När det gäller taket. Ska lägga plåttak. Läkt och sen taket på. Eller måste jag ha brädor o papp osv? Eller räcker osb inifrån för att de ska se "snyggt" ut
 
G Grannens Häck skrev:
Skråskruva (ser ut som du kanske gjort det) och sluta med beslag, oftast onödigt.

Skruva inte rakt in i ändträ, det gör alla rookies och tyvärr alla på FB och Youtube som tror de vet vad de gör.

Sätt snedsträvor så slutar det vingla om du vill göra det enligt skolboken. Räcker förmodligen även med panelen för detta lilla bygge men alltid kul att sätta snedsträvor för då ser det ut som att man vet vad man gör 😀
För att fortsätta på grannens häcks skolboksresonemang: för att få en konstruktion teoretiskt stabil (ifall den har en fyrkantig form) krävs skidverkan eller motsvarande i 5 av 6 sidor (väggar + golv+ tak). Det går att säga att du har det i tre stycken sidor (botten + två långsidor). Sätt diagonaler på de två kortsidorna eller en kortsida + tak så är du hemma. I ditt fall får antagligen taktplåt och panel motsvarande effekt när de väl sitter.

I övrigt håller jag med ovanstående.
 
G Gusten_Gnuk skrev:
För att fortsätta på grannens häcks skolboksresonemang: för att få en konstruktion teoretiskt stabil (ifall den har en fyrkantig form) krävs skidverkan eller motsvarande i 5 av 6 sidor (väggar + golv+ tak). Det går att säga att du har det i tre stycken sidor (botten + två långsidor). Sätt diagonaler på de två kortsidorna eller en kortsida + tak så är du hemma. I ditt fall får antagligen taktplåt och panel motsvarande effekt när de väl sitter.

I övrigt håller jag med ovanstående.
Fattar inte riktigt vad du menar, sorry🤣🙌 skidverkan.. snedsträva? Ska jag sätta en frågan takets vänster topp till höger nedre? Insidan då?


Är klar nu, tror jag, med reglar o tak o allt även satt dit 6 markskruv och den e stabilare. Lite rörligt fortf. 45x45 regeln ska kapas ner🤣

Ska sätta snedsträvor på kortsidan bara. Sen läkta o panel o tak

Eller behlvs det nått mer?
 
  • Byggramen av en trästruktur som håller på att byggas, med snedsträvor och reglar synliga. Soligt väder och en gran i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt med träregelverk påbörjat i en trädgård, utan tak eller väggpanel ännu monterat. Omkringliggande träd och gräsmatta synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
E Eggentini skrev:
Fattar inte riktigt vad du menar, sorry🤣🙌 skidverkan.. snedsträva? Ska jag sätta en frågan takets vänster topp till höger nedre? Insidan då?


Är klar nu, tror jag, med reglar o tak o allt även satt dit 6 markskruv och den e stabilare. Lite rörligt fortf. 45x45 regeln ska kapas ner🤣

Ska sätta snedsträvor på kortsidan bara. Sen läkta o panel o tak

Eller behlvs det nått mer?
Stärk diagonalerna med spännband. Snabbt, billigt och bra.
 
D datja skrev:
Stärk diagonalerna med spännband. Snabbt, billigt och bra.
Om du ids, orkar du rita på mina bilder. Vars och hur. Skulle uppskatta.
 
E Eggentini skrev:
Om jag bygger in dessa stenar i väggen då? Ca 50st tunga . Sätter dom mellan reglarna och stänger in don mellan plankorna ute och osb inne och andra med biltema/jula. Borde va lugnt då
Det blir ju lite så här att du minkar risken att det blåser iväg men om det blåser iväg blir det tråkigare ...😄
 
E Eggentini skrev:
Ska lägga plåttak.
Då vill du ha ett kondensdroppskydd.
Råspont och takpapp gör jobbet.
Det finns också väv/duk/plast att lägga, men fladdrigt och sannolikt inte så långlivat.
Oljeboard fungerar också. Det är visserligen inte rekommenderat för låglutande tak men kondensdroppet är inte så farligt. Boarden behöver dock lite tätare regelverk/stöd under på låglutande tak. Har det själv på vår vedbod med plåttak, så jag vet att det fungerar. Vedboden har stått i 30-40 år nu med den taklösningen.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Då vill du ha ett kondensdroppskydd.
Råspont och takpapp gör jobbet.
Det finns också väv/duk/plast att lägga, men fladdrigt och sannolikt inte så långlivat.
Oljeboard fungerar också. Det är visserligen inte rekommenderat för låglutande tak men kondensdroppet är inte så farligt. Boarden behöver dock lite tätare regelverk/stöd under på låglutande tak. Har det själv på vår vedbod med plåttak, så jag vet att det fungerar. Vedboden har stått i 30-40 år nu med den taklösningen.
https://www.bauhaus.se/underlagsduk...BR1Wrw7uEAQYBSABEgKzBvD_BwE#go-to-description


Räcker det med denna? Är ju litet tak. Behövs råspont?
 
Den räcker.

Råspont är "Rolls Royce-alternativet" som är bäst och alltid fungerar, men som också är dyrast och mest arbete.

Edit: Sedan tillför råspont även viss styvhet till taket samt lite mer tyngd och stabilitet...
 
  • Gilla
Eggentini
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Den räcker.

Råspont är "Rolls Royce-alternativet" som är bäst och alltid fungerar, men som också är dyrast och mest arbete.
Eftersom det inte är isolerat heller, blir de kondens och behövs papp? Läst att man inte behöver det och gamla byggen ej hade det. Ska ta det bara för att och för att lära mig o.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det finns också väv/duk/plast att lägga, men fladdrigt och sannolikt inte så långlivat.
Livslängden vågar jag mig inte på att sia men jag tycker inte det behöver bli fladdrigt om man är noggrann när man gör jobbet.

Sen finns det säkert bättre och sämre material. Den jag har använt är ganska styv och oelastiskt, typ som en hårdare glasfiberväv.
 
E Eggentini skrev:
Eftersom det inte är isolerat heller, blir de kondens och behövs papp? Läst att man inte behöver det och gamla byggen ej hade det. Ska ta det bara för att och för att lära mig o.
Plåttak får alltid kondens. Beror helt på väderomslag och temperaturvariationer.
Trätak däremot har inte det problemet. Samma sak med de klassiska fibercementplattorna (med eller utan asbest) som många gamla stall och logar har. De läggs direkt på bärreglar. Blir ingen kondens under.

Behövs och behövs. Beror på om man vill slippa kondensdropp i nacken och på det som man förvarar under taket. Jag tycker det är otroligt irriterande och vill inte ha det så för mig är valet lätt. :)
 
  • Gilla
Eggentini
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Sen finns det säkert bättre och sämre material. Den jag har använt är ganska styv och oelastiskt, typ som en hårdare glasfiberväv.
De jag har sett och hört har varit som mjölkvit armerad byggplast.
Misstänker att monteringen är likartad med oljeboard, dvs det ska hänga ner lite mellan takstolarna? Då fladdrar det i vinden.
Å andra sidan, om man inte bor så blåsigt och inte heller bekoms av plastfladder i en liten förrådsbod så spelar det kanske inte så stor roll...
 
Oldboy Oldboy skrev:
Plåttak får alltid kondens. Beror helt på väderomslag och temperaturvariationer.
Trätak däremot har inte det problemet. Samma sak med de klassiska fibercementplattorna (med eller utan asbest) som många gamla stall och logar har. De läggs direkt på bärreglar. Blir ingen kondens under.

Behövs och behövs. Beror på om man vill slippa kondensdropp i nacken och på det som man förvarar under taket. Jag tycker det är otroligt irriterande och vill inte ha det så för mig är valet lätt. :)
Dom hade ej hemma den förra ja la upp. Fanns för lång o dyrt kändes ovärt betala tusen lappar för de lilla ja behöver.


https://www.byggshop.se/bygg/tak/ta...MIyc2LpszEhwMVIFiRBR063TRZEAQYAiABEgL38PD_BwE


Så funkar lägga denna lika bra ?
 
E Eggentini skrev:
Fattar inte riktigt vad du menar, sorry🤣🙌 skidverkan.. snedsträva? Ska jag sätta en frågan takets vänster topp till höger nedre? Insidan då?


Är klar nu, tror jag, med reglar o tak o allt även satt dit 6 markskruv och den e stabilare. Lite rörligt fortf. 45x45 regeln ska kapas ner🤣

Ska sätta snedsträvor på kortsidan bara. Sen läkta o panel o tak

Eller behlvs det nått mer?
Ser ut att bli ett roligt och kul bygge för barnen fast jag kan tänka mig att det inte ska stå i generantioner!?? Men, hade det inte varit bättre att i vart fall satsat på en tryckimpregnerad lastpall då inte avståndet mellan mark och jord och pallen tycks bli många cm? Förutsatt att lekstugan kommer att stå utomhus året runt vilket verkar vara syftet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.