Hej på er, tänkte få upp 45 reglar till ett altantak. Har inte fri höjd mot vägg så det räcker och vill inte lägga dom uppe på taket. Skulle behöva sätta dom enligt bild i takfoten. Finns det balkskor som skulle kunna funka? De skulle ju behöva vara en bra bit från 90 grader och ha en fot på typ 12cm. Inser att det inte kommer hålla någon direkt snötyngd så kommer få bära av med en balk utanför.
 
  • Träregel monterad i takfot på en byggnad med vit vägg och fönster under, sett från sidan, för montering av altantak. Utsikt över uteplats med stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träregel med måttband under takfot på en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Snekapa takbalken så passar em vanlig balksko som är 90 grader?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Ta bort takfotsbrädan så du kan fästa dom direkt i takstolstassarna
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Snekapa takbalken så passar em vanlig balksko som är 90 grader?
Ja, jo klart det går. Men hade velat ha en djupare omfattning under då vinkeln blir så lutande.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ta bort takfotsbrädan så du kan fästa dom direkt i takstolstassarna
IOM att jag inte har den höjden jag skulle vilja ha så blir det inte mycket kvar av stolarna att fästa i. Och gå in till väggen under takfoten går inte heller. Blir för lågt. Tanken är att ”ställa” taket på golvet och inte hänga taket i huset utan bara fästa det.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ta bort takfotsbrädan så du kan fästa dom direkt i takstolstassarna
Ta bort takfotsbrädan och låt de nya tak reglarna gå ända in till yttervägg är ett ännu bättre alternativ, då kan man ju fästa ordentligt mot ytterväggen.
 
Du kan ju hänga dom från takstolarna
 
F fribygg skrev:
Ta bort takfotsbrädan och låt de nya tak reglarna gå ända in till yttervägg är ett ännu bättre alternativ, då kan man ju fästa ordentligt mot ytterväggen.
Ja det får nog bli så. Har tänkt få dit 45*195’or. Hade gärna haft samma att lägga dom på mot ytterväggen men kommer inte få plats för fönstrens skull. Kanske räcker med en 140 på väggen om jag sätter stolp under den ner mot golvet.
 
  • Gul yttervägg med stora fönster, sittplatser på en veranda och en stege lutad mot väggen. Svart takränna och vitt målade taklister syns ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första fundering är ju om takfotsbrädan håller för att sätta altantak i. Tror inte det!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Min första fundering är ju om takfotsbrädan håller för att sätta altantak i. Tror inte det!
Nej inte utan att bära av utanför. Men jag lägger ner detta. Det kommer inte funka utan att lägga upp reglarna på taket. Har typ 25cm mellan hängrännan och altandörren. Får tänka om. 🤷‍♂️
 
Snedsågar du reglarna och fäster två kortare bitar regel bredvid bör det funka utan nedsatt styrka? Där regeln är snedsågad blir den alltså tre gånger så tjock.
 
Varför så stort som 195 regel? väldigt långa?
 
M mattias1343 skrev:
Varför så stort som 195 regel? väldigt långa?
Närmare 6 meter.
 
D Dennis_sk skrev:
Närmare 6 meter.
Då blir det väl svårt att få tag i tillräckligt långa 45*195?
 
K
D Dennis_sk skrev:
Närmare 6 meter.
Vanligt Konstruktionsvirke finns inte i dom längderna om du inte specialbeställer. Men knappast lönsamt om det ens finns, billigare och bättre med limträ då..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.