Hej alla Hemmfixare,

Jag har nu bytt ut alla avloppsrör på tomten och har nu kommit till husdelen, huset är en enplansvilla från 60 talet med ganska robust betongplatta. Avloppsrören i huset (gjutjärn) är ca 7,5 + 3 meter långa. Nu till frågan, rekommenderar ni att man ska bila upp rören för att dra nya eller relina dem gamla rören? För stunden är golv och Reglar upprivna, det är alltså en ren platta i huset.

Reliningskostnaden hamnar nog på runt 100.000kr.
Bila upp plattan och dra nya rör uppskattar jag till 40h? Och 10.000kr?

Vad hade ni gjort?
Ifall ni rekommenderar bilning, vilka maskiner hade ni använt?

Ifall ni rekommenderar relining vilka sätt är enklast att jämföra priser på?

Huset är i Stockholm, Järfälla.
 
Claes Sörmland
Det värsta jobbet är ju redan gjort, att riva upp och frilägga plattan. Bila och lägg nya avloppsrör i plast röstar jag för. Billigare och mer robust. Du behöver inte dra de nya avloppsrören exakt där de gamla går. Dra på annat sätt om det är enklare, t ex tillåter det ju att du använder det gamla avloppsrören under tiden du arbetar med de nya.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nya rör alla dagar i veckan.
Relining är mer av en nödlösning när man inte kan komma åt och riva.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Håller med de andra som kommenterat, byt rör.
Har du betongen framme så skulle jag ha tagit in en firma som betongsågar.
Jag gjorde liknande i källaren där de sågade upp plattan i fyrkanter (jag skulle ut med hela golvet).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Nya rör alla dagar i veckan.
Relining är mer av en nödlösning när man inte kan komma åt och riva.
Nja, nödlösning är inte riktigt sant.
Fördelen med Relining är ju att du får samma resultat och hållbarhet som om du skulle byta rör utan att behöva riva upp ytskikt.
Det är en gammal ”sanning” att det är en nödlösning.
Men åter till trådens ämne, eftersom ytskikt redan är upprivet så kan man lika bra ”spåra” en ränna att lägga nya rör i och på så sätt spara pengar, för som någon skrev så behöver ju inte de nya rören förläggas på exakt samma ställe och djup som de gamla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.