Bästa svaret

Det verkar varit varmgång i ena polen. Bara den är missfärgad. Är kabeln också gulnad? Eller är det bara en synvilla på bilden?

Du kan slå av strömmen till uttaget och ta bort den yttre kåpan. Prova sedan kontakten i själva uttaget och undersök visuellt och känn om det verkar sitta ordentligt på bägge stiften. Det måste vara fullgod kontakt.

Är det jättefuktigt i rummet?

Man bör byta uttaget och sladden till separetten hur som helst men kolla med tillverkaren vad de säger först. Det kanske är inom reklamationstid/garanti-tid.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tack Alfredo, Fribygg , Etompau - fantastiska medmänniskor! Ska kolla med kunniga grannen. Har även skrivit till Separett men fick någon prao-elev med färdigskrivet svar. Om det blir något matnyttigt framöver så kopierar jag här.

Än en gång- tusen tack! Kände mig hjälplös o rädd igår. Era lösningar och bidrag mycket uppskattade. Jag uppdaterar tråden för andra separett ägare om ngt nytt tillkommer.
Ha en fin och solig dag!
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Nej är det så, så blir det så klart enklare med en stickkontakt.
Samma gäller ju de flesta artiklar för hushållsbruk( exempelvis tvättmaskin och diskmaskin), de ansluts nuförtiden med stickpropp för att få en rimlig installations och servicekostnad.
Evgu Evgu skrev:
Har även skrivit till Separett men fick någon prao-elev med färdigskrivet svar. Om det blir något matnyttigt framöver så kopierar jag här.
Är nog klokt att skriva till dem, på onsdagar behagar de inte svara i telefon så man kan anta att bemanningen är låg så här års.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bara skit med gjutna stickproppar och hänguttag, dålig kontakt mellan ledare och kabel i dom, är pressade. Bara klippa och byta ut stickproppen mot en ny direkt.. Värmen i uttaget kommer från stiftet på stickproppen. Syns tydligt var det blir varmt.
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara skit med gjutna stickproppar och hänguttag, dålig kontakt mellan ledare och kabel i dom, är pressade. Bara klippa och byta ut stickproppen mot en ny direkt.. Värmen i uttaget kommer från stiftet på stickproppen. Syns tydligt var det blir varmt.
Tack igen alla. Kan elkunnig göra det eller krävs Elektriker nu med ’säker el’krav?
 
A avh67f skrev:
Det verkar varit varmgång i ena polen. Bara den är missfärgad. Är kabeln också gulnad? Eller är det bara en synvilla på bilden?

Du kan slå av strömmen till uttaget och ta bort den yttre kåpan. Prova sedan kontakten i själva uttaget och undersök visuellt och känn om det verkar sitta ordentligt på bägge stiften. Det måste vara fullgod kontakt.

Är det jättefuktigt i rummet?

Man bör byta uttaget och sladden till separetten hur som helst men kolla med tillverkaren vad de säger först. Det kanske är inom reklamationstid/garanti-tid.
Ja sladden gulaktig. Tack så jättemycket. Ska be elektriker göra det.
Fuktigt i rummet ja.
Här kommer bilder på watt som Alfredo efterfrågade. Etikett på en Cylinda-enhet som visar modell TT 150, tillverkningsland Slovakien, strömförbrukning 2100 W, och andra tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk information och materialbeskrivning för en elektrisk apparat, inklusive spänning, säkringar, energiförbrukning och vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en varmvattenberedare från Biltema med specifikationer: 230 V, 50 Hz, 1500 W, Max. 7,5 bar, 30 L, IPX4, och en godkänd testmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Evgu Evgu skrev:
Tack igen alla. Kan elkunnig göra det eller krävs Elektriker nu med ’säker el’krav?
Ingen månresa för att byta en stickpropp, sladden har 3 ledare, antingen en ( svart ) brun, blå + gulgrön. blå på ett stift och (svart)brun på det andra + gulgrön på mittenskruven. Det gäller att våga med en skruvmejsel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen månresa för att byta en stickpropp, sladden har 3 ledare, antingen en ( svart ) brun, blå + gulgrön. blå på ett stift och (svart)brun på det andra + gulgrön på mittenskruven.
Det är som @jonaserik skriver. Jag anser det vara ett lämpligt 'gör det själv' jobb, och är man osäker kan man ju fråga en vän eller kolla på Youtube hur man gör.
 
  • Gilla
Evgu och 1 till
  • Laddar…
Evgu Evgu skrev:
Här kommer bilder på watt som Alfredo efterfrågade.
Båda har rejäl effekt så finns det brister i stickkontakt/vägguttag är det inte konstigt om det blir varmt. Jag säger som ”alla” andra, klipp bort stickproppen och montera en ny. Skulle tro att den åtgärden räcker.
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen månresa för att byta en stickpropp, sladden har 3 ledare, antingen en ( svart ) brun, blå + gulgrön. blå på ett stift och (svart)brun på det andra + gulgrön på mittenskruven. Det gäller att våga med en skruvmejsel.
Tack så mycket
Alfredo Alfredo skrev:
Båda har rejäl effekt så finns det brister i stickkontakt/vägguttag är det inte konstigt om det blir varmt. Jag säger som ”alla” andra, klipp bort stickproppen och montera en ny. Skulle tro att den åtgärden räcker.
Tack igen alla ovan för bra tips.

Uppföljning: Jag vågade inte ta steget själv så tog hit elektriker för att byta ut stockproppen. Eftersom han var på helgresa kom han hit idag men diagnostiserade på telefonen i fredags att ( liksom någon några ovan ) att det var fel på ena polen.

Han sa till mig att sätta in förlängningssladd över helgen - och den enkla åtgärden funkade. Sladden och kontakten svalare ( dock fortfarande något varma så hade toan urkopplad över natten etc ).

Nu imorse bytte han kontakten som ni sa. Han trodde inte dosan behövde bytas men var något fundersam så jag bad honom byta även den säkerhets skull.

Separett kundservice inte mycket hjälp, fast bra uppföljning på så vis att de svarade snabbt. De ville dock att jag skulle skicka bilder på alla toalettens delar inte bara kontakten o de bilder jag delat här utan askkoppen, inuti, vädringshål etc. De trodde jag kanske skulle behöva skicka hela toan på service. Jag svarade att jag kollar vad elektrikern säger först.

Så slutet gott! Tack alla för hjälpen. O om det händer ngn annan, KANSKE ni kan lösa det provisoriskt som jag med förlängningssladd. Dock rådfråga expert - och/eller detta forum! 🤓
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Evgu Evgu skrev:
Tack så mycket

Tack igen alla ovan för bra tips.

Uppföljning: Jag vågade inte ta steget själv så tog hit elektriker för att byta ut stockproppen. Eftersom han var på helgresa kom han hit idag men diagnostiserade på telefonen i fredags att ( liksom någon några ovan ) att det var fel på ena polen.

Han sa till mig att sätta in förlängningssladd över helgen - och den enkla åtgärden funkade. Sladden och kontakten svalare ( dock fortfarande något varma så hade toan urkopplad över natten etc ).

Nu imorse bytte han kontakten som ni sa. Han trodde inte dosan behövde bytas men var något fundersam så jag bad honom byta även den säkerhets skull.

Separett kundservice inte mycket hjälp, fast bra uppföljning på så vis att de svarade snabbt. De ville dock att jag skulle skicka bilder på alla toalettens delar inte bara kontakten o de bilder jag delat här utan askkoppen, inuti, vädringshål etc. De trodde jag kanske skulle behöva skicka hela toan på service. Jag svarade att jag kollar vad elektrikern säger först.

Så slutet gott! Tack alla för hjälpen. O om det händer ngn annan, KANSKE ni kan lösa det provisoriskt som jag med förlängningssladd. Dock rådfråga expert - och/eller detta forum! 🤓
På riktigt, har du en elektriker som rekomenderar förlängningssladd men inte vill byta vägguttaget? Vad skulle en förlängningssladd kunna göra för nytta när det troligtvis är stickproppen som felar? Om vägguttaget däremot är felaktigt kan ju en förlängningskabel i rätt dimension från ett annat uttag tillfälligtvis lösa problemet tills det felaktiga vägguttaget ju såfall byts.
 
F fribygg skrev:
På riktigt, har du en elektriker som rekomenderar förlängningssladd men inte vill byta vägguttaget? Vad skulle en förlängningssladd kunna göra för nytta när det troligtvis är stickproppen som felar? Om vägguttaget däremot är felaktigt kan ju en förlängningskabel i rätt dimension från ett annat uttag tillfälligtvis lösa problemet tills det felaktiga vägguttaget ju såfall byts.
Förlåt min otydlighet. Jag vet inte vad delarna heter så det bidrar ( stickpropp kontakt uttag ) säkert oxo till förvirringen.

Elektrikern rekommenderade enbart förlängningssladd i annat uttag tills han kunde komma själv.

Sen bytte han ut stickproppen men vägguttaget såg fint ut så han bytte bara ut det för säkerhets skull men trodde inte det egentligen behövdes. Han bytte dock ut det.

Tack för ditt engagemang!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Då borde det vara löst med både kontakt och uttag nya och fräscha. 👍
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.