F fribygg skrev:
Jag tror det blir snyggare om du sätter en längre gardinstång som täcker hela rummets bredd.
Gardinskenorna kommer bara i 1,40 styck. Det är Ikeas Vidga. Jag tänkte ta 3st från början och sätta från ena sidan till den andra. Men då är jag även tvungen att såga och det var ändå så liten bit på varje sida så jag la ner den tanken..
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag

Ja, så hade jag gjort. Fribyggs förslag om en stång som täcker hela väggen är nog det snyggaste men om du ska göra vad du kan med det du har hade jag gjort som jag skrev.
Jag tänkte ta 3st (1.40) från början och sätta från ena sidan till den andra. Men då är jag även tvungen att såga och det var ändå så liten bit på varje sida så jag la ner den tanken..
 
Fönster + dörr = 360-62-49=249cm.
Ikea rekommenderar
fönsterbredd +15+15=279cm.
2 skenor, 3 fästen varav ett i skenskarven blir väl perfekt!

/Höghus
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Fönster + dörr = 360-62-49=249cm.
Ikea rekommenderar
fönsterbredd +15+15=279cm.
2 skenor, 3 fästen varav ett i skenskarven blir väl perfekt!

/Höghus
Så 15cm på varje sida (om fönsterlisterna) alltså?
 
Höghus Höghus skrev:
Fönster + dörr = 360-62-49=249cm.
Ikea rekommenderar
fönsterbredd +15+15=279cm.
2 skenor, 3 fästen varav ett i skenskarven blir väl perfekt!

/Höghus
Precis, jag har 2 skenor och 3 fästen.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Som skrivits ovan skulle det snyggaste vara att ha en stång som går hela vägen och då sitta så nära taket som möjligt.. förutsatt att du inte redan har köpt gardinen så den isf blir för kort..
Att kapa en sådan skena är inget svårt om man har rätt verktyg, alt kolla med nån verkstad om dom kan hjälpa dig.
Hursomhelst väljer du 280 skena sätt den centrerad på väggen kommer annars se rätt snett ut med olika mkt luft på var sida..
 
Mazen Mazen skrev:
Som skrivits ovan skulle det snyggaste vara att ha en stång som går hela vägen och då sitta så nära taket som möjligt.. förutsatt att du inte redan har köpt gardinen så den isf blir för kort..
Att kapa en sådan skena är inget svårt om man har rätt verktyg, alt kolla med nån verkstad om dom kan hjälpa dig.
Hursomhelst väljer du 280 skena sätt den centrerad på väggen kommer annars se rätt snett ut med olika mkt luft på var sida..
Jag har ju tyvärr inga verktyg för att såga i metall. Och sen var det så lite på varje sida som skulle till så jag kände att det för stor apparat så jag tog den enkla utvägen. 2 x 140 skenor med 3 fästen.
 
S Sandra MD skrev:
Jag har ju tyvärr inga verktyg för att såga i metall. Och sen var det så lite på varje sida som skulle till så jag kände att det för stor apparat så jag tog den enkla utvägen. 2 x 140 skenor med 3 fästen.
Ok, mitt val hade då varit att centrera stången på väggen..
 
  • Gilla
Sandra MD
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Ok, mitt val hade då varit att centrera stången på väggen..
Ja och då blir det 40cm från väggarna om jag förstod rätt.
Och ska jag tänka utifrån fönstret så är det 15,5cm från fönsterlisterna.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Och jag hade linjerat med fönster/dörr, väggen är ju redan asymmetrisk...

/Höghus
 
  • Gilla
Sandra MD
  • Laddar…
Jag hade också satt stången centrerat på väggen. Du arrangerar gardinerna så att det ser ut som att fönstret är mitt i rummet.
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Linjerat med glasparti.

/Höghus

Ett vardagsrum med en soffa, lampa och TV. Ett glasparti med gardin visar en utgång till altan. Mått i rött: vägg 62 cm, fönster 360 cm, vägg 49 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
S Sandra MD skrev:
Gardinskenorna kommer bara i 1,40 styck. Det är Ikeas Vidga. Jag tänkte ta 3st från början och sätta från ena sidan till den andra. Men då är jag även tvungen att såga och det var ändå så liten bit på varje sida så jag la ner den tanken..
Bågfil finns ofta att låna om man frågar en granne eller vän. Alternativt att köpa en egen, för dina behov förslagsvis en enkel och billig från Jula, jem&fix eller Biltema och du får räkna med att spendera 40-65kr.
 
  • Gilla
Sandra MD
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Och jag hade linjerat med fönster/dörr, väggen är ju redan asymmetrisk...

/Höghus
Kan meddela att det blev nån vända till till ikea och Jula. Att sätta den i mitten på väggen gav massa dö yta på sidorna så det fick bli från vägg till vägg istället😄
 
  • Vardagsrum med vit paneltak, fönster och altandörr som vetter mot en uteplats. Soffa, golvlampa, och TV-bänk längs väggar från vägg till vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Som skrivits ovan skulle det snyggaste vara att ha en stång som går hela vägen och då sitta så nära taket som möjligt.. förutsatt att du inte redan har köpt gardinen så den isf blir för kort..
Att kapa en sådan skena är inget svårt om man har rätt verktyg, alt kolla med nån verkstad om dom kan hjälpa dig.
Hursomhelst väljer du 280 skena sätt den centrerad på väggen kommer annars se rätt snett ut med olika mkt luft på var sida..
Det fick bli gardinstång från vägg till vägg tillslut. Det va det som vart snyggast. Det blev för mycket dö yta på sidorna annars.
 
  • Ett vardagsrum med en gardinstång från vägg till vägg ovanför ett stort fönster och en utgång till en trädäckad uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så blev det när jag räknade men jag har druckit vin och vill inte ta ansvar för några missöden med gardinstänger just nu😅❤️
Det blev gardinstång från vägg till vägg tillslut. Det var det som blev snyggast🤩
 
  • Vardagsrum med vit gardinstång från vägg till vägg ovanför stort fönster och altandörr. Gardinerna är vita och rummet har en grå soffa med kuddar och en lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LyckansHus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.