Unikt namn Unikt namn skrev:
Min uppfattning är att det hör till arbetsmiljöns lagar att snickare ska kunna käka och gå på toa i anslutning till arbetsplatsen.

Går det inte att lösa med befintliga utrymmen finns det firmor som hyr ut olika tillfälliga lösningar för det. Ffa bodar på hjul eller som ställs av kranbil.
Rätt, men strikt ligger det inte på kunden utan på snickarens arbetsgivare att lösa.

Det går naturligtvis att avtala att kunden ställer vissa faciliteter till förfogande, men det bör ju kompenseras med ett lägre pris.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok, så det är ett avtal som man kan bestämma helt själv om man vill hur det ska vara.
Bara för att det är förtryckt är det ju inget man måste följa, det är enkelt att ändra/stryka.
Hela grejen med avtal är att det ska godkännas av båda parter, det finns inget tvång att skriva på något man inte är bekväm med.
Förvisso. Men kan man då inte vända på det och påstå att om entreprenör vill ha tillgång till garage eller ett ytterligare rum, att det borde avtalas?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Förvisso. Men kan man då inte vända på det och påstå att om entreprenör vill ha tillgång till garage eller ett ytterligare rum, att det borde avtalas?
Absolut avtalas de , hantverkare ställer inte bara av sina saker i rum där de inte skall vara , ofta räcker det att när hantverkarna kommer hem till dig så kan du visa vart det passar bäst att förvara sakerna , lättareän så blir de inte , en öppen och bra dialog med de hantverkare som är hos dig kommer du längst på , PS glöm inte ett pkt med kakor halvt in i projektet till kaffet 🥹 då blir man glad som hantverkare 😉
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Absolut avtalas de , hantverkare ställer inte bara av sina saker i rum där de inte skall vara , ofta räcker det att när hantverkarna kommer hem till dig så kan du visa vart det passar bäst att förvara sakerna , lättareän så blir de inte , en öppen och bra dialog med de hantverkare som är hos dig kommer du längst på , PS glöm inte ett pkt med kakor halvt in i projektet till kaffet 🥹 då blir man glad som hantverkare 😉
Vi bjuder alltid på kaffe o fika.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Jo, vi har inbrott i den så ofta ni anar inte.
Nej det är svårt att ana! Hur ofta då?

Men som någon skrev, löser inte ett partytält allt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är svårt att ana! Hur ofta då?

Men som någon skrev, löser inte ett partytält allt?
Jo, men fn….det blir så dyrt. Den ena extra saken efter den andra. Vill försöka hålla min budget.

Bilen ja. De senaste 3 åren har den lagts ner än varit hemma. Vår gissning (vi vet inte) är att märkesfirman den servas på lämnar ut adresser o info. De snor inredning efter en vecka hemma igen…så håller det på. Att få dit allt kostar fb i runda slängar 120-180kkr. Så varje gång värderar de bilen. Vår självrisk är 1500kr. Ock så…hör o häpna!!! Köper märkesfirmor ny gamla saker på second hand marknaden 😂Men sedan vi låste in den har det inte hänt.
 
Redigerat:
Hyr en plats för den attraktiva bilen på bilverkstaden under renoveringstiden. Bilverkstäder brukar ha extra säkerhet.

Det är bättre att erbjuda hantverkarna tillgång till toa om det inte ingår byggbod. Risken är annars att det urineras i trädgården. Det är inte kul i augustivärmen. Ge dem tillgång till låsbart garage/arbetsutrymme så går jobbet smidigare.

Att det är jobbigt för hela familjen är självklart men det gick smidigt hos mig under 7 semesterveckor för ett par år sedan. För mig var bristen på tvättmaskin värst då snabbtvättar lyser med sin frånvaro på flesta ställen.

Att ibland erbjuda dricka, kaffe och någon rejäl macka då och då brukar generera bättre samarbete.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Hyr en plats för den attraktiva bilen på bilverkstaden under renoveringstiden. Bilverkstäder brukar ha extra säkerhet.

Det är bättre att erbjuda hantverkarna tillgång till toa om det inte ingår byggbod. Risken är annars att det urineras i trädgården. Det är inte kul i augustivärmen. Ge dem tillgång till låsbart garage/arbetsutrymme så går jobbet smidigare.

Att det är jobbigt för hela familjen är självklart men det gick smidigt hos mig under 7 semesterveckor för ett par år sedan. För mig var bristen på tvättmaskin värst då snabbtvättar lyser med sin frånvaro på flesta ställen.

Att ibland erbjuda dricka, kaffe och någon rejäl macka då och då brukar generera bättre samarbete.
Jag tycker sällan det är jobbigt, men man måste ju tänka igenom det. Att bara vara ”supertillmötesgående” tror jag inte på. Det är ju ett ge o ta. De är i vårt hus o jag betalar dem mycket och jag bereder möjlig yta och saker (kök, toa, fika) och de jobbar.

Jag har efter tråden nu tänkt att det väldigt smidigt går att avgränsa hallen utanför. Det får det bli. Det är sommar och de kan rimligen såga större saker ute. Att de kan använda toa o kök är för mig underförstått men jag förväntar mig inte en såg eller skräp i vår säng eller på vardagsrum golvet 😂. Sååå tillmötesgående är jag inte. Jag kommer inte heller hyra garage. Jag hade absolut kunnat tänka det, men då skulle det kravet varit tydligt vid offert så jag kunde valt ett billigare alternativ. Nu ryms det inte i budget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Jo, men fn….det blir så dyrt.
Så farligt är det väl inte och kan vara användbart flera gånger. Biltemas exempelvis:

Hopfällbar vit paviljong från Biltema med fyra ben. Pris 999 kr. Art. 14-3361. Finns i lager i Uppsala, hyllplats GAVEL SÄSONG BYGG/FRITID.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så farligt är det väl inte och kan vara användbart flera gånger. Biltemas exempelvis:

[bild]
Nej, sant. Men jag ligger flera tusen över mina 300kkr nu….av många ”småsaker” skull…
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.