Hallojsan, jag har läst tonvis med inlägg om avfuktning av krypgrunder. Vilket bra forum! Nu tänkte jag be om era erfarenheter om att installera en Munters Homedry i krypgrunden.

Huset vi bor i är byggt 1981 (Nyckelhus). Grundmurarna är isolerade och det sitter 12 ventiler runt huset. Marken är täckt med plast och sedan grus. Grunden är på 88 kvm.

För ett par veckor sedan upptäckte jag kraftig kondens från ventilerna på den sidan av huset som oftast är läsida. Jag gissar att den varma vintern och den fuktiga luften i kombination med kraftig vind har förvärrat ett kanske redan existerande problem i min källare, dvs för hög fukthalt. Blindbotten och syll är dock torra (fortfarande). Efter lite efterforskningar så har jag nu beställt en Homedry. Så här tänkte jag göra:

Alla ventiler utom en plomberar jag med polyuretanskum

En ventil sparas till våtröret, som fixeras med skum det med.

Aggregatet ställer jag på marken, våtröret dras upp i "taket" för att få ett självfall ut ur grunden.

Torröret drar jag till andra sidan av grunden och låter den mynna så högt det går.

Hygrostaten monterar jag också i "taket".

Vad är det mer att tänka på? El finns neddraget redan, behöver bara montera på ett jordat uttag. Huset har jordfelsbrytare.

Vad mer än ventilerna bör "tätas"? Finns det typiska ställen där grunden kommer att suga "tjuvluft"?

Slutligen, jag hittade nedanstående "mögeldiagram":

mogeldiagram-LIM-II.jpg

Är det rätt tänkt att avfuktning endast behövs om man befinner sig en "riskzon"? Vad är det i sånt fall? Exponeringstiden, temperatur och RF verkar vara det som avgör.

Munters rekommenderar att man ställer in hygrostaten på 60%. Det låter konservativt. På ovanstående kurva verkar det räcka med 70% oavsett temperatur. Vill man optimera så ska ju temperaturen vägas in á la Trygghetsvakten. Jag vill dock inte ha en öppen grund med värmeslinga utan jag tror mer på forcerad ventilation med avfuktning. Varför styr inte Homedry på både temperatur och RH? Det låter ju som en smal sak, eller?
 
Jag funderar på att installera en jag med. Mitt hus kommer vara klart vid midsommar (hoppas jag). En HomeDry verkar vettig och en billig försäkring dessutom.

Varför det rekommenderas 60% är möjligtvis att du omöjligt kan mäta ALLA punkter i grunden och dess RF i procent. En gissning är att om det kan hålla 60% i en del av grunden så lär det inte vara mycket högre i en annan del av den. Man kanske skulle kunna ställa in den på 70, om du hade många fler mätpunkter?
 
Jag installerade en Homedry förförra sommaren och man kan tro att vi hade läst samma anvisning för jag gjorde i princip exakt likadant som du har beskrivit och det har fungerat bra ! :)
Jag köpte en trådlös väderstation på Clas Ohlsson med två givare i varje ända av grunden och har en bra miljö nu på ca 70% luftfuktighet året runt. Elförbrukningen har stigit med ca 1300 kwh per år men det är ju svårt att tolka ut någon förbrukning eftersom förutsättningarna för den totala förbrukningen är olika från år till år.
 
Jag testade med en en-fas mätare från Classe när jag körde avfuktaren i konstant undertryck.
Trodde det skulle ge mindre golvdrag, men inte i ett hus från 1911 :)

När den gick konstant så drog den ca 600kwh per månad ungefär.
Så det läget ska man inte köra på, utan endast vya hygrostat som sköter detta själv.

Jag kör med 3 givare till 1 inomhus-del som jag köpt på Elfa.
 
spocks_beard skrev:
Jag testade med en en-fas mätare från Classe när jag körde avfuktaren i konstant undertryck.
Trodde det skulle ge mindre golvdrag, men inte i ett hus från 1911 :)

När den gick konstant så drog den ca 600kwh per månad ungefär.
Så det läget ska man inte köra på, utan endast vya hygrostat som sköter detta själv.

Jag kör med 3 givare till 1 inomhus-del som jag köpt på Elfa.
Du vet väl att du kan köra HomeDry med fläkten påslagen konstant OCH med hygrostatstyrning? Det lämpar sig om man inte vill förbruka 600kWh per månad men fortfarande vill ha undertryck i grunden.
;)
 
Hej!

Installerade en Homedry förra sommaren och har fungerat kanon. ligger runt 57-62% RF under sommaren och vintern 52% med 11 grader i grunden. Har tätat ALLA ventiler, plast på marken, hade cirkus 10 cm tjockt lager med sand över min förra plast, slängde ut denna plast, för jag såg att den plast som låg där från början inte va en plast med fukt&ång spärr(jävla fuskare som gjorde grunden -81)

Gjorde så att jag köpte en av Oregon mätstationer och två givare, satte ner den ena givaren på en bräda och lät den stå på olika punkter runt omkring i grunden för att mäta den högsta fuktigheten. placerade avfuktaren och givaren där och den andre givaren på det näst högsta, med andra ord låg dessa två punkter inom "rimlig" nivå så visste ja att de andra ställena i grunden skulle vara bra.

Kan ju bifoga några före och efter bilder...
Den bilden med all plast är den som låg där då jag flyttade dit, helt otroligt att det bara blev godkänt, har fått lära mig att grunder måste godkännas av besiktningsman innan de bygger huset, men på den tiden skrev de väl bara på, utan att ens kolla.

Bilden uppe till höger är hur det såg ut från början med alla sand.
 
  • Bild 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1404.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på avfuktaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Consensus skrev:
Du vet väl att du kan köra HomeDry med fläkten påslagen konstant OCH med hygrostatstyrning? Det lämpar sig om man inte vill förbruka 600kWh per månad men fortfarande vill ha undertryck i grunden.
;)
Är det bara att trycka knappen för konstant läge och ställa in hygrostaten?
 
bernstein skrev:
Är det bara att trycka knappen för konstant läge och ställa in hygrostaten?
Japp, fast läs bruksanvisningen. Det står i den hur man gör, det finns ju två knappar: en av/på och en för permanent fläktdrift av/på.

Själv kör jag med fläkt endast under avfuktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.