Tar gärna tips på dörrbroms. Ska hålla för att småungar smäller upp dörren i hård vind och tillåta 90 graders öppning.

Vit innerdörr delvis öppen mot en ljusrum med ett långsmalt fönster och dörrhandtag synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag har denna https://www.k-rauta.se/produkt/dorrbroms-millers-50cm-vit/7391186524057 på ett par dörrar i huset. Helt i metall och har funkat fint (har också barn som springer in och ut).
Vid huvudentrén har jag ingenting i nuläget utan vill mer ha någon typ av dörrstopp istället, jag vet inte om dörrbromsar likt den i länken ovan i längden pallar att öppnas så ofta som den görs på huvudentrén. Kanske är ok att byta ibland?
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Jag har denna [länk] på ett par dörrar i huset. Helt i metall och har funkat fint (har också barn som springer in och ut).
Vid huvudentrén har jag ingenting i nuläget utan vill mer ha någon typ av dörrstopp istället, jag vet inte om dörrbromsar likt den i länken ovan i längden pallar att öppnas så ofta som den görs på huvudentrén. Kanske är ok att byta ibland?
Skulle gärna undvika att byta ofta. Kikat lite på en sådan här. Verkar rejäl men hittar ingen spec på om den klarar 100 dörr i 90 grader.

Dörrbroms 328 från ASSA ABLOY med justerbar arm och bromskraft för stabilt dörrstopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har Millern på 3 dörrar och den funkar bra. Enda jag hade kunnat önska av den v a r ställbart ändläge. Har en dörr som jag hade velat stoppa på 95gr.
 
Kollade lite mer noga nu och dörrbladet är 925 mm. Alla dörrbromsar jag hittar är avsedda för max 910 mm. :(
 
Vi har Assa 523T, funkar kanon, haft den i ett par år utan problem.

https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=assa+523


Ang öppningsvinkelt så kan du anpassa denna själv när du monterar dörrbromsen, och det funkar såklart även till 925mm dörrblad. Vi ville ha mer än 95* och satte den bara lite närmare gångjärnen.
Fundera bara noga innan du borrar :)
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

  • Gilla
ebolasmurf och 2 till
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Vår ytterdörr är utsatt för kastvindar, och efter att på 5 år förbrukat 4 st varianter av assa 523t och liknande så sitter sedan i våras en dictator TB: [länk]
Funkar ypperligt, men dyr.
Vi letar superbra dörrbroms och den där kan vara vad vi letat efter! Beställde du från den där sidan?
 
Ja, jag beställde från den svenska åf. Bromsen funkar fortfarande fint.
 
B
JennyWhatever JennyWhatever skrev:
Vi letar superbra dörrbroms och den där kan vara vad vi letat efter! Beställde du från den där sidan?
vad tog de för den? det verkar ju som det är det som gäller, har en 120cm dörr... som måste få ett stopp. har dessutom en garageport till en ladugård som skulle behöva detta.. men antar det kostar en del
 
Vart går det att få tag i dessa? Hittar tyvärr ingen ÅF.
 
  • Gilla
Trappa och 1 till
  • Laddar…
B
J JonasJN skrev:
Vart går det att få tag i dessa? Hittar tyvärr ingen ÅF.

http://www.westerbyggtra.se/

Edit: inser nu du frågade efter stoppet, det är nog att köpa av dem direkt, men de är inte billiga….
 
H henkepenk skrev:
Vår ytterdörr är utsatt för kastvindar, och efter att på 5 år förbrukat 4 st varianter av assa 523t och liknande så sitter sedan i våras en dictator TB: [länk]
Funkar ypperligt, men dyr.
Gammal tråd...men...så här typ 5 år senare, är du fortfarande nöjd med dictatorn? Funderar på att skaffa en.
 
Japp fortfarande nöjd med den, rekommenderas.
 
  • Gilla
Izze och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.