Jag har en fundering angående bygglov.
Jag har ett bostadsarrende som ligger mitt inuti en stor jordbruksfastighet, utanför detaljeplanelagt område.
Det är uppemot kilometern i avstånd till jordbruksfastighetens gränser, arrendet ligger alltså som en ö inuti.

Bostadshus har vi uppfört och nu vill vi bygga ett garage på ca 80 kvm.
Frågan är om vi behöver bygglov för tänkta garaget?
Jordägarens godkännande har vi.
Kan man lyckas klassa bygget som ekonomibyggnad?
Vi bedriver själva ingen jordbruksverksamhet, dock är fastigheten jordbruksfastighet.

Ska självklart kolla med kommunen men vill ha lite på benen innan!


Mvh
Johanna
 
tommib
Välkommen till forumet!

Är garaget till för jordbruket? Om nej (vilket är fallet här) så krävs bygglov.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Tack för välkomnandet och tack för svar. Som du skrev så kommer användandet inte vara kopplat till något jordbruk. Jag funderar på om man kan få igenom det som komplementbyggnad. Läste lite i PBL, någon med erfarenhet av komplementbyggnad större än friggebod och attefallshus?
 
Det finns ett undantag utanför detaljplanerat område om att komplementbyggnader får byggas utan bygglov, 9 kap. 6 § första stycket 2 plan- och bygglagen. För såsom du beskriver saken gissar jag att det är utanför detaljplan och ett mer eller mindre friliggande hus.

Boverket har tolkat de reglerna här, och jag skulle säga att det som avgör i det här fallet är storleken på huvudbyggnaden samt höjd och utförande på garaget. Detta då en komplementbyggnad inte får dominera huvudbyggnaden.

Sammantaget skulle jag säga att du sannolikt inte behöver bygglov.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det som talar emot är väl de där 80 kvm, det är en stor komplementbyggnad. Kravet är alltså att "komplementbyggnaden ska inte dominera över bostadshuset"
 
Ja, det är precis det jag också läste, om komplementbyggnad utanför dp-område.

Är det någon som har fått en hyfsat stor byggnad klassad som komplementbyggnad?
 
Claes Sörmland
J Johanna_sar skrev:
Ja, det är precis det jag också läste, om komplementbyggnad utanför dp-område.

Är det någon som har fått en hyfsat stor byggnad klassad som komplementbyggnad?
Jag tror många kommuner har 50 eller 60 kvm max som riktlinje för sådan komplementbyggnads storlek. En och annan kommun kan nog ha formaliserat detta korrekt i områdesbestämmelser.
 
Det är ont om domar i frågan, och finns inte så mycket förarbeten, så vad man kan göra är luddigt. Det innebär också att kommunen egentligen inte kan lova någonting, utan de eventuella riktlinjer de har kan på sin höjd ses som ett löfte om att kommunen inte kommer driva frågan om att byggnaden kräver bygglov om den följer policyn.

En högst framkomlig väg är att själva fatta ett beslut och börja bygga (ingen annan kommer nämligen fatta beslutet åt er i förväg, då en lovbefriad åtgärd inte föregås av något kommunalt beslut).

Så tycker ni att byggnaden ryms inom undantagen baserat på storleksförhållande till huvudbyggnaden, placering i terrängen (att exempelvis bygga på en höjd synes här dumt) osv. så är det bara att köra. Skulle kommunen mot förmodan tycka att bygglov krävs går det att söka i efterhand. Att man inte skulle få bygglov för ett garage i den storleken när det finns ett nybyggt hus på tomten känns extremt osannolikt.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
J Johanna_sar skrev:
Jag har ett bostadsarrende /…/ Bostadshus har vi uppfört och nu vill vi bygga ett garage på ca 80 kvm.
Frågan är om vi behöver bygglov för tänkta garaget?
Ärligt talat skulle jag se att det är en arrendetomt som ett större problem än bygglovsfrågan här. Men hus har ni ju redan byggt, så jag förstår att det är ett medvetet val. Kanske finns nära släktskap med fastighetsägaren eller liknande skäl.

Trots det: att försöka få köpa loss arrendetomten skulle stå högt upp på min önskelista i en sån här situation.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ärligt talat skulle jag se att det är en arrendetomt som ett större problem än bygglovsfrågan här. Men hus har ni ju redan byggt, så jag förstår att det är ett medvetet val. Kanske finns nära släktskap med fastighetsägaren eller liknande skäl.

Trots det: att försöka få köpa loss arrendetomten skulle stå högt upp på min önskelista i en sån här situation.
Japp, det är ett medvetet val och framtida köp är såklart redan inbegripet i befintligt avtal.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ont om domar i frågan, och finns inte så mycket förarbeten, så vad man kan göra är luddigt. Det innebär också att kommunen egentligen inte kan lova någonting, utan de eventuella riktlinjer de har kan på sin höjd ses som ett löfte om att kommunen inte kommer driva frågan om att byggnaden kräver bygglov om den följer policyn.

En högst framkomlig väg är att själva fatta ett beslut och börja bygga (ingen annan kommer nämligen fatta beslutet åt er i förväg, då en lovbefriad åtgärd inte föregås av något kommunalt beslut).

Så tycker ni att byggnaden ryms inom undantagen baserat på storleksförhållande till huvudbyggnaden, placering i terrängen (att exempelvis bygga på en höjd synes här dumt) osv. så är det bara att köra. Skulle kommunen mot förmodan tycka att bygglov krävs går det att söka i efterhand. Att man inte skulle få bygglov för ett garage i den storleken när det finns ett nybyggt hus på tomten känns extremt osannolikt.
Tack för utförligt svar!
Jag tycker att både byggnadsvolymer och deras placeringar gentemot varandra går att passa in i PBL:s text om komplementbyggnad.
Jag ska se om kommunen skrivit något vägledande angående komplementbyggnader storlek!
 
J Johanna_sar skrev:
Tack för utförligt svar!
Jag tycker att både byggnadsvolymer och deras placeringar gentemot varandra går att passa in i PBL:s text om komplementbyggnad.
Jag ska se om kommunen skrivit något vägledande angående komplementbyggnader storlek!
Tänk också på att tomten måste ligga utanför sammanhållen bebyggelse för att undantagen ska gälla!
 
Contrefort Contrefort skrev:
Tänk också på att tomten måste ligga utanför sammanhållen bebyggelse för att undantagen ska gälla!
Ja, det har jag koll på och det är utanför sammanhållen bebyggelse! Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.