Halloj!

I min nya lägenhet ligger ett gammalt trägolv i vad jag gissar är gran eller furu, gissningsvis ett undergolv som tidigare haft en linoleummatta över. Golvets skick varierar mellan rum, där skor i hallen satt tydliga spår (se sista bilden). Springorna varierar i storlek. De flesta är runt 2-4mm och några snäppet mer än så. Eftersom jag tycker denna typ av golv är charmigt vill jag gärna bevara och fräscha till det och har nu lite frågor innan jag drar igång med projektet.
  • Vågar jag mig på att slipa golvet själv? Bör jag i så fall hyra en golvslipmaskin med band eller en cirkulär/roterande?

  • Hur bör jag tänka när det kommer till ytbehandling? Är lack mitt bästa alternativ eller bör jag överväga vax?

  • I köket är springorna tätade med vad som ser ut som svart fog. I hallen är nästan all tätning borta, men det som är kvar består av ett krackelerat, ljusare material som ser lätt ut att skrapa bort. Vad bör jag täta golvet med?
Stort tack på förhand för er input!
-Slipdamm
 
  • Grå vägg, vit golvlist, naturligt trägolv, vinkel mot hörn, skruvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trägolv med skador och repor, närbild, texturerat, delvis reflekterande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med smuts, tröskel, väggdel, och trädstubbar, behöver städas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med synliga ådringar och kvistar, slitage och ojämnheter; lutande perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med skarvar och skvättar, möter kaklad vägg vid fotlisten. Slitet och naturligt trä textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trägolv med tydlig spricka och svart fog, visar slitage och detaljer av träets yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med naturliga ådringar, smuts, och några fläckar, möjligtvis i ett hem eller byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med list längs grå vägg, sladd och vitmålad list uppvisas. Nedslitet och sparsamt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tips? :)
 
A
Hyr en edge golvslip, ska vara enkla att använda. Ej provat själv dock.

Ytbehandling en smaksak - lack eller hårdvaxolja är det som är vanligast.

Strunta i att nåta golven, blir skit efter ett tag ändå.
 
  • Gilla
Slipdamm
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Hyr en edge golvslip, ska vara enkla att använda. Ej provat själv dock.

Ytbehandling en smaksak - lack eller hårdvaxolja är det som är vanligast.

Strunta i att nåta golven, blir skit efter ett tag ändå.
Tack! Jo, brädorna rör sig såklart, men tänkte att det kanske kunde vara värt att göra i det i köket?
 
A
Slipdamm Slipdamm skrev:
Tack! Jo, brädorna rör sig såklart, men tänkte att det kanske kunde vara värt att göra i det i köket?
Det avgör du själv.

Det tenderar att spricka och krackelera med tiden och därmed se fult ut.
 
Hej! Jag har precis blivit med torp och i det ligger det ett väldigt gulnat gran eller furugolv som är lackat. Golvet verkar i fint skick men jag tänker ändå slipa det för vi vill ljusa upp det. Har dock fått lite olika råd gällande detta. Någon säger luta och såpa golvet (vet inte fördelen med detta och hur mkt jobb det krävs samt underhåll) en annan rekommenderar hårdvaxolja osmo vit och sen deras natur för att då kan man ”laga” ev repor och hack lättare. En tredje säger vitalisera/betsa och sen lacka med nattlack. Fördelen med lack är att det vita pigmentet ligger skyddat undret lacken och därför håller sig snyggare. Enligt denne säljaren så var golvlacker väldigt slitstark. Det viktiga för mig är att slippa göra om arbetet eller iaf endast lite underhåll. Att hålla på och slipa och olja vart annat år orkar jag inte. Det är ett torp så man ska inte heller behöva vara superförsiktig. Vad är bäst utifrån att det ska vara mest hållbart och slitas snyggast?
 
  • Trägolv, del av matta, möbelben, mysig heminredning, ljus och inbjudande atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En burk Trestjerner Gulvmatt färg i en butikshylla, priset visar 449 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Väljer man att såpskura golvet så måste man göra det som rengöring då och då, oftare i början..
Hårdvaxoljning måste upprepas med ett eller några få års mellanrum, särskilt om det är vitpigmenterat.
Lack är slitstarkt men slits inte snyggt alls.
 
😂😅 tack för svar. Om jag tolkar det rätt så är olja bästa alternativet men man får lägga på ny olja en gång om året? Och det kanske räcker där man går då eller måste hela golvet oljas in med vitpigmenterad olja och sen förseglingsoljan? Avlutat och såpat golv är inte att rekommendera eftersom då måste jag tvätta golvet med sopa varje gång alltså mest underhåll. Medan lackat slits fulast, även mattlackat? Syns ju knappt att det är lackat, ser mer oljat ut…
 
Slipdamm Slipdamm skrev:
Tack! Jo, brädorna rör sig såklart, men tänkte att det kanske kunde vara värt att göra i det i köket?
Hej - jag har ett liknande golv i kök och en hallingång, är nyfiken på vad du gjorde och hur resultatet blev?
 
H husfrid skrev:
😂😅 tack för svar. Om jag tolkar det rätt så är olja bästa alternativet men man får lägga på ny olja en gång om året? Och det kanske räcker där man går då eller måste hela golvet oljas in med vitpigmenterad olja och sen förseglingsoljan? Avlutat och såpat golv är inte att rekommendera eftersom då måste jag tvätta golvet med sopa varje gång alltså mest underhåll. Medan lackat slits fulast, även mattlackat? Syns ju knappt att det är lackat, ser mer oljat ut…
Stämmer delvis det du skriver. Du kan numera såpaskura utan att behöva underhålla det med såpavatten. Att få fram ett såpaskurat golv enligt tradition tar enormt lång tid. Att luta golvet är nog det dummaste man kan göra då det ger dig ett mjukare golv.
Vanligtvis är såpa överfettad och måste spädas innan det läggs på trägolv.

Skulle du då slipa ett golv och använda dig av en linsåpa som inte är överfettad tex selders så kan du mata in koncentrerad såpa i golvet direkt. Vilket sen gör att du enbart behöver använda dig av kallt vatten vid underhåll och skurning då såpan redan finns koncentrerad i golvet.
Blir riktigt bra resultat.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Lät lägga gran för 18 år sedan. Det lutades lätt och därefter såpades det de första åren kanske varje månad. "Skura" låter som om man ligger på knä och skurar 😉! Man doppar mikroduken i såpvatten och moppar med långt skaft. Efter de första åren använder jag såpa ca varannan månad, däremellan bara kallt vatten. Luktar fräscht trä även efter tvätt med bara vatten. Eventuella repor får lite extra vatten - då reser sig träet och självläker. Detta är absolut det lättaste sättet att ha rena, ljusa golv - om det gäller gran.

Tidigare inlägg med olja, lack el dyl innebär väl ändå att ni regelbundet rengör golven på något sätt - eller? Behandling med olja/lack/?kräver väl någon gång att detta behövs göras om efter ett antal år?
Jag är mycket nöjd med mina trägolv. Tycker att det fick bra hårdhet redan efter ca 5 år. Kräver nog bra kvalitet på virket. Och visst har jag springor mellan planken beroende på årstid. Det lever jag med.
 
  • Gilla
Robin_CG
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Lät lägga gran för 18 år sedan. Det lutades lätt och därefter såpades det de första åren kanske varje månad. "Skura" låter som om man ligger på knä och skurar 😉! Man doppar mikroduken i såpvatten och moppar med långt skaft. Efter de första åren använder jag såpa ca varannan månad, däremellan bara kallt vatten. Luktar fräscht trä även efter tvätt med bara vatten. Eventuella repor får lite extra vatten - då reser sig träet och självläker. Detta är absolut det lättaste sättet att ha rena, ljusa golv - om det gäller gran.

Tidigare inlägg med olja, lack el dyl innebär väl ändå att ni regelbundet rengör golven på något sätt - eller? Behandling med olja/lack/?kräver väl någon gång att detta behövs göras om efter ett antal år?
Jag är mycket nöjd med mina trägolv. Tycker att det fick bra hårdhet redan efter ca 5 år. Kräver nog bra kvalitet på virket. Och visst har jag springor mellan planken beroende på årstid. Det lever jag med.
Det är precis som du säger, det tar lång tid för ett traditionellt såpaskurat golv att få sin fina ljusa färg, men för mig har gamla såpaskurade golv fantastiska egenskaper i form av att de blir enormt slitstarka, jag gjorde som du i mitt förra hus som hade 90år gamla skurgolv. De var superhårda och enkla att rengöra. Det jag däremot gjorde var att jag skrubbade golvet med en borste en gång om året. Fuskar man fram ett såpa golv med lut så löser man upp detta och man får ett ganska ömtåligt golv ist, ljust och fint men inte ett hållbart golv. En metod som många firmor tyvärr säljer in, för det blir ljust direkt.

Nu la jag in ett nytt furugolv och har varken tid eller möjlighet med småbarn att vänta några år innan jag har ett hållbart golv. Valde då att använda mig av en icke överfettad såpa och på ca 80m2 matade jag in 8L koncentrerad såpa direkt efter jag slipat golvet detta är magiskt då det får den fina ljusa färgen direkt men också spiller jag npt så behövs som du bara en fuktig trasa dock utan såpa då det redan finns i golvet. Det ska räcka till ca 50 skärningar innan man ev behöver fylla på med lite mer såpa.

Ta en kik på selders hemsida om deras metod för skurning. Det kändes riktigt märkligt innan jag bestämde mig för att testa och vill påstå att jag troligtvis aldrig kommer återgå till traditionell såpaskurning.

Att ha springor beroende på årstid är charmen med att ha ett levande golv. Svårt att slå känslan att gå barfota på ett lent trägolv 😀
 
R Robin_CG skrev:
...spiller jag npt så behövs som du bara en fuktig trasa
Just detta med fläckar som är så lätta att få bort med fuktig trasa är en stor fördel. Jag har under denna tid dessutom haft flera tunga hundar med rejäla klor som repat främst trappan - dessa skador självläker om man blöter trappstegen lite extra.

Däremot skall man inte köra på med (alltid högkvalitativ och fet) såpa alltför ofta om man vill ha riktigt ljusa golv.
 
  • Gilla
Robin_CG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.