Hej! Har köpt på mig några fina 70-talsdörrar (innerdörrar) som består av fanerskivor med vad jag tror är kartong mellan.
Dessa är dock 21-dörrar och jag har 20-dörrar i mitt hus. Jag tänkte i min enfald att det helt enkelt skulle gå att kapa dörrarna i överkant och att de skulle passa med gångjärn etc. Varför skulle dörrtillverkar vilja underlätta sådana modifikationer som skulle leda till färre nyförsäljningar kan man ju undra.

Det har visat sig att standarden är CC-mått mellan gångjärnen. Så för att de skall passa så behövs de kapas både i överkant och nederkant. Och då blir det bara ca 1,5-2 cm kvar av stommen längst upp / ner och jag befarar att jag skulle få för dålig stabilitet. Jag måste ändå köpa karmar. Är det klokare att köpa nya för stora karmar och kapa dem och dörren i överkant och sätta i en ny stomme i överkant och limma denna Det är släta dörrar.

#1 Kapa uppe och nere, Men då måste man på något sätt ta bort befintligt över och understycke i dörren Karmen blir standardmått.
#2 kapa endast upp men då också kapa karmar. Detta är lättare eftersom jag då kapar bort hela överstycket och relativt lätt kan sätta in ett nytt. Då blir dock inte karmen standard och eventuella byten i framtiden blir jobbigare. Sedan kanske det skulle lite knäppt ut p.g.a. gångjärnens ojämna placering?
#3 kapa uppe och nere hoppas att 2cm räcker. Skivorna i sig kanske ger tillräcklig stabilitet.
dörrarna är 60 och 70-modul.

Är lite villrådig här. Hur hade ni gjort om vi räknar bort de rimliga alternativ så som att köpa dörrar i rätt !"#+% storlek?
 
Kapa i båda ändar
 
  • Gilla
Frikost
  • Laddar…
Det får bli så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.