Hej! Jag och min fru har köpt en 70-tals villa där det under besiktningen framkom att det var svårt att komma in i krypgrunden då det var kort avstånd mellan balkar och mark.

Besiktningsmannen hittade spår av strålsvamp och rekommenderade att jag skulle gräva ur krypgrunden så man kom in bättre, samt att lägga plast på marken.

Är det här något som man kan göra själv, eller är det ett arbete som man bör hyra in någon som utför? Om man kan göra det själv så tar jag tacksamt emot alla tips och erfarenheter ni har!
 
Handlar det bara om att gräva en ”kanal” att krypa i för att kunna inspektera är det nog bara att sätta igång. Lite jobbigt att gräva liggande, så en pulka att lasta upp och dra ut det uppgrävda på är bra.
Lägga plast är inga större konstigheter heller, men kolla upp ordentligt hur det ska vara med överlapp, tejpning och längs grundmurarna så det blir ordentligt gjort.
 
F fredrik.johansson skrev:
Handlar det bara om att gräva en ”kanal” att krypa i för att kunna inspektera är det nog bara att sätta igång. Lite jobbigt att gräva liggande, så en pulka att lasta upp och dra ut det uppgrävda på är bra.
Lägga plast är inga större konstigheter heller, men kolla upp ordentligt hur det ska vara med överlapp, tejpning och längs grundmurarna så det blir ordentligt gjort.
Tack för snabbt svar! Då är det bara att börja helt enkelt, ska bli spännande att se hur det går!
 
Man kan hyra in en torrsug, en gigantisk dammsugare på lastbil om det är stora mängder.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Man kan hyra in en torrsug, en gigantisk dammsugare på lastbil om det är stora mängder.

/Höghus
Det låter dyrt...får hoppas att det räcker med handkraft. Men skönt att veta att möjligheten finns! Tack för tipset
 
B barcus skrev:
Det låter dyrt...får hoppas att det räcker med handkraft. Men skönt att veta att möjligheten finns! Tack för tipset
Ja, inte gratis. Tyvärr får man inte rot-avdrag för torrsug heller. Om du inte kan få det till en del av omdränering.

/Höghus
 
Väcker den här tråden till liv igen. Jag har nu varit nere i krypgrunden, och det är ganska mycket jord/sand som behöver grävas bort. På vissa ställen är det ända upp till betongbalkarna. Bifogar bilder. Hur borde jag ta mig an detta? Att gräva för hand känns knappt som ett alternativ. Fuktigheten ligger runt 76-80% vid ca 18 graders utetemperatur.

Jag undrar också hur det kan ligga så ojämnt? En del av avloppsrören är även täckta av sanden, syns dock inte på bilderna.
 
  • Krypgrund med exponerat jord- och sandlager upp till betongbalk, och ovanförliggande kablar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongbalk och jord/sand i krypgrund med ojämnt material upp till betongnivån, delvis täckt av skugga, synlig fuktspår på betongen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jord och sand i krypgrund, med betongbalk i överkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista bilden på svampen är på marken/sanden eller?
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
Sista bilden på svampen är på marken/sanden eller?
Precis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.