Hej, jag behöver hjälp att veta var jag ska sätta upp gardinstången. Den är 2,80 lång.
Väggen är 3,60. Men fönstret sitter inte på mitten.. se måtten på bilden.
Som sagt, var fäster jag konsolerna??
Det här blev för krångligt för mig, tacksam för hjälp!
 
  • Vardagsrum med en vägglampa till vänster om ett fönster som inte är centrerat. Väggens bredd är markerad (360 cm), samt avståndet till fönstret från vardera vägg (62 cm och 49 cm).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sandra Dahlström skrev:
Hej, jag behöver hjälp att veta var jag ska sätta upp gardinstången. Den är 2,80 lång.
Väggen är 3,60. Men fönstret sitter inte på mitten.. se måtten på bilden.
Som sagt, var fäster jag konsolerna??
Det här blev för krångligt för mig, tacksam för hjälp!
Vad är det för typ av stång och gardiner, kanske en bild?
Du behöver nog inte vara så vetenskaplig när du sätter fästena, ett i varje ända och ett eller två däremellan.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Vad är det för typ av stång och gardiner, kanske en bild?
Du behöver nog inte vara så vetenskaplig när du sätter fästena, ett i varje ända och ett eller två däremellan.

/Höghus
Det är Ikeas, laddar upp bild:
Så jag måste borra och greja med tre fästen så vill inte att det ska bli mer på ena sidan osv.. det ska inte se helt misslyckat ut så vill inte chansa😂
 
  • Vitt gardinfäste från Ikea med vit gardin upphängd på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sandra Dahlström skrev:
Det är Ikeas, laddar upp bild:
Så jag måste borra och greja med tre fästen så vill inte att det ska bli mer på ena sidan osv.. det ska inte se helt misslyckat ut så vill inte chansa😂
Då får du mäta och märka på innan
 
360 - 280 = 80 dvs du vill ha 40 cm vägg per sida. Läs instruktionen hur långt in på stången som dom yttersta fästen ska sitta och plussa på 40 cm.
Sedan bara att mäta från vägg och markera.
Fästet i mitten sätter du just det i mitten på vöggen.
Sedan beroende på gardinens längd sätter du stången på vald höjd ..
 
Du vill ha lika mycket gardinstång på båda sidor om fönstret, det är det du menar?

Fönstret borde vara 249 cm och stången är 280 så du behöver 15,5 cm stång på båda sidor. Sätt fästena där fönstret slutar på båda sidor sen ett i mitten av fönstret.

Jag kanske har missförstått frågan.
 
Mazen Mazen skrev:
360 - 280 = 80 dvs du vill ha 40 cm vägg per sida. Läs instruktionen hur långt in på stången som dom yttersta fästen ska sitta och plussa på 40 cm.
Sedan bara att mäta från vägg och markera.
Fästet i mitten sätter du just det i mitten på vöggen.
Sedan beroende på gardinens längd sätter du stången på vald höjd ..
Ja precis, jag funderade på om jag skulle köra 40 40 på varje sida. Blev så osäker på hur det skulle se ut..men fick tips av en annan person som sa att gör man så lurar man ögat att tro att fönstret sitter i mitten. Kanske blir snyggast så? :)
 
S Sandra MD skrev:
Ja precis, jag funderade på om jag skulle köra 40 40 på varje sida. Blev så osäker på hur det skulle se ut..men fick tips av en annan person som sa att gör man så lurar man ögat att tro att fönstret sitter i mitten. Kanske blir snyggast så? :)
Jag hade centrerat gardinstång över fönster/dörr. Inte i centrum för hela väggen..
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du vill ha lika mycket gardinstång på båda sidor om fönstret, det är det du menar?

Fönstret borde vara 249 cm och stången är 280 så du behöver 15,5 cm stång på båda sidor. Sätt fästena där fönstret slutar på båda sidor sen ett i mitten av fönstret.

Jag kanske har missförstått frågan.
Ja nån sa precis att jag ska ha 40cm från väggen på båda sidor. Då får man illusionen av att fönstret sitter i mitten. Så jag antar att det blir snyggast?
Men du tänker också att själva väggbeslagen kan sitta på varsin sida där fönstret men stången glider ändå förbi beslagen? Ja då spelar det ju egentligen ingen roll var väggbeslagen sitter.. jag tänkte att man måste sätta de från där stången börjar.
Men att jag behöver 15,5cm skena på varje sida. Jag tror jag förstår hur du menar!
 
Jag tror det blir snyggare om du sätter en längre gardinstång som täcker hela rummets bredd.
 
  • Gilla
LyckansHus och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag hade centrerat gardinstång över fönster/dörr. Inte i centrum för hela väggen..
Så då blir det 15,5cm på varje sida då?
 
Jag
S Sandra MD skrev:
Ja nån sa precis att jag ska ha 40cm från väggen på båda sidor. Då får man illusionen av att fönstret sitter i mitten. Så jag antar att det blir snyggast?
Men du tänker också att själva väggbeslagen kan sitta på varsin sida där fönstret men stången glider ändå förbi beslagen? Ja då spelar det ju egentligen ingen roll var väggbeslagen sitter.. jag tänkte att man måste sätta de från där stången börjar.
Men att jag behöver 15,5cm skena på varje sida. Jag tror jag förstår hur du menar!
Ja, så hade jag gjort. Fribyggs förslag om en stång som täcker hela väggen är nog det snyggaste men om du ska göra vad du kan med det du har hade jag gjort som jag skrev.
 
F fribygg skrev:
Jag tror det blir snyggare om du sätter en längre gardinstång som täcker hela rummets bredd.
Gardinskenorna kommer bara i 1,40 styck. Det är Ikeas Vidga. Jag tänkte ta 3st från början och sätta från ena sidan till den andra. Men då är jag även tvungen att såga och det var ändå så liten bit på varje sida så jag la ner den tanken..
 
S Sandra MD skrev:
Så då blir det 15,5cm på varje sida då?
Så blev det när jag räknade men jag har druckit vin och vill inte ta ansvar för några missöden med gardinstänger just nu😅❤️
 
  • Gilla
Sandra MD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.