N
Hej,

Jag har fått ett stop i köket, inte 100% stopp vattnet rinner ner men riktigt långsamt.

Jag öppnade vattenlåset, där var det hyfsat rent. Och om jag samlar en stor mängdvatten i diskvasken och sedan öppnar vattenlåset så ösar vattnet ner utan problem.

Sedan lossade jag röret ner till avloppet, och gjorde samma test, fyllde på vatten och sedan tömde i en hink, här ösade vattnet ner lika fint. Så min slutsatts att det är inget fel på diskhon eller slangen.

Åkte till biltema och köpe en rensband, gick långt in i rören utan större problem (typ 4-5m), kände lite motstånd som försvann mer lite rörelse men det hjälpte inte, det blir fortfarande stop i diskhon när jag kopplar tillbaka allt.

Det känns också att vattnet fylls på relativ snabbt för ett stopp långt ner i rören? Resten av huset funkar bra, badrum tvättrummet.

Jag är konfenderad av vad problemet kan vara? Kan problemet fortfarande vara med diskhon eller kopplingen mellan slangen och avloppet?

Är mitt nästa steg att spola vatten i rören? Jag har en högtrycksvatten maskin, ska jag köpa en:

Avlopps & rörrensare PC 15 Kärcher, 15 m?​


Tacksam för att tips och råd.
 
hysterisk mängd kokhet vatten med lite diskmedel i (typ en hel beredare varmvatten som är ställd på max värme, även utblandningsventilen vid beredaren ställd så att det är så skållhett som möjligt ur kranen) - normalt är det matfett och oljor från disk och matlagning som stelnar på vägen för att det blev kallare och så bakar det på över tiden... man behöver de massiva mängderna med varmvatten just för att värma avlopprörsystemet och smälta fastsatta fetter så lång ut som det bara går.

kaustiksoda eller kaliumhydroxid går fortfarande köpa och kan vara användbar hjälp att saponifiera en del av fettet och proteinerna (läs hår som armerar upp det hela) i röret om man hanterar det måttligt och enligt instruktion och ej används när det är tvärstopp i avloppet.

När du har fått ordning på det - undvik matfetter och olja i diskhon, låt gå i kompoståtervinningen istället, vid behov uppsuget i hushållspapper som stekpannor etc. och det lilla som är kvar på diskgods att det vispas ut till välemulgerad (mjölkliknande) med lite diskmedel innan det går ned i avloppet.
 
En röd vaskrensare med ett trähandtag stående upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.