Nedersta timmerbjälken på den lägsta punkten av huset har nog varit ledsen i många många år. Hörde av en granne att jag skulle köra diesel och motorolja på området för att avstanna processen...ja och sen uppenbarligen ta till övriga adekvata åtgärder för att det inte ska fortsatt utsättas för fukt etc.

Någon som har koll på detta?
 
BigR
Spillolja och diesel hör hemma i motorer eller på ÅVC. Linolja och terpentin kanske passar bättre? Kan inte se bilden, trasig länk.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Bilden var 12000 pixlar bred, tänkte att ByggaHus nedkomprimerade på serversidan, testar att lägga upp en nerakalad bild.

Nä, jag kör väl vilken "mot röta"-produkt som helst som marknaden har att tillgå.
Det lät bara så flippigt att köra motorolja och diesel så jag blev nyfiken på the science kring det 🙂
 
  • Skadat trä i nederkanten av en röd trävägg med synlig röta och söndervittrade träbitar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BigR
The science bakom spillolja och diesel är att det är gratis skulle jag påstå. Har använts av snålgubbarna i tidigare generationer i min släkt, dödar allt men det luktar och kletar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
The science bakom spillolja och diesel är att det är gratis skulle jag påstå. Har använts av snålgubbarna i tidigare generationer i min släkt, dödar allt men det luktar och kletar.
Haha, ja det låter rimligt 😄
Jag googlade lite, och det verkar uteslutande vara sydstats-män som rekommenderar detta.
Jag passar, tack för input!
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
P Philemonkey skrev:
Bilden var 12000 pixlar bred, tänkte att ByggaHus nedkomprimerade på serversidan, testar att lägga upp en nerakalad bild.

Nä, jag kör väl vilken "mot röta"-produkt som helst som marknaden har att tillgå.
Det lät bara så flippigt att köra motorolja och diesel så jag blev nyfiken på the science kring det 🙂
Hittat en lösning än?

Ser ju för övrigt snustorrt ut, så röta bör du nog inte oroa dig för.
Enklast borde ju vara att bara öppna knutlådan, fram med motorsågen och sen ta bort det som är skadat, sen slå in en nu bit.
Timmerlagnigningar/syllbyten hittat du drösvis om på Youtube.
Motorolja och dyl är som sagt inte så önskvärt. Vet vi var med om en kund som klagade nåt jävulskt att det luktade "tjära" eller liknande när solen låg på just ena husväggen dom hade. När då ytterväggen öppnades så hade tidigare ägare timmerlagat väggen med kreosot marinerade järnvägsslippers. Det hade ju förvisso inte ruttnat nåt mer, men lukten var ingen höjdare inomhus soliga dagar. 😀

Personligen skulle jag låta det vara tills du har tid att byta ut stocken hel eller delvis, ser ju som sagt snustorrt ut. Är förvånansvärt enkelt med rätt verktyg. Som domkraft, motorsåg, slägga och lite finess. Och ska panel på så är det ju ingen skönhetstävling som behöver pågå där under nör det är lagat.
 
  • Gilla
Philemonkey och 2 till
  • Laddar…
R Robin_CG skrev:
Hittat en lösning än?

Ser ju för övrigt snustorrt ut, så röta bör du nog inte oroa dig för.
Enklast borde ju vara att bara öppna knutlådan, fram med motorsågen och sen ta bort det som är skadat, sen slå in en nu bit.
Timmerlagnigningar/syllbyten hittat du drösvis om på Youtube.
Motorolja och dyl är som sagt inte så önskvärt. Vet vi var med om en kund som klagade nåt jävulskt att det luktade "tjära" eller liknande när solen låg på just ena husväggen dom hade. När då ytterväggen öppnades så hade tidigare ägare timmerlagat väggen med kreosot marinerade järnvägsslippers. Det hade ju förvisso inte ruttnat nåt mer, men lukten var ingen höjdare inomhus soliga dagar. 😀

Personligen skulle jag låta det vara tills du har tid att byta ut stocken hel eller delvis, ser ju som sagt snustorrt ut. Är förvånansvärt enkelt med rätt verktyg. Som domkraft, motorsåg, slägga och lite finess. Och ska panel på så är det ju ingen skönhetstävling som behöver pågå där under nör det är lagat.
Har parkerat tanken, men jag tycker det du föreslår låter som en bättre lösning. Det får bli till nästa säsong; bottensyllen har nog varit dålig så pass länge att jag kan skjuta upp det något år.

Tack för input!
 
  • Gilla
Robin_CG
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.