Vi ska installera braskamin och fick förslaget att ställa den direkt på golvet, med en glasskiva utanför. Då vi ett senare skede byter parketten vill vi i stället ordna med ett gnitskydd i stenmaterial. Vi har valt stora marmorliknande skivor 60x60 i kliner.
Det finns elgolvvärme i golvet.
Bradkaminen går ända ner till golvet och hela vägen in mot väggen

Ska man göra en stor klinker platta i stället för befintlig parket som ligger även under kaminen. Eller ska man låta kaminen stå på parketten och sedan bygga gnistskyddet nedsänkt utanför?

Fördel med parket under kunde vara att man kan anpassa efter exakt den placering som kaminen fick när den är klar. Och att det blir enklare att byta gnitskydd om det skulle spricka.

Fördel med en enda stor platta kan vara att det inte blir problem med olika höjd.
 
Kamin skickar inte ut gnistor på samma sätt som en öppen spis, men visst något eldhärdigt är lämpligt att ha i dess omkrets runt om och under kaminen - inte bara för risken med gnistor utan också av värmen i kaminens omedelbara närhet - det kan bli förvånansvärt varmt på golvet av värmestrålningen från kaminen efter en tids eldande... - något att tänka på om man har parkett under och inte vill att den skall förändras för mycket av värmen - en kant i övergången mot gnistskyddet kommer förr eller senare ändå synas - om inte annat så av ljuset/solblekning blir olika över tiden...

själv har jag bara en svart plåt av rund modell med urklippning vägg och stock och sticker typ nära 75 cm framför kamin - bör att gå hitta i butiker som håller på med kaminer och andra värmekällor.
 
Värmen neråt är nog kaminberoende. Min Morsø 1510 värmer inte något neråt, jag har tändblocken stående i en burk under den.

/Höghus
 
Tror inte värmen nedåt är ett problem som påverkar valet eftersom vi fått förslag att ställa den direkt på parketen.

Gnistskydd på ett visst avstånd ut från där man öppnar spsen är krav för brand inspektion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.