Hej! Limmade bänkskivan på skarven då den är en L lösning men det blev inte helt bra, den har inte gått ihop exakt på sin fräs spår.
Min fråga är, skadar jag bänskivan om jag försäker ta isär den och försöka limma den igen. Det som jag inte heller vet är, det limmet som kom med bänskivan, det heter Smalfuge och står att den är fogmassa och lim. Betyder det att det inte går att ta isär nu, för om den har trälim egenskaper också då går nog inte.
Tacksam för alla svar!
 
  • Närbild på en bänkskiva med en skarv som inte har gått ihop ordentligt. Det syns även en bit av en blå pappersduk i nedre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av två träbitar som är limmade ihop vid en skarv, där skarven inte ligger helt jämnt, synliggör problem med fogningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul tub av limmet "Smalfuge 509" från Dana Lim på en träbänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gul tub av transparent smalfogmassa och lim står på en träyta. Tubens text är synlig, förklarande produktens användning och härdningstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jag hade inte vågat bryta isär det om du limmat. Risken är stor att det går sönder. Tycker det ser helt ok ut som det är nu.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Är det spånskiva? Jag tror inte att den kommer att dela sig precis i limfogen. I stället kommer det att bli en brottyta. Om det finns lite att ta av kanske det går att såga genom limfogen, passa ihop dem på nytt och sedan göra ett nytt försök med limningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.