Jag skulle behöva hjälp med att beräkna belastning för ett trädäck som ska stå på plintar. Egentligen tror jag inte att det verkligen behövs men jag tycker att det är intressant och skulle vilja förstå hur man räknar.

Jag har använt Svenskt Träs kalkylator (https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altanbjalklag-ute-pa-plintar/) för att räkna på ett trädäck, 5,4x4,0m på 12st plintar. Se bifogad bild.

Kalkylatorn ger belastningarna:
Egentyngd 0,3kN/m²
Nyttig last 3,5kN/m²

Jag gissar på att snölast inte är inräknat på detta, så det ger i mitt fall ytterligare 3.0kN/m² (snözon 3).

Om man sedan räknar med att 1kN ungefär motsvarar 100kg, betyder det då att konstruktionen kommer "väga" ungefär 0,3 * 5,4 * 4.0 = 6,48kN eller 648kg. Med nyttig last och snözon blir det (0,3 + 3,5 + 3.0) * 5,4 * 4,0 = 146,88 kN eller 14688kg?

Eftersom trädäcket kommer ha mer eller mindre jämn last över hela ytan så borde väl det betyda att varje plint kommer ha en maximal belastning på 146,88 / 12 = 12,24kN?

Jag har fler funderingar, men jag tänker att jag börjar med det ovan så får vi se hur rätt eller fel jag har tänkt och förstått det hittills. Tack för på hand!
 
  • Diagram som visar konstruktionen av ett trädäck på plintar med beskrivning av beräkningsnorm, egenvikt, nyttolast och dimensioner för golvbjälkar, bärlina och mittbärlina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Insåg nu också att man kanske inte behöver räkna med båda full nyttig last och full snölast samtidigt...

Jag kollade nämligen på färdiggjutna plintar nu, och t.ex. Benders plintar har en maximal belastning på 4kN alternativt 8kN om man ställer dom på en betongplatta.
 
Som jag skrev igår så är det väl inte rimligt att båda räkna in maximal nyttig last (3,5kN/m²) och maximal snölast (3,0kN/m²), man kommer ju inte sitta 20 personer på trädäcket och allt vad som nu räknas in på nyttig last samtidigt som det ligger 3m snö över hela trädäcket...

Men även om man tar något mellanting, säg 5kN/m², så blir det ju för mycket för plintarna...

5kN/m² * 5,4m * 4,0m = 108kN
108kN / 12 = 9kN, vilket är mer än vad i varje fall Benders plintar klarar av, och då är det dessutom när man ställer dem med betongplattor under.

Så jag vet inte om det är jag som har räknat fel, eller om det är så enkelt att jag inte kan sätta i perspektiv hur mycket 5kN/m² egentligen är. Jag vet inte, det kanske t.o.m är orimligt att komma upp i 3,5kN/² (som Svenskt Träs kalkylator använder) på ett "vanligt" trädäck.
 
Jag fortsätter med mina funderingar trots att jag inte har fått några svar ännu... 😅

Under plintarna så har jag tänkt tjälisolera med XPS250, som (en kortare tid) klarar 250kN/m². Plinten jag har kollat på är 185x185mm, dvs. 0,034m². Tänker jag rätt att, om isoleringen klarar 250kN på 1m², så klarar den 250 * 0,034 = 8,5kN på 0,034m²?

Dock ska jag ju ha en betongplatta på 400x400x50mm mellan isoleringen och plinten, så att plinten klarar 8kN istället för 4kN. Räknar jag på samma sätt så blir det 0.4 * 0.4 * 250 = 40kN.

Här känns det ju i varje fall som att det inte ska vara några problem. Är mer orolig över mina beräkningar i tidigare inlägg, om att nyttig last + snölast (även om man bara delvis tar med dom) blir över 8kN per plint...
 
K
Vad är det för mark? Du verkar anta att marken är orörlig och plintarna är den svaga punkten..

350kg/kvm är högt!! Och en schablon. För att sätta det i perspektiv, så är det 4 pers på 87kg som står på 1 kvm. Totalt ska du då ha 86 pers på din altan.. Lär ju knappast hända mer än någon enstaka gång under altanens livstid. Och även om det då är över vad den dimensionerats för så lär det knappast krascha utan snarare sätta sig lite. Då är det större risk att det finns defekter i trät (naturligt eller skapade när altanen byggdes) som ger vika före.. Dimensioneringsverktyget är bra. Men man måste också sätta det i verkligheten också. Organisationen bakom lobbar ju för att sälja mer av branschens produkter..

Vad ska du ha för prylar i övrigt? Bord, stolar, grill osv väger ju ingenting i jämförelse. Och ska man ha spabad eller pool på lär man konstruera därefter med upplag korrekt direkt under poolen och knappast en schablon där man teoretiskt beräknat att lasten sprids ut 5m längre bort.
 
Hehe, nä det handlar väl mer om att det var enklare att räkna på det då det finns datablad/specifikationer för dom sakerna. Jag antar att det är svårare att räkna på markens bärighet då det beror på så många parametrar. Det är för övrigt silt/lera.

Låter i varje fall som det jag skrev i slutet på inlägg #3, att jag nog behövde inse hur mycket 3,5kN/m2 eller 350kg per kvm verkligen är. Vi ska inte ha några spabad eller liknande, utan det är väl eventuellt att man bygger ett skärmtak som då delvis kommer stöttas upp av plintarna. Men det är väl fortfarande mycket mindre belastning än vad ett spabad, med relativt liten yta och hög vikt, belastar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.