E
Vi köpte ett hus i januari 2024. Redan i mars 2024 hade vi flyttat ut och sålt huset. Ägaren som sålde till oss hade dolda fel försäkring. Vad händer om de som köpte huset av oss upptäcker något som inte ens vi vetat om då vi bara ägt och bott i huset två månader. Ska vi då i så fall vända oss till ägaren vi köpte huset av? Kan vi på något sätt råka illa ut?
 
D
Du hänvisar till försäkringsbolaget och sen är saken klar.
 
E
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Du hänvisar till försäkringsbolaget och sen är saken klar.
Vems försäkringsbolag? Du menar dolda fel försäkring som ägaren som vi köpte av har tecknat?
 
D
Jaha, jag har missförstått. Ni har ingen dolda fel-försäkring?

Då vet jag inte och hoppar över denna gyllene chans att killgissa. Men snart kommer en kille som heter Claes att reda ut detta åt dig. :)
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jaha, jag har missförstått. Ni har ingen dolda fel-försäkring?

Då vet jag inte och hoppar över denna gyllene chans att killgissa. Men snart kommer en kille som heter Claes att reda ut detta åt dig. :)
🙂 tack ändå!
 
E Ella Svensson skrev:
Vi köpte ett hus i januari 2024. Redan i mars 2024 hade vi flyttat ut och sålt huset. Ägaren som sålde till oss hade dolda fel försäkring. Vad händer om de som köpte huset av oss upptäcker något som inte ens vi vetat om då vi bara ägt och bott i huset två månader. Ska vi då i så fall vända oss till ägaren vi köpte huset av? Kan vi på något sätt råka illa ut?
Ja, ni är säljaren och ev fel köparen hittar gör att köparen kan ställa krav ställas mot er. Ni kan sedan i er tur ställa krav på den ni köpte huset av.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, ni är säljaren och ev fel köparen hittar gör att köparen kan ställa krav ställas mot er. Ni kan sedan i er tur ställa krav på den ni köpte huset av.
Tack för svaret, ja, för vad jag har förstått så gäller dolda fel försäkring i 10 år trots att bostaden säljs i flera led.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men observera att om din köpare ”vinner” ett dol fel mål mot dig. Så finns det inget som säger att du får något från din säljare med försäkring. Det är ett helt nytt mål.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.