Jag har lite misstänkta svarta prickar på en del plastdetaljer som legat på vinden ett tag. T ex på resväskor och en leksak. Har bara hittat det på plast, finns inga spår på lådor och annat som legat lika länge på vinden.

Det är en kallvind och vi har bott i huset i ca tre år. Finns ingen spår av fukt eller liknande på vinden.

Jag bifogar lite bilder.

Ska prata med försäkringsbolaget imorgon och ringa runt lite men alltid tacksam för feedback från flera håll.
 
  • Närbild av plastdetalj med svarta prickar, misstänkt mögel, på ett handtag eller lock. Plastdetaljen är delvis insmugen i en silvrig plastomgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastdetalj från vindsförvaring med svarta prickar utspridda över ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit plastyta med små svarta prickar, möjligtvis mögel eller andra fläckar, som upptäckts efter att objektet förvarats på en kallvind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul plastleksak med svarta prickar på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Brukar ske på sensommaren/hösten. Den varma fuktiga luften kyls ned när den kalla natten kommer och luftfuktigheten ökar till 100%. På ytor som inte kan absorbera fukten från kondensen som t ex plast kan mögel växa lite. Därför ska man inte förvara föremål i sådana kallvindsutrymmen.
 
  • Gilla
FlagganT och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Brukar ske på sensommaren/hösten. Den varma fuktiga luften kyls ned när den kalla natten kommer och luftfuktigheten ökar till 100%. På ytor som inte kan absorbera fukten från kondensen som t ex plast kan mögel växa lite. Därför ska man inte förvara föremål i sådana kallvindsutrymmen.
Det låter rimligt. Räcker det att tvätta av grejerna eller vad tror du? Jag har redan tagit ner grejerna och tvättat dem med ättika och diskmedel. Totalt handlar det om fyra resväskor, en leksaksbil som barn kan sitta på och ett litet plasthandtag. Jag tror de legat där sen efter vi flyttade in. Hittade t ex inget på en cykelsadel till barn som inte legat där lika länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.