Hejsan!

Har nu upptäckt att det läcker från min wc. Och närmare bestämt ifrån avloppet. Kollar man på videon så tycker jag det känns som att det är helt stopp i avloppet men det inte, samtidigt känns det som att toaletten inte är helt inne i avloppet men jag är ingen rörmokare så vill gärna höra lite vad ni har att säga.

Uppskattat alla svar!
 
Mats-S
P Philip0105 skrev:
känns som att det är helt stopp i avloppet men det inte
Inte helt stopp kanske, men definitivt något som hindrar vattenflödet närmast där toalettröret ansluter till avloppet.
Lyft bort toan och kolla/rensa rent.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Än om det är stopp i avloppet så ska det ju inte komma upp vatten där. Ser ju ut som toaavloppett inte når ner i gumminippeln ordentligt
 
Mats-S Mats-S skrev:
Inte helt stopp kanske, men definitivt något som hindrar vattenflödet närmast där toalettröret ansluter till avloppet.
Lyft bort toan och kolla/rensa rent.
Ja jag får lyfta bort toan imorgon och kolla i avloppet.
 
V Vector skrev:
Än om det är stopp i avloppet så ska det ju inte komma upp vatten där. Ser ju ut som toaavloppett inte når ner i gumminippeln ordentligt
Ja nej precis det syns ju att den inte är helt inne. Kan man sätta någon extra nippel som gör att det blir tätt ordentligt?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja, Jafo har flera varianter som passar i olika storlekar...

[länk]
Okej tack jag ska kika på det. Först ska jag plocka bort stolen och kolla i avloppet. Ser jag ingenting skumt så köper jag en wc stos och monterar på stolen.

Är det så att hela toalettanslutningen ska ner i avloppet? Med andra ord så är det inte korrekt som det ser ut i dagsläget?
 
Krilleman
Avloppet i plast skall sticka upp minst 60mm innan man monterar gummit som tätar mot porslinet.

Vad är ditt mått för detta?

Plastavlopp före montering av gummitätning, visar en bit av avloppsröret som sticker upp med en gul pil markerande avståndet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Avloppet i plast skall sticka upp minst 60mm innan man monterar gummit som tätar mot porslinet.

Vad är ditt mått för detta?

[bild]
Okej, dom måtten får jag ta reda på. Men låt säga att den inte sticker upp 60mm. Vad gör man då?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Då sätter men en WC-ansluting.

Men helst skall detta göras i samband med tätskiktet så det blir tätt med korrekt uppvik..

Tex:
[länk]
Okej tack för svaret då förstår jag. Men om det nu är så att det inte är möjligt. Låt säga att jag behöver en lösning som gör att jag inte behöver riva upp kaklet. Enbart någon att sätta på som det ser ut nu. Finns det? Kan även tänka mig att gumminippeln som sitter på avloppet idag sitter fast då det är kakelfix runt om den.
 
Krilleman
P Philip0105 skrev:
Okej tack för svaret då förstår jag. Men om det nu är så att det inte är möjligt. Låt säga att jag behöver en lösning som gör att jag inte behöver riva upp kaklet. Enbart någon att sätta på som det ser ut nu. Finns det? Kan även tänka mig att gumminippeln som sitter på avloppet idag sitter fast då det är kakelfix runt om den.
Nödlösningen är att sätta aktuell WC-anslutning OVAN klinkern.

Tråkigt nog är det så många rörisar gör... Och kallar det felaktigt som godkänt.

Men det är en nödlösning, det får du ta med i beräkningen.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nödlösningen är att sätta aktuell WC-anslutning OVAN klinkern.

Tråkigt nog är det så många rörisar gör... Och kallar det felaktigt som godkänt.

Men det är en nödlösning, det får du ta med i beräkningen.
Okej, huvudsaken är att problemet iallafall går att lösa. Badrummet är relativt nykaklat och måste hitta en lösning där man inte behöver röra kaklet. Får kolla på vilka alternativ jag har och vart man kan köpa det som behövs
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nödlösningen är att sätta aktuell WC-anslutning OVAN klinkern.

Tråkigt nog är det så många rörisar gör... Och kallar det felaktigt som godkänt.

Men det är en nödlösning, det får du ta med i beräkningen.
Krille...

Menar du på att det är felaktigt att täta mot uppstickande avloppsrör och efter klinkerläggningen såga av röret och montera en sådan här fast utan huven så klart ??

https://www.jafo.eu/produkter/wc-anslutningar-wc-stosar/wc-stosar-excentriska/3106704-gas-wc-7

Varför skulle det vara felaktigt anser du då ?

Vi kör nästan i huvudsak med denna nämligen och har gjort i många år och ser inga fel i detta alls. 🙃
 
Idag har jag plockat bort toan. Ignorera hur det är kaklat runt om avloppet😂.

Men jag försöker plocka ut gumminippeln men den sitter som berget.

Vad finns det för lösningar utifrån det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.