Har en vattenpump jag vill använda till en grävd vattenbrunn. Är rätt säker på att slangen som kommer upp ur marken går till just den brunnen med tanke på hur den är riktad. Och det finns inga andra brunnar.

Jag kopplar in pumpen och fyller på med vatten tills jag ser vattenpelaren i PEM-slangen, dvs backventilen verkar fungera. Sedan kopplar jag på pumpen och fyller även den med vatten. Slår på pumpen men allt som händer är att det bubblar i toppen som bild och film visar. Lyfthöjden är fem meter från brunnens vattenyta. Jag har fyllt på rejält med vatten (tömt tre vattenkannor á tio liter). Men det mesta hamnar utanför eftersom bubblorna trycker upp det som fylls på. Kan det vara så att det är så mycket luft i slangen att jag måste fylla på ännu mer?

Jag trodde pumpen kanske var defekt. Så jag tog ner den till vattnet och gjorde samma sak. Som synes fungerar pumpen och levererar vatten enligt specifikationen.

Hur felsöker jag detta vidare?
 
  • Elektrisk vattenpump på gräsmatta nära sjö, pumpar vatten uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå vattenpump med ett mässingsfäste och en slang ansluten; toppröret visar bubblor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är du säker på att bottenventilen även om den är tät ligger under vattennivån? Ser ju ut som att du får upp luft och vatten i bubbelblandning, var kommer luften från? (Enda gången jag har skum i vattnet är när jag byter vattenfilter men det kan man liksom utesluta här).
 
T Timmertorsten skrev:
Är du säker på att bottenventilen även om den är tät ligger under vattennivån? Ser ju ut som att du får upp luft och vatten i bubbelblandning, var kommer luften från? (Enda gången jag har skum i vattnet är när jag byter vattenfilter men det kan man liksom utesluta här).
När jag tittar ner i brunnen ser jag två utgående slangar av samma dimension som den som kommer upp ur marken. Och de ligger en bra bit under vattenytan. Tänker att det kanske borde vara lite aktivitet där när pumpen ändå försöker suga. Men det är spegelblankt som på en sjöyta en septembermorgon.

Sen behövde jag ju ingen bottenventil när jag tog vattnet från sjön eftersom jag fyllde på uppifrån så att det blev en pelare som gick takt igenom. Så har svårt att tro att bottenventilen är avgörande under förutsättning att jag fått en pelare. Men luft tillförs ju på något sätt.

Men det blev inte alls några bubblor nere vid sjön. Jag har vattenpelare när jag fyller på direkt i slangen och med fungerande pump borde det väl räcka
 
Redigerat:
De är inte något stopp i slangen från brunnen.
Testa med att blåsa med tryckluft i slagen så ser du om de bubblar i brunnen
 
Kan det vara hål i slangen som går ner i brunnen?
 
du skrev att du hade 2 slangar ned - det är inte så att det är en ejektor i botten - då suger det förmodligen luft via den andra slangen när du försöker pumpa vattnet och förklaringen varför det blir bubbligt.

kan du hitta båda slangarna så anslut den ena till sugsidan på pumpen och den andra till utgången med en T-koppling - fungerar det dåligt, byt plats på slangarna

alternativt korka den ena slangen lufttätt - men du får troligen prova vilken slang som ger mest vatten när du håller för tätt den andra slangen då jetmunstycket i ejektorn nere i brunnen är inte speciellt stor i diametern då det är tänkt att spruta ut vattnet med hög tryck med hög fart och med rörelseenergin omvandla fart till tryck gör att det kan trycka upp vattnet betydligt högre än de normala max 7 meter i sughöjd som annars är det begränsande med att suga upp vatten från brunn.

.
 
X xxargs skrev:
du skrev att du hade 2 slangar ned - det är inte så att det är en ejektor i botten - då suger det förmodligen luft via den andra slangen när du försöker pumpa vattnet och förklaringen varför det blir bubbligt.

kan du hitta båda slangarna så anslut den ena till sugsidan på pumpen och den andra till utgången med en T-koppling - fungerar det dåligt, byt plats på slangarna

alternativt korka den ena slangen lufttätt - men du får troligen prova vilken slang som ger mest vatten när du håller för tätt den andra slangen då jetmunstycket i ejektorn nere i brunnen är inte speciellt stor i diametern då det är tänkt att spruta ut vattnet med hög tryck med hög fart och med rörelseenergin omvandla fart till tryck gör att det kan trycka upp vattnet betydligt högre än de normala max 7 meter i sughöjd som annars är det begränsande med att suga upp vatten från brunn.

.
Tack. Mycket info. Men faktum är att det på platsen redan fanns en gammal vattenpump som dock var vintersprängd. Intill även en stor hydrofor med tryckströmbrytare. Så det enda jag gjort är att jag tagit bort den sprängda pumpen. Har svårt att tro att det finns något ”ursprungsfel” i brunnen.

Den andra slangen i brunnen går antagligen till huvudbyggnaden eftersom jag inte hittar några andra brunnar. Förre ägaren är död så det finns ingen att fråga
 
T Timmermannen77 skrev:
De är inte något stopp i slangen från brunnen.
Testa med att blåsa med tryckluft i slagen så ser du om de bubblar i brunnen
Idag fortsatte jag med pumpen. Tog vara på Timmermannens tips och tejpade fast en cykelpumpslang i övre änden av PEM-slangen som jag trodde gick till brunnen. Jag var ensam hemma så jag fick lägga telefonen på det öppna brunnslocket så den filmade medan jag gick upp och pumpade. Och filmen visade att det bubblade rejält. Så jag var på rätt slang. Drog även upp slangen och såg att bottenventilen var i hyfsat skick. Gott om vatten i brunnen också. Försökte mäta men nådde inte längre ner än två meter och en diameter på minst 60 cm.

Det enda jag då kunde se som rimligt problem var att luft sugs in i någon av kopplingarna. Jag kopplade om alltihop och då fungerade det perfekt 😀 Fick skaffa ett par PEM-kopplingar på Jula för att få in vattnet i hydroforen och sedan tätade jag kopplingar som läckte.

Nästa steg är nu tryckströmbrytaren. Den går på trefas precis som den sprängda pumpen gjorde. Den jag nu ställt dit går på 230 V. Min fråga är nu om jag ändå kan använda tryckströmbrytaren genom att bara ta två av faserna från den till pumpen?
 
  • Öppet brunnslock med mossa och en PEM-slang som leder ner i brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild som visar en tryckströmbrytare monterad på en vertikal PEM-slang ansluten till en hydrofor, med en vit elkabel löpande från brytaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z zingo skrev:
Min fråga är nu om jag ändå kan använda tryckströmbrytaren genom att bara ta två av faserna från den till pumpen?
Ärligt, tryckbrytaren ser rätt gisten ut och du har väl redan en tryckbrytare på din pump inställd tryck som passar pumpen, så den behöver inte kopplas in alls, dessutom har du bara 400 Volt på kabelns 3 fas-ledare om det inte fins någon gömd nolledare i kabeln (dvs. är en 5-ledarkabel) - är det bara 4 ledare om jag ser bilden rätt så är det de 3 faserna 400 Volt och skyddsjord och skyddsjord får du inte använda som nolla för att få fram 230 Volt.

Att det troligen är 4-ledarkabel sedan innan beror på att 3-fas 400V elmotorer som din gamla pump behöver ingen nolla.

mao. skall du mata pumpen med 230 Volt med permanent kabel så måste helt ny kabel förläggas och om du inte är helt säker på el och vilka komponenter och kablar samt hur det skall anslutas, så ta dit elektriker så att det blir ordentligt gjort med rätt kabel och också jordfelsbrytare installerad om det inte redan finns tidigare i fastighetens elcentral
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Ärligt, tryckbrytaren ser rätt gisten ut och du har väl redan en tryckbrytare på din pump inställd tryck som passar pumpen, så den behöver inte kopplas in alls, dessutom har du bara 400 Volt på kabelns 3 fas-ledare om det inte fins någon gömd nolledare i kabeln (dvs. är en 5-ledarkabel) - är det bara 4 ledare om jag ser bilden rätt så är det de 3 faserna 400 Volt och skyddsjord och skyddsjord får du inte använda som nolla för att få fram 230 Volt.

Att det troligen är 4-ledarkabel sedan innan beror på att 3-fas 400V elmotorer som din gamla pump behöver ingen nolla.

mao. skall du mata pumpen med 230 Volt med permanent kabel så måste helt ny kabel förläggas och om du inte är helt säker på el och vilka komponenter och kablar samt hur det skall anslutas, så ta dit elektriker så att det blir ordentligt gjort med rätt kabel och också jordfelsbrytare installerad om det inte redan finns tidigare i fastighetens elcentral
Tack. Jag insåg allt detta kort efter jag skrev frågan. Den var inte så genomtänkt 😂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.