Håller på att bygga ett garage i byggsats. Jag har gjort strikt efter beskrivningen men kan inte sluta fundera på konstruktionen kring takfoten:

Illustration av takkonstruktion med takbräder, insektsnät och måttangivelser för avstånd på 20 mm och 25 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råsponten slutar alltså 20 mm innanför takstolens tass. Takpappen viks ner över kanten på Råsponten.

Diagram över takkonstruktion som visar takfotsbräda, hängränna, bärläkt, ströläkt och insektsnät, samt hur vattnet leds från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takfotsbrädan monteras på tassen till takfoten. Detta gör alltså att vatten från Takpappen rinner på insidan av Takfotsbrädan. Dessutom så ligger insäktsnät på undersidan vilket gör att eventuellt skräp kommer att hamna i insäktsnätet. Sedan kan man fundera på nätets effekt då det är fritt fram i glipa om 20 mm ovanifrån där vattnet passerar in.

Är det bara jag som står frågande varför man konstruerar så här i stället för att som vanligt låter takpappen gå över Takfotsbrädan så vattnet går tillsammans med det från takpannorna ner i hängrännan? Typ såhär:

Illustration av ett taks konstruktion med takpanna, råspont, luftspalt, takfotsbräda, fotplåt, hängränna, myggnät och isolering, detaljerade mått och material angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ett blåbär som har ritat.
Jag föredrar pannkil. Takfotsbtädan kan inte sitta så iaf.
 
  • Älska
Rejäl
  • Laddar…
D
Tycker det ser jäkligt konstigt ut. Ska vatten som tränger igenom pannorna rinna mot takfotsbrädan? Kan i min värld bara gå på ett sätt, åt skogen. Men så är jag ingen expert på takkonstruktion heller. Finns säkert några kloka här som kan diskutera detta på ett in intelligent sätt.

Men! Prova ställa frågan även till leverantör, dom har nog bäst koll på sin lösning.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
R
Man får vad man betalar för oftast. Helt galen konstruktion som kommer att göra att dina takstolsändar och hela takfoten kommer att ruttna inom ca 10år
 
Jo ska lyfta frågan till leverantören när de är tillbaka efter semestern. Nu är det ju byggt såhär, men får se om jag river och gör om så småningom om jag inte får något väldigt bra svar.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Man får vad man betalar för oftast. Helt galen konstruktion som kommer att göra att dina takstolsändar och hela takfoten kommer att ruttna inom ca 10år
Till saken är att denna är inte billigare än någon annan av de kända leverantörerna av garage.
 
S Stensson11 skrev:
Ett blåbär som har ritat.
Jag föredrar pannkil. Takfotsbtädan kan inte sitta så iaf.
Fast när jag tittat noggrannare ser det ut som att det ligger en kil längst ner på takstolen, som då ska fungera likadant som pannkil.
 
S Stensson11 skrev:
Fast när jag tittat noggrannare ser det ut som att det ligger en kil längst ner på takstolen, som då ska fungera likadant som pannkil.
Nej nej, inte nedersta bilden, det är så jag tänker att det borde ha varit. De två översta bilderna är från beskrivningen av denna byggsats, dvs ingen kil.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Nej nej, inte nedersta bilden, det är så jag tänker att det borde ha varit. De två översta bilderna är från beskrivningen av denna byggsats, dvs ingen kil.
Ok. Då står jag fast vid det där med blåbär.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
S Stensson11 skrev:
Ok. Då står jag fast vid det där med blåbär.
Fast de tillverkat garage i 70 år, märkligt kan tyckas, borde passerat blåbärsstadiet. Men som sagt, ska höra med de hur de tänkt, jag kan inte se annat än problem framöver med denna konstruktion, men blir gärna motbevisad så jag slipper riva och göra efter eget huvud i stället.
 
På matkällaren på landet var taket konstruerat så med takfotsbrädan satt med en glipa , jättesnygg konstruktion där pannorna kan ligga rakt och det inte blir något hål mellan takfot och pannor. Konstruktionen funkade tills någon pannan sprack och vatten började rinna på pappen eftersom glipan vid det laget var igentäppt med skräp.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
R
Vispen74 Vispen74 skrev:
Till saken är att denna är inte billigare än någon annan av de kända leverantörerna av garage.
Det kanske den inte är men byggsatser är ju inte kända för att vara kvalitet direkt..
Kör på din andra lösning med pannkil så blir det bra..
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.