Jag måste installera ett uttag själv. Har med lite hjälp här i forumet bytt samtliga övriga uttag och avbrytare i lägenheten, försiktigt och bit för bit.

Har stor respekt för att detta är ett yrke och något som kräver kunskaper.

När jag öppnar upp hålet här i hallen ser jag tre svarta, tre bruna, en brun och en gulgrön.

Mina frågor som jag hoppas kunna få hjälp med är:

1. Jag antar att den gulgröna är skyddsjord. Men den går som en loop. Måste jag klippa över den?

2. Det samma gäller för brun. Är det fasledaren och måste den klippas också?

3. Lite överraskad att det både är svart och brun. Undrar om någon har tid att förklara varför det är 4 olika färger?

Hoppas någon har tid och lust att hjälpa med kunskap. Vill lära mig.
 
  • En väggöppning med exponerade elektriska ledningar i färgerna svart, blå, brun och gulgrön, med två röda kabelkopplingar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man vet aldrig vilka trådar som är vad utan att mäta. Men om installationen är 80tal eller senare finns en stor sannolikhet att svart är fasledare, blå nollan, gulgrön skyddsjord och brun en tändtråd som kommer från en brytare och fortsätter till en lampa.
För uttaget behöver du svart, brun och gulgrön.
Torix-kopplingar, dom röda hattarna, kräver en viss övning och kunskap att använda. Fundera på att ersätta dom med Wago.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Man vet aldrig vilka trådar som är vad utan att mäta. Men om installationen är 80tal eller senare finns en stor sannolikhet att svart är fasledare, blå nollan, gulgrön skyddsjord och brun en tändtråd som kommer från en brytare och fortsätter till en lampa.
För uttaget behöver du svart, brun och gulgrön.
Torix-kopplingar, dom röda hattarna, kräver en viss övning och kunskap att använda. Fundera på att ersätta dom med Wago.
Hur tänkte du med svart och brun???
 
J Jocke Best skrev:
Hur tänkte du med svart och brun???
Fel av mig: Svart, blå och gulgrön till uttaget. Brun ska vara orörd.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket. Men den gulgröna sitter fast i båda ändarna. Ska jag klippa den på mitten?
T Thomas_Blekinge skrev:
Fel av mig: Svart, blå och gulgrön till uttaget. Brun ska vara orörd.
 
mikkelo mikkelo skrev:
Tack så mycket. Men den gulgröna sitter fast i båda ändarna. Ska jag klippa den på mitten?
Ja, det framstår väl som lämpligt. 😉
 
Du ska först ta reda på vad denna dosa betjänar. Ledarna bör tillhöra samma grupp(er) som resten av hallen, eller på annat sätt vara lämplig att sno ström ifrån. Sedan behöver du bekräfta att blå är nolla, grön/gul är skyddsjord och ta reda på vilken av svart eller brun som är en fas som du kan använda.

Detta går inte att gissa sig till ifrån denna dosa, utan du behöver titta i fler angränsande dosor för att säkert kunna veta. Det kan räcka med att se dig omkring i hallen. Du har redan en eller flera strömbrytare och en ljusarmatur. Utifrån dosans placering kan man kanske dra säkra slutsatser.

Du ska inte koppla på chans här.
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att vara en äldre anläggning med svart-fas blå-noll, då svarta respektive blå är ihoptvinnande med torix, brun tändtråd till en lampa om det sitter en strömbrytare under+ jord. Säkerligen är det direktström på den svarta och noll på den blå.
 
Det som är lite mysko är ju att blå och svart går åt tre håll medan skyddsjorden bara åt två håll.
Det tolkar jag som att anläggningen kanske inte rakt igenom använder jordade uttag och då bör man ju även ta reda på om detta nya uttag skall jordas.
Är övriga uttag i samma rum som denna dosa jordade?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag antar att i röret neråt går en svart till strömbrytare som kommer tillbaka som brun tändtråd och går sedan ut till höger tillsammans med en blå nolla till en taklampa.

Vilken av de två rören i toppen som är matande från centralen med fas, nolla och jord går inte att avgöra från bild, och inte heller vart det går vidare.

Men, var sitter denna dosa, högt upp på en vägg eller vad?
 
D Dilato skrev:
Jag antar att i röret neråt går en svart till strömbrytare som kommer tillbaka som brun tändtråd och går sedan ut till höger tillsammans med en blå nolla till en taklampa.

Vilken av de två rören i toppen som är matande från centralen med fas, nolla och jord går inte att avgöra från bild, och inte heller vart det går vidare.

Men, var sitter denna dosa, högt upp på en vägg eller vad?
Den sitter högt, över huvudhöjd.
 
mikkelo mikkelo skrev:
Den sitter högt, över huvudhöjd.
Och det sitter en strömbrytare under på väggen antar jag?
För att slippa den här typen av "förhör" är det bra att bifoga en översiktsbild också, inte bara en detaljbild på en dosa....
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Och det sitter en strömbrytare under på väggen antar jag?
För att slippa den här typen av "förhör" är det bra att bifoga en översiktsbild också, inte bara en detaljbild på en dosa....
Är super tacksam att få hjälp. Och hoppas lära mig något längs vägen också. Så tack!

Här kommer en bild. Det sitter inte en brytare under just denna dosan, men det sitter en dosa till till vänster om huvuddörren och under den sitter ett uttag.

Däremot till höger om denna dosan syns garderobsdörren och därinne sitter en lampa som jag misstänker är kopplad via denna dosan. Och så lärde jag igår då kökslampan slutade fungera att den också är kopplad via den här dosan.
 
  • Kabels från elsystem sticker ut ur vägg ovanför dörr nära taket, ljusströmbrytare på väggen till vänster, taklampa synlig i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste för det första kolla upp om det ska vara jordat eller ojordat i det rummet du ska sätta det nya uttaget.

Du måste själv (eller med hjälp av annan person) fysiskt på plats kolla upp funktionen på varje tråd.

En bra sak att göra är att rita/skriva upp placeringen av varje dosa samt vilka som hänger ihop samt vilken säkring varje grupp har.
Såhär gjorde jag när jag bodde i bostadsrätt,
Elskåpsschema med säkringar och ledningar, en lista över säkringar för olika rum och apparater samt en schematisk ritning över eldistributionen i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Jag antar att i röret neråt går en svart till strömbrytare som kommer tillbaka som brun tändtråd och går sedan ut till höger tillsammans med en blå nolla till en taklampa.
Det ser jag också som ett rimligt antagande, men i strikt mening borde väl även jorden dras till taklampan så där skevar det lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.