P
Tjenare, jag skall påbörja grovplanering, fixa bygglov etc. I samband med förfrågan om nybyggnadskarta fick jag en fråga om jag vill ha hjälp med en arbetsfix. Så... Behöver lite tips om hur jag bäst lägger upp arbetet.

Det är relativt stora höjdskillnader på tomten och planen är att fylla ut en del stora partier för att höja marknivån ca 1m.
  • Brukar man dra ut existerande höjdkurvor på kartan för att indikera relativt oexakta höjder eller brukar man ange höjden mer exakt?
  • Om det skall anges exakt... Brukar man sätta ut en arbetsfix tidigt och basera lasermätningar på den?
  • Om arbetsfix: något att tänka på här? Jag antar att man sätter ner en fix senare vid utstakning oavsett!?
 
P Posselosse skrev:
Tjenare, jag skall påbörja grovplanering, fixa bygglov etc. I samband med förfrågan om nybyggnadskarta fick jag en fråga om jag vill ha hjälp med en arbetsfix. Så... Behöver lite tips om hur jag bäst lägger upp arbetet.

Det är relativt stora höjdskillnader på tomten och planen är att fylla ut en del stora partier för att höja marknivån ca 1m.
  • Brukar man dra ut existerande höjdkurvor på kartan för att indikera relativt oexakta höjder eller brukar man ange höjden mer exakt?
  • Om det skall anges exakt... Brukar man sätta ut en arbetsfix tidigt och basera lasermätningar på den?
  • Om arbetsfix: något att tänka på här? Jag antar att man sätter ner en fix senare vid utstakning oavsett!?
På nybyggnadskartan brukar det vara kommunens egna kurvor. (Ganska ”o-exakt” - men säger en del om lutningar och branter..)
[det är kommunen som gör NBK - men det har du koll på?]

En arbetsfix är en punkt som kommunen sätter ut när de ändå är på plats - alltså en ren service till byggaren…. Bra att utgå från vid lasermätning.

Nej, vid utstakning sätter inte den kommunala mätaren en fix med automatik….. Det är bra att tänka till var man ber att den ska sitta så den är lättillgänglig, inte ligger där man tänkt ha uppställningsplats under bygget och inte försvinner under arbetets gång…. Men det där ska en mätningsingenjör av lite rang ha koll på…. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.