Ska försöka timmra en stuga med hyvlat planktimmer 65X185 mm.
Storlek på stugan ca. 6X5 m.
Skulle vara glad om någon har tips på bästa och enklaste metoderna att utföra det på, och vilka maskiner och verktyg man behöver.
Tackar på förhand.
 
Låter spännande, men är det inte betydligt enklare att köpa en färdig och bygga ihop själv? Tiden i sig borde spara dig de extra kronorna du får lägga för en färdig :)

Men jag kan ha fel..

/Christian
 
  • Gilla
Espen1891
  • Laddar…
Hur ser planken ut nu? Är det inga profiler överhuvudtaget?
 
Svar till Christian:
Saken den att är man "pansjo" och har timmerpanel är det enbart skoj att bygga själv.

Svar till Manberg:
Panelen är hyvlad med liten hon och hanspont.
Det är själva knutningen som jag skulle önska få tips på.
 
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
Har du en sänksåg med skena eller tillgång till en sådan? I så fall så kan jag förklara hur du lätt går tillväga. För nån avancerad knutning är det väl inte tal om när det är 65 mm tjockt?
 
Det låter intresant, verktyg fixar jag om jag inte har det själv.
 
Ok, då föreslår jag att du ser till att alla 5 meters är precis lika långa. Sen skulle jag lagt ihop alla på högkant och dragit ihop dom med spännband eller liknande så dom ligger helt still.

Sen tagit skenan till sänksågen och lagt den på 14 cm (eller vad du anser vara fin knutskallelängd )avstånd från ytterkant. Ställt sågen på rätt djup, sågat och sedan flytta in skenan 65 mm. Sedan repetera på andra sidan, sen vänt på paketet och gjort samma sak på andra sidan. Sedan samma sak på 6 meters bitarna.

Hur djupt du ska ställa in att sågen ska såga får du prova dig fram till. Jag tycker tex att du ska ta bort not och spånt på knutskallarna så ser det lite mer riktigt ut, plus att det förhindrar att skallarna spricker sönder pga ändträ och väta.

Sen finns det ytterligare en variant på denna för att få det än lite tätare, bifogar bild.
 
  • Knut.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
Tycker modellen som skissen visar med vindspår verkar bäst.
Visst måste man använda en fräs för att göra vindspår, det är ju så mycke (brett) som ska bort på båda sidor?
 
Nja, om du har ovan nämda sänksåg med skenor så ställer du in den på rätt djup och sedan 45 grader, sen kan du ställa in samma djup och köra "spår" i mellan fasningarna, sen så får du ta ett stämjärn i slutet eventuellt. När man bygger fulltimmerhus så tar man helt enkelt motorsågen och "fjunar" bort det som är mellan fasningarna.

När jag satte upp min brors frigge så var det nån slags tätningsband som man la mellan not och spont samt i ett ytterligare spår i knuten.

Passa på och gör detta nu när luftfuktigheten är låg så får du tätast möjliga stomme.
 
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
Tack för dina tips.
 
Det är bara kul om man kan hjälpa till, problemet är bara att göra sig förstådd. Hoppas det gav något bara!
 
tänkte göra eget knuttimmer i sommar. måste man halsa eller räcker det att göra urtagen?
 
Manberg Manberg skrev:
Ok, då föreslår jag att du ser till att alla 5 meters är precis lika långa. Sen skulle jag lagt ihop alla på högkant och dragit ihop dom med spännband eller liknande så dom ligger helt still.

Sen tagit skenan till sänksågen och lagt den på 14 cm (eller vad du anser vara fin knutskallelängd )avstånd från ytterkant. Ställt sågen på rätt djup, sågat och sedan flytta in skenan 65 mm. Sedan repetera på andra sidan, sen vänt på paketet och gjort samma sak på andra sidan. Sedan samma sak på 6 meters bitarna.

Hur djupt du ska ställa in att sågen ska såga får du prova dig fram till. Jag tycker tex att du ska ta bort not och spånt på knutskallarna så ser det lite mer riktigt ut, plus att det förhindrar att skallarna spricker sönder pga ändträ och väta.

Sen finns det ytterligare en variant på denna för att få det än lite tätare, bifogar bild.
Skulle vara intressant att veta hur mycket man skall såga bort på tex 45x145, hur ska man tänka? Ta bort 35mm på var sida eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.