Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ofta vill de kapa och skära kakel i badrummet så de slipper gå in och ut ur byggnaden.
Det är såklart okej. Badrum har de full tillgång till såklart.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Det är såklart okej. Badrum har de full tillgång till såklart.
Alltså det rum de renoverar i.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alltså det rum de renoverar i.
Ja, såklart. Frågan rör om man måste avvara mer yta. Inomhus

Jag kan på sätt och vis tänka att de borde frågat?
 
  • Gilla
Newgirl84
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Hej,
Bara en fundering. Vi ska renovera badrum och har ett garage där vi pga bilinbrott ställer bilen. Utöver badrummet (som ska renoveras) har vi allokerat ett utrymme med allt vi köpt in. Det är helt fullt med saker (möbler, blandare, kakel, klinkers mm mm)

Nu till frågan. Måste vi hitta ett utrymme för entreprenör att såga, ställa saker inomhus? Vi har avtal men inget om detta. Det nämns dock att entreprenör har tillgång till huset (kök och badrum). Vi skulle nog inte vilja att de släpar in saker in pga nya golv o vita väggar…även om de ansvarar för att återställa ev skador. Vi har inga givna ytor.

Det är ju sommar så de borde kunna ha pressening o saker utomhus? Alt i bilen vid ösregn? Eller?
När vi renoverade badrummet sågade de allt ute utan att vi behövde be om det. Jag tycker det är fullt rimligt att be dem göra det.
 
  • Gilla
Newgirl84 och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
När vi renoverade badrummet sågade de allt ute utan att vi behövde be om det. Jag tycker det är fullt rimligt att be dem göra det.
Ja, det var min initiala tanke. Men om det finns något lagstiftat om plats inne vill jag inte fråga.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, det var min initiala tanke. Men om det finns något lagstiftat om plats inne vill jag inte fråga.
Lagstiftningen skiter väl fullständigt i sånt här.
Det du kan göra för att det ska bli så smidigt som möjligt är att sätta upp något typ av tak så att dom kan jobba utomhus utan att bli blöta om det regnar.
En presenning eller ett partytält typ.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lagstiftningen skiter väl fullständigt i sånt här.
Det du kan göra för att det ska bli så smidigt som möjligt är att sätta upp något typ av tak så att dom kan jobba utomhus utan att bli blöta om det regnar.
En presenning eller ett partytält typ.
Nja…det finns ju lag om att man ska ge entreprenör tillgång till kök, badrum mm. Även om de tex jobbar utomhus.

Men ja, bra idé. Ska se om det är ett alt.
 
Skriver som egen plattsättare ,

Yta att vi ställer saker på beroende storlek på badrum ,

Material direkt utanför badrum i hall om det funkar , carport , garage , ex plattor, fix säckar mm

Kapning av plattor ut
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Skriver som egen plattsättare ,

Yta att vi ställer saker på beroende storlek på badrum ,

Material direkt utanför badrum i hall om det funkar , carport , garage , ex plattor, fix säckar mm

Kapning av plattor ut
Det är litet, 4kvm. Hallen rymmer inte större sågar eller så mycket saker. Tyvärr måste familjen gå igenom dörren. Men, det finns typ 1x1 m de kan använda.

Allt material finns i ett separat rum redan.

Räcker hallen enligt dig? Ca 1kvm
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Så länge plattor finns i nära tillhands så man inte ska ställe de på andra sidan huset , utan helst direkt utanför , sen så har man skärare inne i badrummet å kapar, men om de ska kapas med vinkel slip så går man juh alltid ut ,

Men räkna med mjölkpapp eller duk på golven de veckorna som folket är där i grejar ,
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tycker verkligen att du ska börja tänka till och vara lite mer tillmötesgående mot hantverkarna du anlitar istället för att motarbeta dom..
Dom är ju hos dig för att renovera och hjälpa er att få eran bostad som ni vill..
I tråd efter tråd kommer dessa konstiga frågor tankar som ingen annan ställer eller kanske heller tänker..
Så tänk ett varv till med att ge dom tillträde och plats för att renovera erat hem på bästa möjliga vis utan att starta massa onödiga diskussioner om självklara saker…
Jag tycker att entreprenör skall fråga och berätta vad de vill. Är det att motarbeta dem att inte ge dem hela huset? Nja….

Det är väl inte en konstig fråga.
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Nja…det finns ju lag om att man ska ge entreprenör tillgång till kök, badrum mm. Även om de tex jobbar utomhus.
Lag?
Ursäkta en dumstrut men kan du tala om vilken lag det är?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lag?
Ursäkta en dumstrut men kan du tala om vilken lag det är?
Det kanske inte är lag, men står i Hantverksformuläret förtryckt. Det är avtalet man nästan alltid avvänder dock.
 
  • Gilla
Newgirl84 och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Det kanske inte är lag, men står i Hantverksformuläret förtryckt. Det är avtalet man nästan alltid avvänder dock.
Ok, så det är ett avtal som man kan bestämma helt själv om man vill hur det ska vara.
Bara för att det är förtryckt är det ju inget man måste följa, det är enkelt att ändra/stryka.
Hela grejen med avtal är att det ska godkännas av båda parter, det finns inget tvång att skriva på något man inte är bekväm med.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Min uppfattning är att det hör till arbetsmiljöns lagar att snickare ska kunna käka och gå på toa i anslutning till arbetsplatsen.

Går det inte att lösa med befintliga utrymmen finns det firmor som hyr ut olika tillfälliga lösningar för det. Ffa bodar på hjul eller som ställs av kranbil.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.