Hej! Söker den bästa kompostkvarnen som finns. Nåt som käkar grenar som popcorn.

Vet att jag kanske helst vill ha en bensindriven best, men jag kan bara ha en eldriven. Vad är det bästa som finns då? Hur bra kan jag få det?

Har mina föräldrars black and decker nu som verkar maxa 2 mm grillpinnar…
 
Varför kan du inte ha en bensindriven? Den som länkas ovan är 400V så du tänker på det.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför kan du inte ha en bensindriven? Den som länkas ovan är 400V så du tänker på det.
Jag är allergisk mot bensin. 😁

Nädå, alltså det hade kanske kunnat gå. Men vill helst ha en smidigare eldriven just nu… enfas.

Kan tänka mig bensinare också om priset är okej tror jag. Kommer flytta till större där den nog hade gjort nytta.

Men finns den en riktigt bra enfastugg så är det toppen.
 
Var inte snål på pengarna, det lönar sig inte, Somliga kvarnar är av mindre kvalitet på. klena i konstruktionen. Har en Bosch AXT 22 D som fungerat ( klämmer sönder pinnarna ) klockrent i 5 år nu. knäcker lätt 4 cm torra grenar.
Framför allt så om det kör fast sig och stoppar så går den att backa ur. även om den tuggar i sig som löv kommer med och blir som en gröt, så går det att backa den
Inte gratis men en god invenstering är den. Att ha en med kniv i sig kan skapa problem, då en kniv blir slö. En med kniv så blir det något mindre bitar, men jag malar 2 gånger och det blir bra.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Du körde fullt ös direkt, haha!

Jag kollade på en sån här, eller nåt åt det hållet..

[länk]
Ja det efterfrågades ju bästa möjliga som gick på el. Finns säkert nåt än värre. 😁
För oss vanliga dödliga räcker alko bra! Jag har en från biltema som tuggar i sig bra också. Dock får man se till att säkringen räcker till, många kräver 16amp!
 
J jonaserik skrev:
Var inte snål på pengarna, det lönar sig inte, Somliga kvarnar är av mindre kvalitet på. klena i konstruktionen. Har en Bosch AXT 22 D som fungerat ( klämmer sönder pinnarna ) klockrent i 5 år nu. knäcker lätt 4 cm torra grenar.
Framför allt så om det kör fast sig och stoppar så går den att backa ur. även om den tuggar i sig som löv kommer med och blir som en gröt, så går det att backa den
Inte gratis men en god invenstering är den. Att ha en med kniv i sig kan skapa problem, då en kniv blir slö. En med kniv så blir det något mindre bitar, men jag malar 2 gånger och det blir bra.
Gissar att det är problemet med föräldrarnas gamla som jag har nu. De har flisat mycket och det har gått bra förr, men nu är väl kniven utsliten.

Den Bosch du nämnde är kanske lite dyrare än tänkt, men ”buy quality, cry once” är en bra devis.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Gissar att det är problemet med föräldrarnas gamla som jag har nu. De har flisat mycket och det har gått bra förr, men nu är väl kniven utsliten.

Den Bosch du nämnde är kanske lite dyrare än tänkt, men ”buy quality, cry once” är en bra devis.
Om jag inte har fel så finns det ny kniv att köpa, ( att försöka slipa själv blir aldrig bra ) kanske en medelväg för dig.
 
S swirve skrev:
[länk]
Borde ta det mesta!
32A 😳
 
Jag köpte clasohlsons valskvarn för 10 år sedan och är mycket nöjd.
I de fall den är för klen kör jag polsk variant:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
C ConnyN skrev:
Hej! Söker den bästa kompostkvarnen som finns. Nåt som käkar grenar som popcorn.
Vill du ha något som har lite avverkningstakt så är det en flismaskin du skall kolla efter.
Kvarnar är bra, men låååångsamma.
 
Förlåt mig om osmakligt men jag kom omedelbart att tänka på detta klassiska klipp...


Kan raderas om alltför anstötligt men det finns en mörk humor i detta.
 
  • Gilla
  • Haha
Alti och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.