Bumpar också - finns det ingen som lagt in ett härdat hårdvaxat golv från Bjelin?
Tittar på provbitar nu och vi skall välja ett golv till hall och kök (entré blir klinkers med golvvärme ).
Jag känner oro inför att det inte går att slipa, skall ringa Bjelin i veckan och ställa frågor om golven.
 
  • Provbitar av härdat hårdvaxat trägolv på en utomhusterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi ångrar tyvärr att vi köpte det. Vi tycker det är skitsnyggt och det är säkert mer hållbart än många slipbara. Men vi har svårt att se att man får igen det. Det blir fortfarande repor och märken och vi känner att det hade varit skönt att kunna slipa om det i framtiden.
 
  • Gilla
JCB76 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för input, detta tas i beaktande.
 
Ett tips är att köpa vanlig fin parkett som ni lägger ett extra lager lack på direkt efter att golvet är lagt. Lacken från golvfabriken brukar inte hålla den högsta kvalitet. När ni senare ska slipa om finns ju möjligheten att använda sig av kommersiell 2- komponentslack som är riktigt bra.
 
  • Gilla
Löjo
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Ett tips är att köpa vanlig fin parkett som ni lägger ett extra lager lack på direkt efter att golvet är lagt. Lacken från golvfabriken brukar inte hålla den högsta kvalitet. När ni senare ska slipa om finns ju möjligheten att använda sig av kommersiell 2- komponentslack som är riktigt bra.
Tack för svar och tips!
Det blir Kährs ekparkett 3-stav naturell. En firma bygger om hela nedervåningen, hall, badrum, kök och tvättstuga. Samt ny el i hela huset.
När vi någon gång i framtiden skall slipa golven så skall jag vara uppmärksam på lack.
Trevlig helg!
 
D danielte skrev:
Vi ångrar tyvärr att vi köpte det. Vi tycker det är skitsnyggt och det är säkert mer hållbart än många slipbara. Men vi har svårt att se att man får igen det. Det blir fortfarande repor och märken och vi känner att det hade varit skönt att kunna slipa om det i framtiden.
Hej! Har du någon bild på golvet Torekov? Har inte hittat någon bra större bild på det.
 
C Carl Johansson skrev:
Ett tips är att köpa vanlig fin parkett som ni lägger ett extra lager lack på direkt efter att golvet är lagt. Lacken från golvfabriken brukar inte hålla den högsta kvalitet. När ni senare ska slipa om finns ju möjligheten att använda sig av kommersiell 2- komponentslack som är riktigt bra.
Måste man inte slipa ner för att ny lack ska fästa? Jag köper idén att lacka en gång så man täcker in skarvarna. Men fäster lacken utan slipning?
 
På rekommendation från Golvpoolen lade vi Bjelins härdad ek VIKEN i stora delar av nedanvåningen på vårt hus, inklusive i köket. Golvet är väldigt snyggt men jag vette attan om det är särskilt mycket reptåligare... Har ni något bra tips på hur vi kan dölja de repor som uppstår? Exempelvis repade hjulen på kylen och frysen golvet med en lång rispa när vi rullade dessa på plats...
 
J J_HBG skrev:
På rekommendation från Golvpoolen lade vi Bjelins härdad ek VIKEN i stora delar av nedanvåningen på vårt hus, inklusive i köket. Golvet är väldigt snyggt men jag vette attan om det är särskilt mycket reptåligare... Har ni något bra tips på hur vi kan dölja de repor som uppstår? Exempelvis repade hjulen på kylen och frysen golvet med en lång rispa när vi rullade dessa på plats...
Läser man Frågor & Svar på Bjelins hemsida är de väldigt tydliga med att det är slagtåligheten som är högre men att det kan förväntas att golvet är lika reptåligt som andra trägolv.
 
P pezlin skrev:
Läser man Frågor & Svar på Bjelins hemsida är de väldigt tydliga med att det är slagtåligheten som är högre men att det kan förväntas att golvet är lika reptåligt som andra trägolv.
När vi köpte golvet gick vi dels på Golvpoolens säljares beskrivning av golvet (dvs. reptåligt) men också på vad Bjelin skriver på sin egen hemsida: "Woodura är namnet på vår patenterade tillverkningsteknik som gör det möjligt att komprimera och härda trä för att göra det starkare. [...] Det ger tio gånger fler golv från samma stock och härdningsprocessen ger en många gånger starkare yta som aldrig behöver slipas om".

Du har säkert alldeles rätt i att Bjelin förtydligar reptåligheten i sin Q&A på sin hemsida. Vad jag konstaterar för egen del är enbart att golvet är väldigt vackert men inte lever upp till min förväntan av ett golv som aldrig behöver slipas om. Är det mitt ansvar att läsa det detaljerade? Absolut är det så men kanske att jag trodde att Golvpoolen/Bjelin var bolag där jag kunde lita på huvudbudskapet i produktbeskrivningarna utan att behöver läsa allt det finstilta.
 
J J_HBG skrev:
När vi köpte golvet gick vi dels på Golvpoolens säljares beskrivning av golvet (dvs. reptåligt) men också på vad Bjelin skriver på sin egen hemsida: "Woodura är namnet på vår patenterade tillverkningsteknik som gör det möjligt att komprimera och härda trä för att göra det starkare. [...] Det ger tio gånger fler golv från samma stock och härdningsprocessen ger en många gånger starkare yta som aldrig behöver slipas om".
Ja, det är helt klart så att de är otydliga med reptåligheten och att de bygger förväntningar som inte uppfylls. De tipsar även i Q&A kring hur eventuella repor kan åtgärdas, kan vara värt att kolla upp.
 
Ger en update här till potentiella köpare av Bjelins härdade trägolv. Detta golv är en ren huvudkontorskonstruktion med total oförståelse för hur exempelvis barnfamiljer lever sina vardagliga liv. Köp inte härdat trägolv från Bjelin!

Nu har det gått snart ett år sedan vi lade vårt härdade trägolv på i stort sett hela nedanvåningen. Det ser förjävligt ut idag. Repor som går kors och tvärs efter att min två åriga son varit som vilken tvååring som helst - lekt med sina bilar, puttat med stolar, sprungit in med skor, vält stolar, osv. Det repas så enkelt att det är pinsamt. Golvet ligger kvar i kanske 2-3 år till men sen är det ett måste att bytas ut. Tyvärr går det inte att slipa.

Barnfamiljer - köp ett golv som går att slipa och lyssna inte på Golvpoolens eller Bjelins försäljare. Detta golv är skräp, repas enkelt och är absolut ingenting för barnfamiljer.

Bilder för referens.

Härdad trägolv med tydliga repor och skador, illustrerar inläggets besvikelse över produktens hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Härdade trägolvet med tydliga repor och slitage, olämpligt för barnfamiljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet trägolv med synliga repor och skador som illustrerar kundens besvikelse över kvaliteten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på härdat trägolv med uppenbara repor och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Härdade trägolv med repor och märken i ett hemmiljö, tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Kallb och 2 till
  • Laddar…
A Addelin skrev:
Jag har både pratat med Bjelin och gjort tester själv på deras golv.
Att det är härdat ökar bara slagtåligheten, alltså om man tappar något. Mot repor upplevde jag inte golvet som bättre mot en vanlig parkett. Nackdelen med deras härdade golv är att det inte går att slipa om.

Laminat av högre kvalité (finns olika klasser) ska nog tåla en hund.
Annars hade mitt favoritval själv varit träklinkers (fördel om golvvärme är ingjuten).
[bild]
Vi ångrar oss jättemycket att vi la in detta!
Plankorna går isär och det blir flammigt och ser kladdigt ut bara man går på det.
Dessutom är det inte alls lika tåligt som Bjerlin säger, det blir fula märken om man tappar något i det.
 
  • Nära bild på trägolv där plankorna går isär och golvytan ser ojämn och fläckig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Löjo Löjo skrev:
Bumpar också - finns det ingen som lagt in ett härdat hårdvaxat golv från Bjelin?
Tittar på provbitar nu och vi skall välja ett golv till hall och kök (entré blir klinkers med golvvärme ).
Jag känner oro inför att det inte går att slipa, skall ringa Bjelin i veckan och ställa frågor om golven.
Vårt Bjelin golv har hållt sig fint. 3 år sedan nu. Men vi har inga småbarn eller hund så jag vet inte hur tåligt det är då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.