Ska borra fast träregel på flytspacklat källargolv. Det ska bli bastu på ena sidan och duschrum på andra. Dock kommer duschen vara en bra bit ifrån regeln. Det jag funderar över är om/hur jag ska fuktskydda regeln. Från duschrummet kommer det vara kaklat så där skyddar det och fogen. Men underifrån borde ju viss fukt kunna komma från golvet. Här funderade jag på att lägga sylpapp, men kanske finns bättre lösningar? Och från bastusidan funderade jag på att bara lägga en tjock fog mot golvet då den enda fukt som borde kunna komma emot är vatten som rinner på golvet när man kastar vatten på aggregatet eller spolar rent.

Tar gärna tips om någon tycker detta låter klokt eller galet.
 
H HemfixarenHulken skrev:
Ska borra fast träregel på flytspacklat källargolv. Det ska bli bastu på ena sidan och duschrum på andra. Dock kommer duschen vara en bra bit ifrån regeln. Det jag funderar över är om/hur jag ska fuktskydda regeln. Från duschrummet kommer det vara kaklat så där skyddar det och fogen. Men underifrån borde ju viss fukt kunna komma från golvet. Här funderade jag på att lägga sylpapp, men kanske finns bättre lösningar? Och från bastusidan funderade jag på att bara lägga en tjock fog mot golvet då den enda fukt som borde kunna komma emot är vatten som rinner på golvet när man kastar vatten på aggregatet eller spolar rent.

Tar gärna tips om någon tycker detta låter klokt eller galet.
Eller stålreglar?
https://www.hornbach.se/c/byggmater...vaggar-innertak/stalreglar-stalskenor/S16824/
 
Funderade på det. Men i byggaffären tyckte de träreglar var lika bra och att stål mest användes för att minska brandrisken. Dock borde ju skon ge skydd.
 
Antingen laga väggen i leca eller stålregel, är väl ingen vettig grund att använda trä mot källargolv i ett våtrum??
Jag skulle skyggat jnda allt av organisk material.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Antingen laga väggen i leca eller stålregel, är väl ingen vettig grund att använda trä mot källargolv i ett våtrum??
Jag skulle skyggat jnda allt av organisk material.
Mvh
Sakke
Ja, blir nog stålregel i golv och tak. Men däremellan tänkte jag använda regelverk i trä. Från ena sidan (där en bastu ska stå) skyddas det av en luftspalt och från andra sidan (där badrummet är) av en fuktspärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.