Hej!

Slår ut ett gammalt förråd och matkällare i källare.

Huset är byggt 1942 och har inga uppgifter om det är dränerat tyvärr och jag vill komma så billigt undan som möjligt pga av boräntor och allt.

Vi vill typ få en jämn slät vägg av betong med vit silikatfärg.

Om man bortser från dränering, vad skulle vara nästa steg vara?

All hjälp uppskattas!

Mvh Sebastian
 
  • En källarvägg under renovering med gammal färg och puts som delvis lossnat, verktyg och byggrester på golvet. Trästomme delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum som håller på att renoveras med synliga väggar, tak och golv. Träskivor, en stege, en svart sopsäck och verktyg syns. Litet fönster högt upp på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle provat att knacka ner den puts som är lös nedtill och sedan putsa med kalkbruk där det lossnat. Därefter målat med öppen färg.

En tumregel är att putsbruket inte ska vara hårdare än de som sitter där nu.

Edit, helt slät är svårt likt källarväggar i hus från senare årtal. Då måste all puts bort och göras om. Nästan läge att ta in proffs med vana då.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Putsa är inte så svårt att lära sig om man har lite tålamod, finns mycket på nätet. Sen behöver putsen sitta ett tag (har för mig att det var minst en månad) innan du går på med silikat binder och sen silikatfärg. Jag har använt Hornbachs färg med bra resultat om du följer anvisningarna noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.