Snyggt bygge!

Skulle vara skoj om du kan berätta ungefär hur mycket det kostade i material att bygga den?
Vad har du för uppvärmning i spiketältet?
 
Återuppväcker förhoppningsvis tråden :)
Jag står i startskottet för min första vintersäsong och funderar en hel del kring spiketält/förgård, men det blir så många funderingar så man nästan kroknar :p

1: Har funderar en hel del kring höjden på förgården, hur blir det med snölast på husvagnen när förgården är såpass mycket högre än vagnen? Lägger sig snön där? Vill ju inte behöva oroa mig för detta när jag är hemma så att säga. Höjden ger ju en trevlig volym i förgården men finns det nackdelar helt enkelt?

2: Hur hanterade du elen inne, utanpåliggande och liten central eller har du byggt in allt så det får rivas (lyftas) om du ska flytta?
 
  • Gilla
Mastia
  • Laddar…
JothaR JothaR skrev:
Återuppväcker förhoppningsvis tråden :)
Jag står i startskottet för min första vintersäsong och funderar en hel del kring spiketält/förgård, men det blir så många funderingar så man nästan kroknar :p

1: Har funderar en hel del kring höjden på förgården, hur blir det med snölast på husvagnen när förgården är såpass mycket högre än vagnen? Lägger sig snön där? Vill ju inte behöva oroa mig för detta när jag är hemma så att säga. Höjden ger ju en trevlig volym i förgården men finns det nackdelar helt enkelt?

2: Hur hanterade du elen inne, utanpåliggande och liten central eller har du byggt in allt så det får rivas (lyftas) om du ska flytta?
1. Höjden är inget problem.
Ibland blir det en packad snödriva, om vinden ligger på.
Har man ingen presenning kan tövatten, framåt våren, rinna längs husvagnsväggen ned i slussen.

2. Normalt har man en central i vagnen och matar förgård/husvagn via väggintag.
Väggintag CEE 16A 2P+J (216-6) (elbutik.se)
Dvs det är bara att dra ut sladden och lyfta hela stugan med traktor/kranbil/lastbil.
TS förstuga är inte tänkt att fälla ihop, av praktiska skäl kan man vilja bygga så mycket som möjligt hemma.
 
magnuse74 magnuse74 skrev:
Jag fick söka en hel del för att hitta projekttrådar om "spiketält". Dvs en förstuga till husvagn som många har uppe i fjällen.

Såhär byggde vi vårt inför förra säsongen.

Golvet och tak är isolerat med 145mm och vägg är 70+45. Måtten är 2,4m x 4,5m vilket är maximalt vad campingen tillåter.

[bild]
Vad kostar det att bygga då
 
T Tomas Lundell skrev:
Vad kostar det att bygga då
Svår fråga. Beror ju på så mycket. Byggmax har en materialsats för 10 kvm, 40 kkr. Utan isolering. Utan el. Utan sluss. Mm

Ska du dessutom låta en firma bygga är det nog norr om 100 kkr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.