Hej alla!

Jag har en Bosch Serie 8 torktumlare från 2015 som började varna om att tömma vattentanken. Den var rätt tom som det såg ut och felet dök upp nästan direkt igen utan något vatten i tanken.

Jag har kollat pumpen och rengjort kondensvattenbehållaren. Pumpen verkar gå rätt fint, åtminstone om man har den ur maskinen och testkör.

Den startar dock bara i några sekunder efter att man startat ett program, sen stannar den och verkar inte komma igång igen, trots att kondensvattembehållaren då är rätt full.

Kan det vara något fel på vattensensorn till pumpen? Pumpen som är kass? Den ökända NTC-sensorn som verkar vara felet i många fall?
Jag lät den köra i 30 minuter efter jag felsökt och pillat runt lite men jag tycker nu att det inte ens blir varmt i trumman. Lite ljummet så men trumman är inte varm invändigt på ytan.

Tips och idéer mottages varmt!
 
  • Insidan av en Bosch Serie 8 torktumlare från 2015, med fokus på pumpen och kondensvattenbehållaren, där vissa komponenter är synliga och urkopplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z
M mickeforsberg skrev:
Hej alla!

Jag har en Bosch Serie 8 torktumlare från 2015 som började varna om att tömma vattentanken. Den var rätt tom som det såg ut och felet dök upp nästan direkt igen utan något vatten i tanken.

Jag har kollat pumpen och rengjort kondensvattenbehållaren. Pumpen verkar gå rätt fint, åtminstone om man har den ur maskinen och testkör.

Den startar dock bara i några sekunder efter att man startat ett program, sen stannar den och verkar inte komma igång igen, trots att kondensvattembehållaren då är rätt full.

Kan det vara något fel på vattensensorn till pumpen? Pumpen som är kass? Den ökända NTC-sensorn som verkar vara felet i många fall?
Jag lät den köra i 30 minuter efter jag felsökt och pillat runt lite men jag tycker nu att det inte ens blir varmt i trumman. Lite ljummet så men trumman är inte varm invändigt på ytan.

Tips och idéer mottages varmt!
Rensat i luckan som sitter i nederkant under filtret (öppna med en kniv)?
 
  • Bild av en öppnad lucka under filtret i en hushållsmaskin med synlig smuts och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zynvinkeln skrev:
Rensat i luckan som sitter i nederkant under filtret (öppna med en kniv)?
Jag har öppnat upp och kollat, jag rensade inte flänsarna men de var inte fyllda med damm.
 
Z
Öppnade du den dolda luckan i botten? Känn med handen så känner du var den är
 
Z Zynvinkeln skrev:
Öppnade du den dolda luckan i botten? Känn med handen så känner du var den är
Under vilket filter menar du?
Jag har öppnat ”serviceluckan” till kondensorn, finns där fler dolda luckor?
 
Z
M mickeforsberg skrev:
Under vilket filter menar du?
Jag har öppnat ”serviceluckan” till kondensorn, finns där fler dolda luckor?
Ja luckan som sitter här
 
  • En orange lucka placerad inne i en apparat, omgiven av damm och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zynvinkeln skrev:
Ja luckan som sitter här
Det ser ut som att du visar en bild på en torktumlare utan värmepump.
 
Z
Ok kanske inte finns denna renslucka på alla
 
Z Zynvinkeln skrev:
Ok kanske inte finns denna renslucka på alla
Tyvärr inte 🙁 men tack ändå!
 
M mickeforsberg skrev:
Hej alla!

Jag har en Bosch Serie 8 torktumlare från 2015 som började varna om att tömma vattentanken. Den var rätt tom som det såg ut och felet dök upp nästan direkt igen utan något vatten i tanken.

Jag har kollat pumpen och rengjort kondensvattenbehållaren. Pumpen verkar gå rätt fint, åtminstone om man har den ur maskinen och testkör.

Den startar dock bara i några sekunder efter att man startat ett program, sen stannar den och verkar inte komma igång igen, trots att kondensvattembehållaren då är rätt full.

Kan det vara något fel på vattensensorn till pumpen? Pumpen som är kass? Den ökända NTC-sensorn som verkar vara felet i många fall?
Jag lät den köra i 30 minuter efter jag felsökt och pillat runt lite men jag tycker nu att det inte ens blir varmt i trumman. Lite ljummet så men trumman är inte varm invändigt på ytan.

Tips och idéer mottages varmt!
blåst i slangen?
går pumpen och den verkligen förflyttar vatten så är det inte den
tanken full som pumpen sitter i är det inte givaen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.