Hej!

Precis köpt ett hus, badrum renoverades 2015 och ser rätt fräscht ut!

Ser i fogen på kakelplattan bredvid toaletten att det är lite blött och blev lite fundersam.

Toaletten står nära väggen så man kan inte se bakom den. Men smög in telefonen och filmade och det ser inte alls bra ut..

Avloppet är liksom inte tätat vid ytskitet och det är väldigt fuktigt.

Hur allvarligt är det? Ska jag ringa hit rörmokare som får kolla på det?

Går det att åtgärda?
 
  • Toalett och rörsystem monterade mot vita kakelplattor på väggen, med fuktiga fogar på de rutiga kakelplattorna på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett avlopp bakom en toalett med synligt vattenläckage och fuktfläckar på väggen och golv.områden, vilket tyder på problem med tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På första bilden så ser man att ca hälften av kopplingarna läcker, eller iaf har läckt, det är ärgat runt flera, samt någon ser blöt ut.

Beroende på luftfuktigheten i rummet samt om det spolas kallvatten så bildas det kondens på kallvattenrören och cisternen.

Beroende på hur föra ägaren har städat toastolen och golvet så kan det ha runnit in mycket vatten under toastolen.
 
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På första bilden så ser man att ca hälften av kopplingarna läcker, eller iaf har läckt, det är ärgat runt flera, samt någon ser blöt ut.

Beroende på luftfuktigheten i rummet samt om det spolas kallvatten så bildas det kondens på kallvattenrören och cisternen.

Beroende på hur föra ägaren har städat toastolen och golvet så kan det ha runnit in mycket vatten under toastolen.
Det är 1 som fortfarande läcker lite, den längst ner till höger.

Jag har börjat torka ur bakom toaletten och dragit igång golvvärmen så att det skall torka.

Bör jag ta bort hela toalettstolen för att kunna se hur det ser ut?
 
Tycker man tydligt ser tätskiktet uppvikt mot stosen?
 
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Tycker man tydligt ser tätskiktet uppvikt mot stosen?
Ja det har du rätt i nu när jag kollar efter det, är väldigt oerfaren med badrum. Blev bara lite förvånad / orolig när inte kaklet slöt tätt mot avloppsröret.
 
Kakel är bara ytskikt..

Lite som smink på kvinnor 🤓
 
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Kakel är bara ytskikt..

Lite som smink på kvinnor 🤓
Haha okej, jag förstår!

tycker du jag bör få bort all fukt under toaletten, ta loss toan och åtgärda med avfuktare eller hur man nu gör?

Just nu har jag stoppat in papper som suger upp och slagit på golvvärme på hög temp för att det skall torka.
 
Claes Sörmland
Spraya på lite Klorin och lämna över natt så slipper du den trista svarta påväxten. Kan börja lukta. Sen skölja rent och torka med golvvärme och fläkt.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Håller med @Claes Sörmland

Ingen mening att ta bort grejer, bara göra rent och sen se till att stoppa läckorna från rören bakom toaletten (så du får minimalt med tillskjutande vatten därifrån.

Varken kakel/klinker eller fog är 100% vattentätt, så att fylla "springan" mellan stos och kakel gör egentligen varken till eller från
 
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Håller med @Claes Sörmland

Ingen mening att ta bort grejer, bara göra rent och sen se till att stoppa läckorna från rören bakom toaletten (så du får minimalt med tillskjutande vatten därifrån.

Varken kakel/klinker eller fog är 100% vattentätt, så att fylla "springan" mellan stos och kakel gör egentligen varken till eller från
Okej tack så mycket för eran åsikt på detta! Det gjorde mig lugnare. Skall se till att inte få in vatten där igen :)
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.