Suhagg Suhagg skrev:
Vad kan man räkna med att en robotklippare av lite mer kvalitet typ Husqvarna kan tänkas hänga med?
Batteri slut efter 5år? Vad kostar nytt?
Rätt stor investering på 20.000kr tycker jag när det är väldigt oklart när denna pryl är nere på 0kr.
Ingen lär väl vilja köpa en beg robotklippare med 5-10år på nacken så det lär bli till att ha den tills den är slut och ska skrotas.
Jag köpte min Husqvarna 420 ungefär när tråden skapades och har precis kommit till batteribytesdags. Nytt batteri är inköpt för 800 spänn, men har inte bytt än. Blir nog batteribyte till våren då det ändå är dags att ställa av klipparen nu.

Utöver detta batteribyte har jag bara behövt byta låsbricka på framhjulen ett par gånger. Och byta transformator, men den tog åskan – och det händer ju inte alla.

Mycket nöjd fortfarande. Hoppas jag inte jinxat det nu.
 
Jag köpte också min Husqvarna 420 för 6 år sedan, 2016. Har inte lagat eller bytt något ännu. Klipper en tomt på 1200m2 varav ca 800m2 är gräsmatta.

Min fars Husvarna 220 är nu 15 år gammal och tröskar fortfarande på utan problem.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag köpte min Husqvarna 420 ungefär när tråden skapades och har precis kommit till batteribytesdags. Nytt batteri är inköpt för 800 spänn, men har inte bytt än. Blir nog batteribyte till våren då det ändå är dags att ställa av klipparen nu.

Utöver detta batteribyte har jag bara behövt byta låsbricka på framhjulen ett par gånger. Och byta transformator, men den tog åskan – och det händer ju inte alla.

Mycket nöjd fortfarande. Hoppas jag inte jinxat det nu.
Köpte en Robomow Ms 1000, -16, har funkat perfekt hela tiden, bytt trafo för 2 år sedan (åska) klipper min
gräsmatta på 1000kvm utan problem, slipar knivarna varje år, vilket gen-agenten inte gillar, vill att man köper nya för 800kr (2st) , aldrig varit nåt problem med att slipa.
 
Köpte en HQ330X (nu heter den 430X) inför säsongen 2016, fick byta "joystickar" bak (förbinder skal med chassi) förra året. Men i övrigt inget.
Dock tror jag nätadaptern till laddstationen håller på att ge upp, får ibland rycka ut och sätta i den igen.
 
galento
13th Marine 13th Marine skrev:
Köpte en HQ330X (nu heter den 430X) inför säsongen 2016, fick byta "joystickar" bak (förbinder skal med chassi) förra året. Men i övrigt inget.
Dock tror jag nätadaptern till laddstationen håller på att ge upp, får ibland rycka ut och sätta i den igen.
Nätadaptern är väl känd för att vara dålig , fick byta våran tidigt efter köpet -15.
Är också en 330x med ny programvara till 430x. Har bytt batterierna i den och
det har varit nåt mysko fel att den stannar nån meter utanför laddstationen men
senaste månaderna har den funkat bra.
Vår 320 ( 420 ) fick vi lämna in då den gick mycket snabbare än den ska och laddade
ofta och länge men de bytte batteri och elektroniken på garantin ( 12k ) sen har
den funkat bra.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag köpte min Husqvarna 420 ungefär när tråden skapades och har precis kommit till batteribytesdags. Nytt batteri är inköpt för 800 spänn, men har inte bytt än. Blir nog batteribyte till våren då det ändå är dags att ställa av klipparen nu.

Utöver detta batteribyte har jag bara behövt byta låsbricka på framhjulen ett par gånger. Och byta transformator, men den tog åskan – och det händer ju inte alla.

Mycket nöjd fortfarande. Hoppas jag inte jinxat det nu.
Jag vet inte om jag jinxade det, men efter ytterligare nästan två säsonger klappade drivningen ihop i ena hjulet och det andra var inte långt efter, så bytte båda motorerna för drygt 6.000 kr. Billigare lösningar finns, och diskuteras bl.a. här.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Min går för 9:e året i rad utan jag bytt något överhuvudtaget. Moderkortsbatteriet skulle jag kunna byta för efter varje avstängning måste jag ställa in datum och tid men det gör man ju inte så ofta. För klippare se sign.
 
Redigerat:
Köpte en Worx WG791E för 10 år sedan, den fungerade perfekt fram till ett åsknedslag i närheten för några år sedan. Då jag fick byta laddare och "krockenheten", strax därefter fick jag byta även motorn, förmodligen orsakat av åskan.
Nu efter 10 år är det dags att byta motor igen. Klipparen startar inte ibland och larmar då för "skiva blockerad" när skivan står i ett visst läge, trots att skivan snurrar lätt. Batteriet har fungerat och knappast tappat något i effektivitet efter tio år. Den klipper strax under 1000 kvm.
 
10 år med en Gardena R70, kåpa och chassi ser i princip ut som när den levererades.
En nätdel bytt på garanti efter 2 år.
Efter 8 år lade klippmotorn av, byttes på verkstad, 300 kr för en begagnad motor.

Hjulen har vi själv bytt, mesta i förbyggande syfte, gumminabbarna var slitna. Lätt att hitta ritningar och reservdelar till maskinen.

Två batteribyte, ca 4 års livslängd på batterierna.

Ett hemmabyggt hus täcker laddplattan och nätdelen har vi nu stoppat in i en plastkapsling för extra skydd.
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Har två stycken Husqvarna, en 330x som är 8-9 år och klipper ca 1000 kvm och en 430x som är 6år och klipper ca 2000 kvm. På 330x har jag bytt en sensor till kåpan och displayen. 430x har jag inte rört. Knivarna byter jag 2 ggr per år. Imponerad av att batterierna fortfarande håller. Tycker dock kunna se en antydan till kortare klipptid för 330x.

Funderar däremot hur det går med remotefunktionen för 430x då 2G/3G läggs ner, då jag har den i sommarstugan. Kommer HQ med nån konvertering?

Hur som är detta den bästa investering jag någonsin har gjort för kunna ha massor med fritid på sommaren och slippa den tråkiga klippningen. Perfekt när man inte varit hemma /i stugan på några veckor och det är nyklippt ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vår Stiga 520 från 2012 rullar och går! Lite kärlek har behövts under tiden men det får man räkna med.
 
Jag har haft Husqvarna Automower 220AC i 15 år. Den första gav upp efter mindre än fem år (fukt på moderkortet gjorde att det gav upp) och då köpte jag en ny likadan. Jag har sedan använt den första som reservdelsmaskin till den andra och snart bytt alla delar.

Nu försöker jag hitta en begagnad 220AC igen, gärna defekt, så att jag kan fortsätta att underhålla den genom att byta delar eftersom.

Till saken hör att jag har en väldigt utmanande och stor tomt med terrasser och långa körsträckor, branta backar, naket berg, stenläggningar och mycket mer.

Egentligen hade en 230AC varit bättre för mig, men många av delarna är tyvärr inte samma (de dyra hjulmotorerna exempelvis) så det är inte riktigt värt besväret. Håller istället just nu på att planera så att klipparen får två separata (delvis överlappande) områden som den jobbar på, vilket område den skall köra i styr jag sedan med relän. Det finns andra fördelar med detta också, då kan jag enkelt stänga ute den från halva gräsmattan om jag vill.
 
Mina föräldrar hade en enklare husqvarna som började strula efter lång och trogen tjänst. Men innan detta hade nätagget gått ett par gånger pga åska.

Vill minnas att den då och då inte hittade slingan, vilket kunde bero på flera saker. Den var så gammal att det inte var värt att lämna in på felsökning då en LandXcape kostade mindre än felsökning. För att enklare felsöka köpte jag en likadan från någon här på forumet och bytte nån givare som satt på ett eget kort som min felsökning pekade på. Den jag köpte gick att få liv i om man rengjorde moderkortet, men hamnade i samma status igen efter ett tag då oxiden kom tillbaka. Detta var väl 3 år sen och klipparen var nog 10-15 år gammal. Jag fick allt att funka perfekt efter lagning den säsongen iallafall, för deras klippare var bara en sensor som satt på eget kort trasig.

Hur de funkar nu vet jag inte då de inte har kvar sommarstället. Men det var iallafall billigt sätt att förlänga livet, fick sensorer, helt nytt batteri, reservdelar etc för väldigt lite pengar, plus enkelt felsöka när man hade två kompletta uppsättningar av grejor (gjorde en mini HVA slinga på min egen gräsmatta när jag felsökte).

Jag har sen 3 år en landxcape som bara tuggar på. Det blev en landxcape över som farsan köpt, då de både sålt villa och sommarställe förra året, så jag har en extra sådan.

Man märkte att husqvarnan var rejälare byggd, men funktionsmässigt funkar den nyare kinaklipparen bättre. Fördelen med HVAn är att den "backar in" så man kan ha ett tak som är enklare att bygga. LandXcape "passerar" laddstationen, har således ingen "åka hem" slinga och då måste slingan och laddstationen sättas lite annorlunda. Annars hade jag nog satt dit Landxcape på deras sommarställe (då den har app så man kan se på distans vad som händer, men fastnar den så går det ju inte att göra nåt utan den bara slår av sig själv - men man kanske kan be nån granne att ta den tillbaka till laddstationen), nu är jag glad att jag har en extraklippare... ;) Landsxapen fick med en temporär installation klippa min pappas villas gräsmatta under en sommar... Som jag förstår är LandXcape en Worx, lite gräsklipparnas seat/skoda.

Hade jag en väldigt god ekonomi skulle jag satsat på en HVA, men är (änsålänge) oerhört nöjd med LXcape.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.