L
Ska måla om ett tak som är runt 25-30 år.
Några få färg släpp finns i kanter och mitt på plåten. Har provat skrapat där det är färgsläpp, men det verkar sitta bra.

Behöver man ta bort all färg innan målning ?

Jag har pratat med en färgleverantör som säljer Coro-Flex han påstår att det inte behövs skrapa mer än det som är löst och tvätta av taket sedan målas.

Någon som har erfarenhet och kan ge goda råd ?
 
  • En bild på ett svart plåttak med några färgsläpp i kanterna och mitten av plåten, fotat från en höjd. En bil och grönska syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Behöver det verkligen målas?
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
RoTe
Hade ingen aning om att plåttak krävde så mycket underhåll.
 
R
L Lien99 skrev:
Ska måla om ett tak som är runt 25-30 år.
Några få färg släpp finns i kanter och mitt på plåten. Har provat skrapat där det är färgsläpp, men det verkar sitta bra.

Behöver man ta bort all färg innan målning ?

Jag har pratat med en färgleverantör som säljer Coro-Flex han påstår att det inte behövs skrapa mer än det som är löst och tvätta av taket sedan målas.

Någon som har erfarenhet och kan ge goda råd ?
Det viktiga är hetvatten tvätt och algrent så att den nya färgen biter så att det inte flagnar av, jag hade slipat lätt där det är dåligt idag om det är få ställen..
 
Högtryckstvätt min 300 bar...
Det som sitter kvar efter det brukar sitta...
Temaprime grundfärg på det plåtrena..
Pansari aqua färdigfärg.. då behöver du måla om 20 år igen..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
L
R Rejäl skrev:
Det viktiga är hetvatten tvätt och algrent så att den nya färgen biter så att det inte flagnar av, jag hade slipat lätt där det är dåligt idag om det är få ställen..
Ja det blev jag rekommenderad av de som säljer Coro-flex. skrapa det som är löst och tvätta. Sedan måla.
 
L
plåtrickard plåtrickard skrev:
Högtryckstvätt min 300 bar...
Det som sitter kvar efter det brukar sitta...
Temaprime grundfärg på det plåtrena..
Pansari aqua färdigfärg.. då behöver du måla om 20 år igen..
Tack för svar.

Har du någon erfarenhet av Coro-flex? De påstår att det bara behövs en tvätt och lite skrapning.
 
R
L Lien99 skrev:
Ja det blev jag rekommenderad av de som säljer Coro-flex. skrapa det som är löst och tvätta. Sedan måla.
Men det skadar aldrig att slipa men algmedel och hetvatten tvätt med högt tryck skulle jag kört..
 
L
R Rejäl skrev:
Men det skadar aldrig att slipa men algmedel och hetvatten tvätt med högt tryck skulle jag kört..
Tack för tips och råd.
 
R Rejäl skrev:
Men det skadar aldrig att slipa men algmedel och hetvatten tvätt med högt tryck skulle jag kört..
Jo faktiskt så är galvskicktet så tunt att man nog slipar igenom..
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
L Lien99 skrev:
Tack för svar.

Har du någon erfarenhet av Coro-flex? De påstår att det bara behövs en tvätt och lite skrapning.
Nej,men är så pass erfaren takmålare att jag vågar påstå att det inte är så enkelt...
Men jag målar kyrktak o en del k märkt...
Med länsantikvarier som beställare
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
L
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nej,men är så pass erfaren takmålare att jag vågar påstå att det inte är så enkelt...
Men jag målar kyrktak o en del k märkt...
Med länsantikvarier som beställare
Ja då vet du vad du pratar om.

Om jag skulle göra enligt Coro-flex. Hur länge tror du taket skulle hålla innan färgsläppen kommer och det får göras om och göra rätt ?
Enligt Coro-flex så har denna färg mycket god vidhäftning av tak som är målade med plastisol vilket detta tak troligen är målat med från fabrik.
 
R
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jo faktiskt så är galvskicktet så tunt att man nog slipar igenom..
Ja det är ju inte meningen att man ska slipa igenom det om det är helt, tänkte mer på om det är dåligt och rostangripet då är en skrapa ett trubbigt verktyg..

Tror att en skrapa lättare skadar galvet än lätt sandpappring..
 
L
R Rejäl skrev:
Ja det är ju inte meningen att man ska slipa igenom det om det är helt, tänkte mer på om det är dåligt och rostangripet då är en skrapa ett trubbigt verktyg..

Tror att en skrapa lättare skadar galvet än lätt sandpappring..
Det är bara ett fåtal ställen där färgen släppt. Där är det lite rostangrepp som bör slipas av kan jag tycka.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
L Lien99 skrev:
Ja då vet du vad du pratar om.

Om jag skulle göra enligt Coro-flex. Hur länge tror du taket skulle hålla innan färgsläppen kommer och det får göras om och göra rätt ?
Enligt Coro-flex så har denna färg mycket god vidhäftning av tak som är målade med plastisol vilket detta tak troligen är målat med från fabrik.
Ja alltså det spelar ju ingen roll hur bra vidhäftningen är plastisolen.. för den kommer ju släppa från plåten..
Men utan att veta vad det kostar så är det svårt .. kanske är prisvärt ändå
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.