Hej!
Jag ska installera en ny köksfläkt som hamnar på ett nytt ställe. Jag hade tänkt att såga upp ett nytt hål i innertaket, såga av den befintliga eternit kanalen (som går bort till skorstenen) uppe på vinden, dra ett nytt spirorör från det nya hålet och "skarva" ihop det med eternitkanalen.
Hur gör jag denna skarv? Ska jag sticka in spiroröret en meter i eternitkanalen? Vad tätar jag med? Några andra förslag?
 
Till att börja med så skulle jag nog föreslå att du försöker få bort hela eternitröret, så intakt som möjligt. Det är inte så lämpligt att såga i det (asbest).

Om du skall skarva mot eternitröret så bör du skarva med något brandsäkert, har för mig att jag läst här att gipsbruk skulle vara OK (i kombination med minerlaull). Annars finns det speciella bradklassade fogmassor för ändamålet.

Du måste också brandisolera hela röret (troligen även eternitröret). Och tänk på att om du har mer än en 90grades krök från fläkt till yttertaktak så måste du ha renslucka på röret vid kröken.
 
För icke brandklassade kanaler funkar fogskum utmärkt vid skarv av spiro och eternit. Har använt detta precis som du nämner. Sticker in röret en bit i eternitröret, sen täta med fogskum.

Men eftersom fogskum brinner bra.... så funkar tyvärr detta inte i ditt fall....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.