Hej,
Nybliven husägare här och anlagt gräsmatta för ca 1 månad sedan. Dock har ett ogräs börjat växa som bara den. Vad kan det vara för något?
 
  • Nyplanterad gräsmatta med grönt ogräs som växer i kluster nära ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ogräs växer på en nyanlagd gräsmatta. Gröna breda blad sticker upp på flera ställen och ser ut att sprida sig över det gröna gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att ogräset hos TS är för spetsigt, framförallt vid bladskaftet för att vara parksallat. Parksallat brukar vara rundade i övergången till skaftet.

Min instinkt säger tussilago men jag är inte helt hundra. Det är svårt att se bladnerverna på bilderna.
 
Jag har tagit fler bilder! Det växer nedanför slänten upp till gräsmattan.
 
  • Bilden visar tät växtlighet och gröna blad som växer nedanför en slänt upp till en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna blad växer nära marken på en gräsmatta i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marooo Marooo skrev:
Jag har tagit fler bilder! Det växer nedanför slänten upp till gräsmattan.
På med handskarna och fram med spaden och rensa. Ta på lurarna och slå på ett avsnitt av Sommarpratarna så går tiden lite snabbare.
 
Haha jo tack för tipset. Jag undrade vad det är för ogräs, inte om det ska rensas eller inte :)
 
Marooo Marooo skrev:
Haha jo tack för tipset. Jag undrade vad det är för ogräs, inte om det ska rensas eller inte :)
Jag vet, men ogräs som ogräs...
 
Kör över det med gräsklipparen bara :D
 
Tussilago farfara. Tussilago.
Edit: på dina nya bilder syns det bra och det är som jag trodde. Det är inget "farligt" ogräs som parksallat som är hemskt att bli av med. Rensa rötterna och klipp med gräsklipparen när det går att klippa så kommer det att försvinna efter några år.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Tusen tack för svar! Har googlat och kollat på bilder. Jag tror att du har rätt! Tack så mycket! Har snart dragit bort alla från gräsmattan :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.