Tja,

Jag har varit och mätt i ett hus jag kommer flytta till men glömde mäta hur högt det är upp till dörren/tröskeln. Jag vill gärna inte jaga de som bor där just nu med mer frågor så jag har kikat igenom ritningarna... och det finns en hel del att rota i. Detta dokument har jag hittat och undrar om någon annan förstår det bättre än jag?

Mitt hus är då hustyp GV. Jag antar att alla dörrar från D1a till D1g är tröskel nr 1 och de andra två nere i höger hörn är tröskel nr 2. Kan det stämma? Hur läser man då ut golvets höjd från de nedre ritningarna?
 
  • Ritning av dörrar i hustyp GV, visar flera dörrar märkta D1a till D1g med specifikationer och mått, samt golvhöjd och två tröskeltyper i nedre delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte lita på ritningen om det inte är ett helt nytt hus.
Antingen mäta på plats eller skaffa vilket golv som som helst och räkna med att få kapa en dörr eller två och kanske byta trösklar beroende på vad som behövs när nya golvet är på plats.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Jag skulle inte lita på ritningen om det inte är ett helt nytt hus.
Antingen mäta på plats eller skaffa vilket golv som som helst och räkna med att få kapa en dörr eller två och kanske byta trösklar beroende på vad som behövs när nya golvet är på plats.
Är det för att ritningar inte var lika bra eller för att saker kan förändras? För huset är oförändrad sedan det byggdes och det har varit samma ägare hela tiden.
 
Man vet inte säkert om huset faktiskt byggdes exakt enligt ritning med millimeterprecision, sen kan saker ha ändrats, det kanske har gjorts någon renovering som man glömt bort, golv kan börja svikta, sättningar osv.
Att lägga in ett golv är inte något stort projekt och lite småpyssel i form av dörrar och trösklar får man nästan räkna med.
Vilken typ av golv är det du funderar på att lägga in? Är det tjockleken på golvet du tror blir problematisk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.