Vi börjar fundera på renovering av vårt lite större badrum. Vi vill ha plats för dusch och toalett - ett handfat räcker. Planlösningen ser idag ut på ett ungefär som det här (det är en lite större kommod istället för två handfat som det var initialt).

Ritning av ett badrum med toalett, dubbelhandfat, och tillhörande mått. Badrumsmåttet anges till cirka 9,5 kvadratmeter. Ingångsdörr till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag få plats med en handdukstork och gärna något skåp på väggen. Funderar på om man på något sätt bör avskärma där toaletten är?

Vad säger ni - bör vi behålla planlösningen eller på något sätt tänka om och i så fall hur? Tar tacksamt emot all input!
 
BirgitS
Jag skulle sätta duschen längst in, alltså där toaletten är idag, och flytta toalett och handfat mot dörren (kanske så att toaletten är närmast dörren). Detta för att det ofta blir blött just utanför duschen och det är trevligt att slippa gå i detta blöta när man själv eller någon annan ska in på toaletten med strumpor på fötterna. Det innebär också att man kan ha en stor dusch över hela kortsidan om man vill det.

Handdukstork placeras på väggen mot trapphuset nära duschen och det får plats ett skåp bredvid den.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle sätta duschen längst in, alltså där toaletten är idag, och flytta toalett och handfat mot dörren (kanske så att toaletten är närmast dörren). Detta för att det ofta blir blött just utanför duschen och det är trevligt att slippa gå i detta blöta när man själv eller någon annan ska in på toaletten med strumpor på fötterna. Det innebär också att man kan ha en stor dusch över hela kortsidan om man vill det.

Handdukstork placeras på väggen mot trapphuset nära duschen och det får plats ett skåp bredvid den.
Tack! Det är faktiskt något vi funderat på! Men i så fall får vi sätta ett skåp tänker jag där duschen är idag (borde kunna bli rätt bra!). Dock måste jag få plats med både handdukstork och spegel på väggen - får mäta om det går att få ihop!
 
BirgitS
Kanske går att sätta in hyllor i duschen?

Vissa speglar går också att sätta på vissa sorters dörrar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske går att sätta in hyllor i duschen?

Vissa speglar går också att sätta på vissa sorters dörrar.
Jag hade gärna velat ha den här typen av spegel, dvs från golv till tak med belysning på det där sättet. Duschhörnan vi har idag är egentligen väldigt bra men alltid bra att fundera på vilka alternativa möjligheter man har.

Badrum med golv-till-tak-spegel med belysning på sidorna, tvättställ i sten och duschhörna med regndusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Men inte bakom handfatet?
För att se sig själv bra räcker det väl med ungefär 60 cm bredd. Med tanke på att det verkar handla om att handdukstork och spegel ska ta upp lika lång sträcka som det enligt ritningen får plats en toalett och två handfat på så ser jag inte riktigt problemet med att spegeln inte skulle få plats men ritningen är kanske felaktig.

Men om du är nöjd med dagens duschnisch så ska du förstås behålla den, jag tycker den duschen ser rätt trång ut pga. den insvängda väggen men en ritning kan luras.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men inte bakom handfatet?
För att se sig själv bra räcker det väl med ungefär 60 cm bredd. Med tanke på att det verkar handla om att handdukstork och spegel ska ta upp lika lång sträcka som det enligt ritningen får plats en toalett och två handfat på så ser jag inte riktigt problemet med att spegeln inte skulle få plats men ritningen är kanske felaktig.

Men om du är nöjd med dagens duschnisch så ska du förstås behålla den, jag tycker den duschen ser rätt trång ut pga. den insvängda väggen men en ritning kan luras.
Nej, spegeln skall inte sitta bakom handfatet (vi har fönster i princip hela väggen där handfat/toalett sitter). Jag vet inte om ritningen är skalenlig, den stämmer i alla fall inte helt. Jag upplever inte duschen som trång i verkligheten. Den är ca 110 cm djup och mellan 60-95 cm bred.
 
Misse Misse skrev:
Nej, spegeln skall inte sitta bakom handfatet (vi har fönster i princip hela väggen där handfat/toalett sitter). Jag vet inte om ritningen är skalenlig, den stämmer i alla fall inte helt. Jag upplever inte duschen som trång i verkligheten. Den är ca 110 cm djup och mellan 60-95 cm bred.
Har ingen nytagen bild men så här såg det ut då badrummet var nytt (runt 2007):

Badrum med två fristående handfat under ett långt fönster, vita väggar och mörkt klinkergolv. En öppen dörr leder till ett angränsande rum med stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tänker att det bästa ändå är att ha handfatet under fönstret (vill bara ha ett handfatt- ser ingen som helst vits med två då vi har två badrum) men samtidigt är det outnyttjat utrymme under fönstret - man hade kunnat göra infällda skåp där (och i så fall ett "toalettbås" längst in i badrummet och handfatt på motsatt vägg).
 
BirgitS
Okej, så det är fönster där, då är det olämpligt att ha duschen på ett sånt sätt att ett fönster hamnar i eller nära duschen. Låt då duschen vara kvar där den är. På väggen bredvid duschnischen borde det få plats både spegel och handdukstork (närmast duschdörren).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, så det är fönster där, då är det olämpligt att ha duschen på ett sånt sätt att ett fönster hamnar i eller nära duschen. Låt då duschen vara kvar där den är. På väggen bredvid duschnischen borde det få plats både spegel och handdukstork (närmast duschdörren).
Duschen får nog vara kvar! Sedan kanske planlösningen ändå inte är så dum men jag funderar på om man skall sätta upp en liten vägg precis bredvid toaletten för att skärma av den något. Man skulle då sedan kunna göra en lösning med handfat/kommod "från vägg till vägg" som på den här bilden:
Badrum med dubbla marmortvättställ och mörka underskåp, stor spegel, runda vägglampor, och ett fritt stående badkar med utsikt över Big Ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Sätt bara inte väggen alltför nära toaletten för då blir det blir svårstädat
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sätt bara inte väggen alltför nära toaletten för då blir det blir svårstädat
Kan det här fungera tro? Det går ju bara att sätta upp en vägg där det inte är fönster som jag ser det:

Ritning av ett badrum på 9,5 m2 med förslag på väggplacering, handdukstork, spegel och skåp. Fönster ovanför handdukstorken visar begränsad plats för vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Principen tycker jag ser bra ut :)

Hur brett blir det kring toaletten?
80 cm får man nog betrakta som en minimibredd.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Principen tycker jag ser bra ut :)

Hur brett blir det kring toaletten?
80 cm får man nog betrakta som en minimibredd.
Tack för input! Båset skulle bli totalt ca 85 cm brett om vi sätter upp en liten vägg där
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.