Vilket batteri ska man köpa till en 812i om man vill ha längre gångtid?
 
S SA6BTU skrev:
Vistas utomhus om du provar detta.

Jag tar inget som helst ansvar.
Allt sker på egen risk.

1 kontrollera spänningen i batteriet med multimeter, mät mellan röd och svart kabel. Är spänningen bara någon volt, fortsätt.

2 mät paddlarna på laddstationen med höger paddel vikt så du hör ett svagt klick.
Se till att du efter detta är säker på vilken som är plus och minus.

Spänningen skall vara över 20volt.
Om spänning saknas eller är låg har du troligtvis fel på laddare eller bas.

3 klipp till 2 kabelbitar, ca 50 cm och skala ändarna ca 2 cm

4 stoppa in dom skalade kabeländarna i hålen i paddlarna, höger paddel (+) ansluts till röd kabel i batteriets kontaktstycke och vänster (-) till svart i kontaktstycket.
Se till att höger paddel är intryckt

Vänta 5 minuter med övervakning
Om batteriet ryker, sväller eller läcker, koppla OMEDELBART ur kablarna.
ANDAS INTE IN RÖKEN!!!!

5 ta bort kablarna, sätt i batteriet som vanligt och kör in roboten i laddaren.
Starta inte upp roboten.

6 efter en timme borde det gå att starta maskinen.
Detta trick räddade min klippare i år, tack så mycket för guiden! 👌
 
  • Gilla
SA6BTU och 1 till
  • Laddar…
Efter två dagars problemfritt klippande så vägrar plötsligt roboten, E1 visas i displayen vilket tyder på att den plötsligt inte hittar kabeln. (Efter att precis åkt hem för att ladda)

Tog fram multimetern och mätte upp ganska exakt 5 stabila ohm genom slingan så den verkar stabil, kan det vara nått i roboten som slutat fungera kanske? Har testat tagit ut batteriet för att nollställa men ingen skillnad, högst märkligt kan jag tycka. Nån som har nån idé?
 
H hygglos skrev:
Efter två dagars problemfritt klippande så vägrar plötsligt roboten, E1 visas i displayen vilket tyder på att den plötsligt inte hittar kabeln. (Efter att precis åkt hem för att ladda)

Tog fram multimetern och mätte upp ganska exakt 5 stabila ohm genom slingan så den verkar stabil, kan det vara nått i roboten som slutat fungera kanske? Har testat tagit ut batteriet för att nollställa men ingen skillnad, högst märkligt kan jag tycka. Nån som har nån idé?
Mät spänningen från laddplattan på blecken med. Obs med blecken vikta
 
S SA6BTU skrev:
Mät spänningen från laddplattan på blecken med. Obs med blecken vikta
Stationen laddar klipparen, så det fungerar.
Testade även att koppla in en liten testslinga vilken klipparen inte heller kände av, så tog med klipparen ner till Farsan och provade köra den på hans slinga och då fungerade den, så antar att min station helt enkelt inte skickar nån spänning till markkabeln, så provade att mäta direkt från kabelklämmorna och fick inget utslag, så det verkar stämma. 😐
Nån som vet vilken volt det ska vara över slingan?
 
S SA6BTU skrev:
Vistas utomhus om du provar detta.

Jag tar inget som helst ansvar.
Allt sker på egen risk.

1 kontrollera spänningen i batteriet med multimeter, mät mellan röd och svart kabel. Är spänningen bara någon volt, fortsätt.

2 mät paddlarna på laddstationen med höger paddel vikt så du hör ett svagt klick.
Se till att du efter detta är säker på vilken som är plus och minus.

Spänningen skall vara över 20volt.
Om spänning saknas eller är låg har du troligtvis fel på laddare eller bas.

3 klipp till 2 kabelbitar, ca 50 cm och skala ändarna ca 2 cm

4 stoppa in dom skalade kabeländarna i hålen i paddlarna, höger paddel (+) ansluts till röd kabel i batteriets kontaktstycke och vänster (-) till svart i kontaktstycket.
Se till att höger paddel är intryckt

Vänta 5 minuter med övervakning
Om batteriet ryker, sväller eller läcker, koppla OMEDELBART ur kablarna.
ANDAS INTE IN RÖKEN!!!!

5 ta bort kablarna, sätt i batteriet som vanligt och kör in roboten i laddaren.
Starta inte upp roboten.

6 efter en timme borde det gå att starta maskinen.
Perfekt, fick tillräckligt mycket in i batteriet så att laddaren kunde fortsätta i "normalt" läge. Stort tack för tipset!
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
Har lite problem imellanåt med att när roboten ska in och ladda så går den förbi.
Tycker den kommer in rakt och jämnt men det är ungefär som att den inte riktigt känner att den får bra kontakt och fortsätter vidare.
Ibland räcker det med ett nytt försök men ibland går den 3-4 varv innan den stannar för laddningen.

Några tips?
 
J Jockose skrev:
Har lite problem imellanåt med att när roboten ska in och ladda så går den förbi.
Tycker den kommer in rakt och jämnt men det är ungefär som att den inte riktigt känner att den får bra kontakt och fortsätter vidare.
Ibland räcker det med ett nytt försök men ibland går den 3-4 varv innan den stannar för laddningen.

Några tips?
Kanske kan hjälpa att rugga upp kontaktytorna på både robot och station lite, låter som den har problem med att känna av när den ska få kontakt?
 
H hygglos skrev:
Stationen laddar klipparen, så det fungerar.
Testade även att koppla in en liten testslinga vilken klipparen inte heller kände av, så tog med klipparen ner till Farsan och provade köra den på hans slinga och då fungerade den, så antar att min station helt enkelt inte skickar nån spänning till markkabeln, så provade att mäta direkt från kabelklämmorna och fick inget utslag, så det verkar stämma. 😐
Nån som vet vilken volt det ska vara över slingan?
För återkoppling av mitt problem:

Efter tips om att det kunde vara kretskort-relaterat så öppnade jag laddstationen och såg direkt att magnetbrytaren som är kopplad till den högra laddningspaddeln hade hakat upp sig, så laddstationen trodde den var i laddningsläge hela tiden, vilket verkar bryta strömmen till markslingan och därav problemet.


Efter att ha fixat till magnetbrytaren så fungerar allt perfekt igen. 😁
 
  • Gilla
Einie och 4 till
  • Laddar…
H hygglos skrev:
För återkoppling av mitt problem:

Efter tips om att det kunde vara kretskort-relaterat så öppnade jag laddstationen och såg direkt att magnetbrytaren som är kopplad till den högra laddningspaddeln hade hakat upp sig, så laddstationen trodde den var i laddningsläge hela tiden, vilket verkar bryta strömmen till markslingan och därav problemet.


Efter att ha fixat till magnetbrytaren så fungerar allt perfekt igen. 😁
Tack för att du delade denna insikten 👏
 
  • Gilla
hygglos
  • Laddar…
Tänk på att "rugga upp" kan göra att problemen ökar på sikt. Sannolikt är kontaktytorna ytbehandlade på något sätt, som riskerar försvinna om man börjar skrapa med knivar och sandpapper. Försök rengör försiktigt, inte mekanskt!
 
  • Gilla
Jockose och 1 till
  • Laddar…
Kalendern
Installerat vår trotjänare hemma hos svärföräldrarna nu då vi sålt kåken och ska bygga hus på större tomt i annan del av landet. Efter första dagarnas ”oj, där stack det upp en rot/där var det ett djupt hål etc” så rullar den på helt ostoppbart på deras tomt. Tror aldrig svärfar varit så nöjd med en gåva tidigare..
Börjat kika på klippare till nästa tomt som inte kräver slinga.
 
Kalendern Kalendern skrev:
Installerat vår trotjänare hemma hos svärföräldrarna nu då vi sålt kåken och ska bygga hus på större tomt i annan del av landet. Efter första dagarnas ”oj, där stack det upp en rot/där var det ett djupt hål etc” så rullar den på helt ostoppbart på deras tomt. Tror aldrig svärfar varit så nöjd med en gåva tidigare..
Börjat kika på klippare till nästa tomt som inte kräver slinga.
När min är bortom all räddning så låter Luba yuka intressant, bara tanken på att få alla löv bortstädade på hösten är väääldigt tilltalande.

Ett tips om du köper något från Luba är att gå genom den svenska återförsäljaren, importerar man själv så är garantireparationer tidskrävande har jag gått höra....
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
har gått och blivit med ny robot och funderar på att sälja min LX812i som är uppdaterad med 6-blads knivskiva och nytt batteri.

Vad kan man ev begära för den?

Fungerar klockrent.
 
Hej! Min lx812i verkar ha kört slut på batteriet. Jag ställer den i laddaren men displayen blinkar bara till ibland. Den är nog fyra år gammal tror jag. Vilket batteri passar till den?
Jag har också kollat laddaren med multimeter men vet nye hur det ska se ut. Det hoppar fram och tillbaka.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.