem att koppla in tvättmaskinen där även om du formellt inte får.
mäta är att veta!
 
L Lindqvist77 skrev:
Skall flytta ner den nya tvättmaskinen från badrummet på våning ett till källaren och tvättstugan. Problemet är att installationen i badrummet är ny och modern( första bilden) medans installationen i källaren är av äldre standard( se bild 2)
Då är min fundering och jag är medveten om att d kanske inte är by the book, men kan man göra installationen i källaren själv av nya maskinen …om inte tips på bra enkel elektriker i Göteborg
skall du byta maskin är det bara att använda samma plintar till den nya, följ den gamla maskinens färger

MEN mäta är bäst så man vet att det blir 100%
 
returen returen skrev:
mäta är att veta!
Mäta är bra. Men det är inte alltid det räcker med att mäta för att veta. Och det är inte enda sättet att veta.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
returen returen skrev:
skall du byta maskin är det bara att använda samma plintar till den nya, följ den gamla maskinens färger

MEN mäta är bäst så man vet att det blir 100%
Om du tittar på den sista bilden i inlägg #1 så ser du att den utgående kabeln är en fyrledare. Det kan innebära att det är tre faser och jord eller att det är två faser, nolla och jord. Den nya tvättmaskinen har en fas, nolla och jord. Så detta fall skall man absolut inte följa färger utan att säkerställa vad som är vad.
 
A Avemo skrev:
Om du tittar på den sista bilden i inlägg #1 så ser du att den utgående kabeln är en fyrledare. Det kan innebära att det är tre faser och jord eller att det är två faser, nolla och jord. Den nya tvättmaskinen har en fas, nolla och jord. Så detta fall skall man absolut inte följa färger utan att säkerställa vad som är vad.
hur många tvättmaskiner har du satt in?

som du ser är den befintliga en enfasmaskin
så om man sätter dit den nya på samma anslutningar med samma färg som den befintliga har så går det bra
detta förutsätter att den den nya har fungerat förståss
därför skall man mäta och det är det ENDA sättet att veta att installationen är 100% korrekt det vet alla installationselektriker
 
Nja, hur ser du att den bef. maskinen som är kopplad till den gamla brytaren är enfas?

Det jag ser är en blå tråd som förefaller vara kopplad förbi själva brytaren. Dert är en stark indikation på att det är en nolla. Och att det därmed är en enfasmaskin.

Men säker kan man inte vara. Det är bara en indikation, man kan grunda en gissning på det. Men en gissning måste veriferas om det gäller el. Man måste VETA innan man kopplar.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nja, hur ser du att den bef. maskinen som är kopplad till den gamla brytaren är enfas?

Det jag ser är en blå tråd som förefaller vara kopplad förbi själva brytaren. Dert är en stark indikation på att det är en nolla. Och att det därmed är en enfasmaskin.

Men säker kan man inte vara. Det är bara en indikation, man kan grunda en gissning på det. Men en gissning måste veriferas om det gäller el. Man måste VETA innan man kopplar.
tja vad fan skrev jag då?
 
Och nu när jag tittar närmare på bilden så tycker jag det ser ut som den bef. maskinen är inkopplad med en brun, en svart, en gröngul och en blå ledare. Så det ser ut som den antingen är en tvåfasmaskin med nolla (god gissning), men det skulle även kunna vara en felkooplad trefasmaskin, utan nolla.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
som du ser är den befintliga en enfasmaskin
så om man sätter dit den nya på samma
Det var detta jag reagerade på. Dels så verkar det vara minst två faser, men vi kan inte säkert veta att blå verkligen är nolla.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.